Viser resultatene 1 til 17 av 17
    Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Sogn & Fjordane
    Alder
    25
    Poengstyrke
    3

Pappapermisjon når mor går på skole?

Hei!

Eg lurer på hvordan det er med pappapermisjon? Kan far være hjemme med barn i flere måneder om eg begynner på skole?

Barnet vil være 4 måneder, ja eg vet dette høres sykt ut, men når eg går på skole vil eg ha korte dager (og enkelte dager fri), men kommer til å lese hjemmefra. Men kan far ha permisjon i noen måneder (halvt år) sånn at eg kan fullføre skole? Eller har ikke han rett til å ta den ut med lønn, viss vi bestemmer at han skal være hjemme fra barnet er 4 måneder?

For etter dette er eg ferdig med bachelorgraden min, så da har eg all verdens tid til å nyte tiden med babyen/ ungene mine etterpå, men kjedelig å måtte bryte av midt i siste året.. Så vet dere hvilke rettigheter vi har?

Er nemlig avhengig av å mannen min sin inntekt, for man blir jo ikke akkurat rik av å være student. Og ja, mannen min er verdens flinkeste med barn, så er derfor eg vurderer denne muligheten!

Håper noen har noen lure svar til meg!

Innmeldt
    Jun 2010
    Poengstyrke
    8

Sv: Pappapermisjon når mor går på skole?

Ja, han kan ta permisjonen dersom du fortsetter som student.

Og du - det høres overhodet ikke sykt ut

Lykke til!
    mamma til to

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Sogn & Fjordane
    Alder
    25
    Poengstyrke
    3

Takk for svar

Innmeldt
    Aug 2008
    Hvor
    Oslo
    Alder
    29
    Poengstyrke
    43

Det høres lurt ut, ikke sykt ut. Vet om flere som har gjort det sånn. Blant annet jinta85 her inne. Hun kan du sikkert søke opp og spørre om hvordan det var om du vil ha flere tips.

Innmeldt
    Jun 2010
    Poengstyrke
    8

Vi har gjort det sånn med begge våre barn. Bare send PM om du lurer på noe
    mamma til to

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

Vi har en variant av det der sånn at jeg kan studere, jeg begynte å studere når ungen var 3mnd. (30stp på master v/UIB)

Noen klarer det, ikke alle gjør det. Det er skrekkelig lønnsomt om dere får det til, det er intet nedelag om du ikke makter.

Du som student kan ha krav på foreldrestipend når du er i permisjon. Pappaen kan ha krav på foreldrepermisjon, sjekk med nav om han oppfyller kravet.

Så fremt han har krav på det anbefales det å ta ut 100% dekkning, og ta evt ubetalt fri lengre om det trengs. Far har noen uker du ikke får benytte deg av, du har noen uker han ikke får ta. resten kan han ta ut og være pappa mens mor studerer.

Juridisk sett er en uke 5 dager, og en foreldrer må ta seg av barnet til en hver tid. Men en uke er 7 dager og dere er to. Så da har dere rom for å tilpasse litt.

Og det er ikke sykt, det er bare heftig omstritt fordi det strider mot det som er/var argumentet for foreldrepermisjon. Du må avklare dette meg deg selv hva du syns er fornuftig, og pappaen. Det angår ingen andre.

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Trondheim
    Alder
    35
    Poengstyrke
    44

Jeg ga all permisjonen til far. Det er en tråd her som muligens er litt utdatert mhp reglene fra lånekassen: http://mammanett.no/forum/showthread.php?t=50471

Jeg ga all permisjon til far som ikke var lovbestemt til meg (de første ukene etter fødselen). Far har krav på permisjon rett etter fødselen, men ikke på å få betalt. Noen arbeidsgivere lønner far i denne permisjonstiden, sjekk hvordan det er ved hans arbeidsplass.

*Meld deg opp til minst 75% studiebelasning. (Gå for 100%). Lånekassen stiller ikke krav til at du står på eksamener, men husk å ha en god dialog med studiestedet ditt slik at du ikke mistere studieplassen. Nav krever at du er i minst 75% arbeids eller studiebelastning før du kan overføre permisjonen til far.

*Far tar ut permisjon gradert, med 100% dekning. Feks 3-4 dager i uken. Da får han permisjon lengre, og hvis du har korte dager går det greit. Det skal mye til før en arbeidsgiver skal kunne nekte en ansatt å ta ut permisjonen gradert. Husk å avklar det i god tid med arbeidsplassen slik at dere får best mulig ordning, feks ifht når du har undervisning i dine fag. Når far tar ut permisjonen gradert får du fortsatt omgjort lån og stipend til fødselsstipend.

*Husk å be om engangsstønad fra Nav. Dette kan gjøres fra svangerskapsuke 27 ? Du kan i alle fall få det før fødselen.

Hos oss tok far ut 3 dager i uken og jobbet dermed 60% i ca 1,5 år (!!) uten at det gikk ut over inntekten. Jeg fikk engangsstønad og mine 10 måneder med fødselsstipend Etter litt knoting der far så film mens huset var bombet ble han etter hvert en reser med både baby og husstell, og jeg jeg nyter fortsatt godt av begge deler

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Sogn & Fjordane
    Alder
    25
    Poengstyrke
    3

Tusen takk for bra svar! Er blitt litt klokere nå =)

Innmeldt
    Oct 2010
    Hvor
    Vestlandet
    Poengstyrke
    3

Re: Pappapermisjon når mor går på skole?

For at far skal få foreldrepenger fra nav må du være 100% student eller 100% student+jobb...

EMMI: Jeg er student og samboeren min jobber. Planen er at han tar permisjon til høsten, mens jeg søker om foreldrestipend fra lånekassen mens jeg fullfører studiet. Men vet du hvor mye gradering han må ha for at jeg skal få foreldrestipend samtidig? Vil jeg få et mindre beløp da eller det samme som jeg ellers ville fått?

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Trondheim
    Alder
    35
    Poengstyrke
    44

Sv: Re: Pappapermisjon når mor går på skole?

Sitat Opprinnelig lagt inn av imac Se innlegg
    For at far skal få foreldrepenger fra nav må du være 100% student eller 100% student+jobb...

EMMI: Jeg er student og samboeren min jobber. Planen er at han tar permisjon til høsten, mens jeg søker om foreldrestipend fra lånekassen mens jeg fullfører studiet. Men vet du hvor mye gradering han må ha for at jeg skal få foreldrestipend samtidig? Vil jeg få et mindre beløp da eller det samme som jeg ellers ville fått?
    Det ser ut som om de har endret teksten noe siden jeg søkte, så akkurat det kan jeg ikke svare på. Jeg er usikker på praksisen, det beste er sikkert å ta en telefon til lånekassen og spørre.

For din egen del anbefaler jeg at far er hjemme mest mulig, det kan være ganske tøft å studere med en baby på armen.

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

Du får ikke foreldrestipend mens far er hjemme med foreldrepenger. Dere får ikke være hjemme begge to samtidig.

I tillegg får ikke dere mulighet til å ta ut gradert foreldrepenger så lenge du er student, det går bare dersom du er i jobb.

Men dersom du har opptjent foreldrepenger og har rett på foreldrestipend kan du få begge deler dersom du er hjemme.

Innmeldt
    Oct 2010
    Hvor
    Vestlandet
    Poengstyrke
    3

På lånekassen sine nettsider står det at
    "
    Ektefellen/samboeren din kan ikke motta foreldrepenger fra Nav samtidig med at du får foreldrestipend. Vi kan gjøre unntak hvis han/hun kombinerer arbeid med gradert uttak av foreldrepenger."

På grunnlag av dette utsagnet vil det jo være rart om det ikke var mulig å ta graderte foreldrepenger for samboeren min mens jeg studerer...?

Planen er at min samboer skal være hjemme med barnet og at jeg skal studere 100%. Jeg lurer på om hvordan det utsagnet fra lånekassen som er kopiert inn over, fungerer, hvor mye må han ta ut gradert og hvor mye foreldrestipend evt kan få da...

Jeg tar nok et besøk til Lånekassen en av disse dager, men må nok vente til tidligst mandag Hater å sitte i kø på tlf så det orker jeg ikke. Jeg har forresten vært på lånekassen, men de er ikke særlig villig til å gi meg informasjon for de "vil ikke at jeg skal planlegge noe" <-det var ordrett hva hun sa.... Så det er ikke lett å få tak i informasjon Forhåpentligvis møter jeg på noen som er mer villig til å fortelle meg hvordan ting fungerer neste gang... Det var helt håpløst sist...

Jeg jobber for skjelden til å ha tjent opp foreldrepenger fra NAV, jeg får engangsstønad
    Sist endret av imac; 15-01-11 kl 13:46.

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Trondheim
    Alder
    35
    Poengstyrke
    44

"
    Ektefellen/samboeren din kan ikke motta foreldrepenger fra Nav samtidig med at du får foreldrestipend. Vi kan gjøre unntak hvis han/hun kombinerer arbeid med gradert uttak av foreldrepenger."

På grunnlag av dette utsagnet vil det jo være rart om det ikke var mulig å ta graderte foreldrepenger for samboeren min mens jeg studerer...?

Planen er at min samboer skal være hjemme med barnet og at jeg skal studere 100%. Jeg lurer på om hvordan det utsagnet fra lånekassen som er kopiert inn over, fungerer, hvor mye må han ta ut gradert og hvor mye foreldrestipend evt kan få da...

Jeg tar nok et besøk til Lånekassen en av disse dager, men må nok vente til tidligst mandag Hater å sitte i kø på tlf så det orker jeg ikke. Jeg har forresten vært på lånekassen, men de er ikke særlig villig til å gi meg informasjon for de "vil ikke at jeg skal planlegge noe" <-det var ordrett hva hun sa.... Så det er ikke lett å få tak i informasjon Forhåpentligvis møter jeg på noen som er mer villig til å fortelle meg hvordan ting fungerer neste gang... Det var helt håpløst sist...

Jeg jobber for skjelden til å ha tjent opp foreldrepenger fra NAV, jeg får engangsstønad
    Det er jo helt hårreisende å si noe slikt! Skal du ikke kunen planlegge framtiden økonomisk fordi du er student? Å sitte med en holdning om at du skal prøve å lure systemet er helt uhørt! Selvfølgelig skal de informere om de lover og regler som dere har mulighet til å benytte dere av. Skriv en klage! Hvis det er et problem at folk benytter seg av de gjeldene reglene så får de heler forandre på dem!

Er det mulig?!!

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

Planlegge noe? hva da? bombeattentat? Så vidt jeg forsto er det snakk om å planlegge økonomien deres for etablering av familieliv.

Det er aldri lett å komme på hva man skal si der og da. Men selvsagt skal du planlegge noe. Dette er rettigheter du har, ikke gode hun skal innvilge fordi hun er snill. Hun kan syns akkurat det hun vil om å planlegge og time barnefødsler. Det er uviktig.

Men det er lov å si ting som: "Dette har du i oppgave å informere meg om." og "det er det dummeste jeg har hørt"

og ikke minst: skriv ned hva du får som svar, og spør etterpå om du har forstått det rett. Slik at du slipper å bli usikker etterpå, og kan sjekke med andre igjen om det stemmer.

Innmeldt
    Aug 2010
    Poengstyrke
    3

"

Har du funnet ut noe mer om dette? Jeg er i akkurat samme situasjon og synes det er veldig vanskelig å få noe konkret svar..

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

Først og fremst er det slik at dersom du ikke har rett på foreldrepenger, og har tenkt å studere er det ganske greit: far tar ut all permisjonen. Far har nå egen rett til opptjening.

Du lurer på om du kan få foreldrestipend samtidig som far får foreldrepenger? slik at du får ett år gratis studie? det finnes en løsning som går på at far tar ut noen få dager i uken sprett over tre år. Husker ikke hvordan det var og med de nye reglene er det mulig at far må ha mindre enn 50% permisjon. men dette vil jeg ikke sverge på. Snakk med nav. Dere har krav på denne informasjonen.

Innmeldt
    Aug 2010
    Poengstyrke
    3

Sv: Re: Pappapermisjon når mor går på skole?

Jeg har snakket med lånekassa og funnet ut av dette idag, det er nye regler fra og med i år - som er jævlig kjipt for oss. Før i år kunne han nemlig ha så mye/lite gradering han bare ønsket og vi fortsatt fått stipend. Men nye reglene er at hvis far har 50% eller mindre permisjon kan vi få fullt foreldrestipend samtidig hvis vi er i studier. Hvis far har mer enn 50% permisjon blir fderimot oreldrestipendet halvert. Det jeg glemte å spørre om var hva det innebærer. Om man får den resterende halvparten som lån? eller om man bare får mindre penger?

Utrolig irriterende at man akkurat mister de fine løsningene som var. Her er vi nødt til å gjøre så han er hjemme 4 dager i uken, for jeg klarer ikke fullføre studie + være alene med babyen mer enn 1 dag i uken. Så da blir det halvert foreldrestipend på meg! . Håper det ikke innebærer noe mer enn at jeg får litt mer lån, for jeg har i hvertfall ikke kapasitet til å begynne å jobbe masse ekstra deltid ved siden av studiet etter fødselen for at vi skal ha like mye inntekt som før..

Annonsebilag

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •