Hei Lene
Jeg har tre barn, to gutter og ei jente. Jenta spiser bra i forhold til gutta, siden hun er minst (3 år) og ser på de andre (de gangene de spiser). Den eldste gutten har vært vanskelig i matveien, men nå har vi satt igang med et opplegg der jeg krever at de skal smake på maten. Han er 7 år, slik at han forstår at han nå må gjøre dette. Problemet er han på snart 5 år, han nekter å smake på maten uten masse oppstyr. Vi prøver å få han til å smake en bit, men han bruker så lang tid på å komme igang, at det hele blir veldig slitsomt. Han venter til vi er ferdige med å spise, før jeg da må gi han advarsler og mase på at han skal begynne å spise. Det hele ender med at jeg må telle til tre før han spiser, og noen ganger har jeg gått fra bordet, fordi jeg ikke orker mer. Han gråter og det hele er uholdbart.
Da jeg har barna ganske tett, ser jeg nå at vi har begynt for sent med å insistere på at han skal smake, han trenger jo ikke å like det, men smake bør han jo. Det vet jeg iallefall at mange andre barn må. Men selv om vi begynner sent, er det vel ikke for sent?
I dag og en dag før, endte det med at han ville gå og legge seg, fordi han ikke ville smake på maten. Er dette feil, og oppnår han det han vil da? Å ikke spise? Jeg ønsker at han skal smake, for jeg tror han har vrangforestillinger om hva mat egentlig smaker. Jeg tror han tror det er mye verre enn det er. Begge guttene mine er skeptiske til nye ting generelt. Må også nevne at det er helt vanlig mat vi tilbyr, denne gang kylling.
Har du noen gode råd for hvordan man bør gå frem for å få barn til å spise middag?
På forhånd takk for hjelpen!
Mvh, Lene
Storebror, 03
Lillebror, 05
Lillesøster, 07
Med Britteva og Ingrid
Hei,
det er mange foreldre som sliter med å få barna sine til å spise så mye som de ønsker. Jeg sier alltid til dem at det er ingen barn som sulter i Norge. Og dersom barnet er friskt og aktivt så ville jeg ikke uroet meg.
Barn bruker faktisk ofte mat som et maktmiddel mot foreldrene sine. Det er kanskje det sterkeste "våpenet" de har når det gjelder å teste grenser og prøve seg, så det beste man egentlig kan gjøre er å ikke lage mye oppstyr rundt dette med mat. Server maten.Før eller siden blir de sultne, og da spiser de.
Det er viktig at det ikke blir servert noe annet , som f.eks jogurt eller lignende dersom barnet ikke spiser middagen. Dersom det er klart for barnet at det er dette jeg får eller ingenting, så er nok veien kortere til at det vil smake på det.
Det vil nok ta litt tid før barnet slutter å nekte å spise, men når det ser at nekting ikke fører med seg mange reaksjoner så vil det etterhvert sannsynligvis avta.
Spiser det ingenting til måltidet, så ville jeg dekket av bordet, og tilbudt det mat igjen en time eller to etter, ikke med en gang.
Husk at all atferd som forsterkes med reaksjoner (både positive og negative) øker i omfang!
Lykke til!
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)