Jeg har null erfaring på området, men hører mange som skryter av bæretøy så tenkte kanskje det var verdt å sette seg litt inn i. Ser for meg at bruk av bæretøy er mest aktuelt når den lille er nyfødt og trenger mye kroppskontakt (men har fått med meg at mange blir hektet og fortsetter etterpå).
Så, det jeg lurer på:
- Hva slags bæretøy anbefales til nyfødte? Kom gjerne med forslag til spesifikke merker og gjerne hvor de fåes kjøpt!
- Hvor vanskelig er det å bruke bæretøyet riktig? Eller, er det lett å gjøre det galt? Ser for meg at dersom det blir for komplisert blir det kanskje ikke så mye brukt. For ikke å snakke om skrekken for at mini skal falle utav...
- Er f.eks babybjørn (som er det eneste jeg egentlig har hørt om fra før) er dårligere alternativ?
- Når og hvor bruker dere bæretøy?
Håper noen av dere kan hjelpe meg litt på vei!![]()
Det er jo veldig individuelt da..
Spørs blant annet om du vil tenke økonomi oppi alt også...
Jeg vil helt klart anbefale elastisk sjal til nyfødt. Fordelen er at du kan knyte på deg sjalet før du putter barnet oppi, det er lettere å justere, mykere og mer behagelig for mor og barn. Ulempen er at barnet begynner ofte å sige etter 4 mnd..
Hvis du vil bruke samme sjal både gjennom nyfødtperioden og også småbarnsperioden ville jeg gått for et vevd sjal. Det er et stabilt sjal som ikke er stretchy som elastisk sjal, og barnet vil derfor heller ikke sige sånn som det gjør i elastisk. Dette er min absolutte favoritt på bærefronten, godt for både meg og mini.
Ellers er jo en formsydd sele enkel å få av/på, og de er veldig pappavennlige. Manduca eller Beco er veldig gode. Beco har i tillegg et "innlegg" du putter barnet oppi og dermed kan ta på selen som en ryggsekk. Da slipper du engste deg for at du skal miste barnet osv.Andre formsydde er feks Cybex, Ergo, Beco, Oh Snap og Manduca som jeg kommer på i farta iallefall.
Meitai er også gode å bære i, og vi er veldig glade i meitaiene våre! Stødige, og man merker ikke belastning når man bærer.
Det er i grunn mange alternativer. Jeg anbefaler deg å lese litt på lotusbarn sine sider og titte litt...
For å svare på de andre spm:
-Bæretøy er egentlig ikke så vanskelig å bruke riktig. Du bær lese bruksanvisningen nøye og teste litt med feks en bamse/dukke osv. Et veldig godt tips er å komme deg på bæretreff. Hvis du er medlem av tettinntil så kan du gå inn på "bæretreff" og finne din region i Norge, og møte andre bærere som har børetøy du kan se på, ta på, og teste. Og ikke minst er det verdifullt med tanke på at de kan lære deg ulike teknikker osv.
- Bæretøy kan du bruke når som helst og hvor som helst det passer deg. Jeg har alltid med meg bæretøy, enten sjal, formsydd eller meitai. Det er gull verdt!! Feks når du "bare" skal inn i butikken og ikke gidder å ha med vogn. Eller når du skal gå en rask tur, inne på senteret, ute i hagen, på besøk hos andre (da får du jo hendene frie til å bære med deg alt du trenger osv) Ja, egentlig OVERALT!
Sist endret av Nenne; 13-05-10 kl 08:14.
Jeg er veldig fersk på bæring nå og må bare si at jeg så langt elsker mitt elastiske sjal. Har Moby Wrap og er så positivt overrasket over hvor enkelt jeg synes det er å bruke! Har bært Andreas masse siste par ukene, både korte og lengre turer og vi koser oss sååå med det begge to!
Jeg har også en slynge og en mei tai. Slynga har jeg rett og slett pingla ut fra å bruke så langt, så må bare skjerpe meg og prøve nå. Mei tai'en er litt bedre til han blir større så det sparer vi litt.
Tusen takk for svar nenne85 og Line-mor! Greit å få litt veiledning i bærejungelen (jeg som trodde det var ille å finne barnevogn).
Jeg har lest litt inne på lotusbarn og fikk inntrykk av at elastisk sjal er bra til nyfødt. Det ser ikke ut som om det er så altfor vanskelig å knyte heller. Har sett litt på Moby Wrap, de virker jo veldig greie. Kanskje greit å starte med, så får vi se om vi blir bitt av basillen og utvider kolleksjonen etterhvert.
Er det noe begrensning på hvor lenge man kan ha den nyfødte i bæretøyet av gangen? Synes å ha lest noe om at en ikke bør bruke babybjørn for lenge av gangen når de er små?
Ang tid å bruke børetøyet så er det vel ingen grense. Det er anbefalt å ikke bære mer enn 30min i babybjørn, men dette fordi barnet ikke sitter ergonomisk (belastning på ryggen).
Har du barnet i sjalet vil det uansett si ifra når det begynner å bli ubehagelig. Dessuten kan du knyte på sjalet i flere stillinger, så barnet kan både sitte eller ligge i vuggestilling. Litt ettersom hva du selv liker. Det geniale er jo at med elastisk sjal kan du bare knyte på deg, og deretter ha det på hele tiden, og ta barnet inn/ut.![]()
Jeg brukte både elastisk og vevd sjal til nyfødt. Til en nybegynner vil jeg vel kanskje helst anbefale elastisk, siden det er lettere å lære seg med. Uansett hva du velger, så finnes det utallige farger og mønstre, noe for enhver smak!
Den nyeste babybjørnen er litt bedre enn de gamle, pga. muligheten for å få litt bredere sittestilling. Det er imidlertid ikke snakk om mer enn akkurat nok bredde til nyfødt og litt til. Derfor vil jeg fortsatt heller anbefale annet bæretøy.
Jeg har brukt bæretøy mye i byen/på tur, da snuppa er mye mer tålmodig i sjal enn i vogn. Frem til hun var nærmere et halvt år sov hun mye på meg dagtid, så da ble sjalene brukt hyppig hjemme også.Etterhvert har vi brukt det litt mindre, mest fordi det er litt upraktisk å gjøre husarbeid med en stor baby på magen, og fordi hun sover fint i vogn nå. Vi øver på ryggbæring, men det er jo så kos og enkelt å få henne på magen, så blir liksom førstevalget uansett. Blir kjekt til sommeren da, siden vi ikke er avhengig av vogn når vi skal på tur.
Og da må jeg nok bare hive henne på ryggen.
![]()
Støtter oppunder det med elastisk sjal til nyfødt.
Vil bare si at jeg kan ikke finne en bedre måte å gå tur med tøtta mi på nå enn å knyte henne på magen og tusle av gårde.
Den kosen man får da er helt uvurderlig.
Hun er 1 år nå.
Det er fortsatt praktisk.
Hilsen ei som fortsatt bærer 2 åringen på ryggen og 1 åringen på magen.
2000
2001/2005
2008
2009
3 er mine og 2 herlige bonus barn
Jeg har veldig gode erfaringer med moby wrap, dvs elastisk sjal. Brukte det på barsel, og det var helt genialt! Både jeg og far bar mye i begynnelsen, det er kjempekos, babyen får mye nærhet på samme tid som man kan ha hendene fri. Dessuten er det lett å ta babyen inn og ut, man trenger ikke å knyte for hver gang.- Hva slags bæretøy anbefales til nyfødte? Kom gjerne med forslag til spesifikke merker og gjerne hvor de fåes kjøpt!
- Hvor vanskelig er det å bruke bæretøyet riktig? Eller, er det lett å gjøre det galt? Ser for meg at dersom det blir for komplisert blir det kanskje ikke så mye brukt. For ikke å snakke om skrekken for at mini skal falle utav...
- Er f.eks babybjørn (som er det eneste jeg egentlig har hørt om fra før) er dårligere alternativ?
- Når og hvor bruker dere bæretøy?
Håper noen av dere kan hjelpe meg litt på vei!
Babyen kan sitte i sjalet helt til h*n sier ifra at det er nok, eller at det er tid for mating eller ny bleie. Dette fordi det støtter opp om kroppen (ryggen) og babyen blir ikke hengende etter skrittet.
Amming går også an å få til i sjalet hvis man bare justerer litt (Min baby var veldig puppegal, så etterhvert ble det til at far bar han mest, for han skulle hele tiden ha tak i puppen min og ble litt sinna når han ikke nådde i den.)
Dessuten: elastisk sjal (moby wrap) var kjempeenkel å knyte, etter å ha øvet 1-2 ganger før fødselen var det ikke noe problem å knyte på barsel. Moby wrap hadde med et hefte med gode bildeforklaringer til forskjellige knytemåter. Og babyen faller garantert ikke ut hvis man knyter riktig. Det var heller ikke skummelt å legge babyen i sjalet.
elastisk sjal tar litt tid å knyte på/av, så det ble mest brukt hjemme eller ved spaserturer. Sjal er litt strevsomt når man skal inn og ut av bil/bilstol etc. Sjalet blir også et ekstra lag med tøy, så det er lurt å kle litt av seg før man tar det på. T-skjorte eller bare bh vil ofte være nok. Babyen ligger jo også og gløder litt :flirte:
Jeg har båret mest hjemme (fungerer fint å gå på do eller å lage mat), men også når jeg har vært på butikken, vært på 4-dagers fjelltur (6 mnd og i mei-tai), i sofaen foran TVen, på buss, på båt etc. Det er vel enest i bil man ikke bør bære?
Når gutten var rundt et år bar jeg han på ryggen på kjøpesenter. Det var ikke noen suksess. Han tok tak i alt han kunne i klesbutikker, og jeg måtte jogge bort og hente en handlevogn jeg kunne montere han i mens jeg shoppet nye klær til han![]()
Noen som kjenner til bruk av babybag til nyfødt da? Sånn som denne?
Synes sjal virker litt skummeltOg den her likte pappaen veldig godt utseende til. Men er den fin for nyfødt?
Var det ikke en baby som ble kvalt i en sånn lignende som det der?
Her gikk det i Elastisk sjal når hun var helt ny, Manduca (ELSKER DEN!) når hun var rundt 6 mnd og denne bruker jeg ennåJeg har også en Skilpadden Mei tai, denne er det INGEN grense på, man kan bære så lenge man orker, og den er stor og god
MEN man kan også fint bruke den til nyfødt altså
![]()
Jeg har ikke personlig erfaring med slynger, så kan ikke si så mye om det. Men man må selvsagt se til at barnet ikke får haken presset ned mot brystet, slik at det ikke får nok luft. Det gjelder også ved vuggestilling i annet bæretøy. Men jeg vil tro at det er naturlig for de fleste å følge med den lille nokså kontinuerlig, når man bærer.
Men sjal er veldig sikkert når man følger anvisningene, og bruker sunn fornuft. Det er flere lag som holder barnet på plass enn i en slynge.
Jeg har ikke prøvd en slik slynge, men bært nyfødt i slynger.
Det er en herlig opplevelse.
Personlig synes jeg ikke det er noe lettere enn elastisk sjal jeg da.
Fordelen med det elastiske sjalet er at alt gjøres klart på forhånd også stapper man babyen oppi.
Tror vi skal ut på kosetur idag.
2000
2001/2005
2008
2009
3 er mine og 2 herlige bonus barn
Nå har jeg aldri prøvd sjal selv, men bruker både Mei tai, Manduca og slynge. Jeg har brukt både Mei tai og Manduca fra nyfødt med stort hell. Fordelen, og grunnen til at jeg aldri har skaffet meg sjal, er at det fort har blitt endel inn og ut av selen her, og jeg føler meg ikke helt komfortabel med feks å gå på butikken med sjal knyttet rundt meg uten baby i, sånn at jeg har mulighet til å bære barnet hvis han er urolig i vogn. Jeg har alltid med meg Manducaen og kan smette den på når som helst, og enkelt ta den av hvis han sovner og/eller jeg blir for varm eller det blir tungt for ryggen, eller hvis jeg feks skal prøve klæreller hvis jeg syns han er litt i veien når jeg skal pakke inn og ut av bilen etc.
En annen fordel med denne (og sikkert med andre formsydde som jeg ikke har prøvd) er at den kan bære også nokså store barn, og er derfor en investering over tid. Storebror på nesten fire sitter godt på ryggen i den når vi er på tur hvis han blir sliten. Det gjør han også i Mei tai, men jeg syns det er litt slitsomt med de lange stroppene som fort kommer ned i en søledam el hvis den skal tas på underveis. Jeg har også brukt Manduca mye på reise når vi flyr. Igjen, enkel å ta av og på inn og ut av flyet (hvordan håndterer man de lange stroppene på sjal eller Mei tai mellom flysetene og menneskene??) - og jeg har faktisk til og med opplevd å måtte ta av bæretøyet i sikkerhetskontrollen. Det inbiller jeg meg at ville vært styr med et sjal, og jeg er glad jeg ikke hadde mei tai'en med de lange stroppene da.
Når det gjelder slynge har jeg absolutt ikke fått den til. Jeg syns den belaster skjevt og i grunnen er like slitsom (eller verre) å få justert riktig. Men her er vi alle forskjellige, og man må kanskje bare velge seg noe å prøve, og prøve seg frem. Bæretreff er en god ide hvis man kan og har lyst!
Storebror 06 og bitteliten desember 09
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)