Viser resultatene 1 til 18 av 18
    Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Privat økonomien

Lever dere etter et budsjett? Bruker dere penger til det er tomt?

Hvordan ordner dere dette?
    20002001/2005 20082009
    3 er mine og 2 herlige bonus barn

Innmeldt
    Mar 2005
    Alder
    30
    Poengstyrke
    134

Sv: Privat økonomien

Budsjett! Det har så utrolig mye å si for økonomien!
    B. 12/99 C. 07/04 A. 02.03.09
    ~

Innmeldt
    Feb 2005
    Hvor
    Rogaland
    Poengstyrke
    116

Budsjett-light, vil jeg si.

Vi har regnet ut gjennomsnittlige faste utgifter, og trekker en fast sum til budsjettkonto hver mnd. Herfra betales alle regninger.
    Slik unngår vi de store smellene når årsavgifter på bil skal betales, f eks.

Det som står igjen på lønnskonto etter at nødvendige trekk er utført, brukes til det er tomt.
    Mamma.

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Sitat Opprinnelig lagt inn av Hilde Se innlegg
    Budsjett-light, vil jeg si.

Vi har regnet ut gjennomsnittlige faste utgifter, og trekker en fast sum til budsjettkonto hver mnd. Herfra betales alle regninger.
    Slik unngår vi de store smellene når årsavgifter på bil skal betales, f eks.

Det som står igjen på lønnskonto etter at nødvendige trekk er utført, brukes til det er tomt.
    Samme som oss det!
    Veldig kjekt egentlig.
    Eneste jeg savner et eget kort til å kjøpe matvarer for slik at jeg har en konto som jeg bare kan bruke opp
    20002001/2005 20082009
    3 er mine og 2 herlige bonus barn

Innmeldt
    Mar 2006
    Poengstyrke
    22

Vi skal begynne å ha budsjett fra denne mnd.
    Da skal vi ha en egen konto som KUN skal brukes på butikken.
    For tror vi bruker alt for mye på mat. Etter hva vi regna ut forrige mnd var det brukt ca 10000 kr på dagligvarebutikk. Og vi er bare to voksne og to små barn.

Resten av pengene brukes til det er tomt ja.
    Jente-07 Jente-08 Jente-10

Innmeldt
    May 2008
    Hvor
    Rett utenfor Chicago, USA
    Poengstyrke
    17

Her venter jeg på et lite bokførings program til hjemmebruk (quicken) som jeg har brukt tidligere. Det var kjempegreit å kunne se hvor mye penger vi brukte hver måned, og hva som er planlagt til neste måned. Pluss, jeg er litt kontrollfreak, så sitter og regner og diller veldig med dette programmet. MEn da blir det budsjett lite. Altså full kontroll på regninger og sparing. Og så litt fri flyt når det kommer til matbudsjett og klær- og babybudsjett.

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    174

Med en studentinntekt og en lavtlønnt(omsorgsyrke selvsagt), så er det alfa og omega for oss å ha budsjett. På den måten har vi råd til ferieturer, gifte oss og større innkjøp (møbler osv).

Vi har tatt alle de regningene vi vet vi får i løpet av et år: forsikringer, kommunale avgifter, tv-lisens, bompenger og årsavgift bil. Delt den summen på 12 og spart det beløpet hver mnd. På den måten har alltid penger til å betale disse regningene med.

I tillegg setter vi av de faste mndutgiftene vi har hver mnd: strøm, mobil, tlf/internett, avisabonnement, parabol-tv, barnehage, kollektivtransport.

Vi har en fast sum på matbudsjettet. I starten av hver lønnsmnd tar jeg en storhandel der jeg handler alt av bleier, tannkrem, toalettpapir, bakepapir, rengjøringsmidler, melvarer, kjøttdeig, egg, hermetikk etc.etc. Trekker denne summen fra vår matbudsjettsum og fordeler resterende penger på de gjenstående ukene. På innsiden av kjøkkenskapet har vi en liste der vi noterer når vi har handlet og beløpet. På den måten har jeg alltid oversikt over hvor mye som er igjen av budsjettet.
    Systemet vårt fungerer utmerket og vi har redusert matkostandene våre drastisk, og kan bruke disse pengene på morsommere ting. F.eks bryllup og ferieturer.

Vi har også en sum som brukes fritt til fellesskapet, her er det ikke noe budsjettering. Det brukes til det er tomt!
    Mamma til 2005, 2008 og 2011

Innmeldt
    Mar 2006
    Poengstyrke
    22

Jeg må bare spørre.
    Hvor mye penger bruker dere på matbutikk i mnd. Inkludert bleier, såper, mat osv??
    Og hvor mange barn og voksne er dere?
    Jente-07 Jente-08 Jente-10

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    174

Vi bruker 6000,-. 2 voksne og 2 barn. Og da har vi "biff på lørdager" og fullverdige middager ellers i uka.

Innmeldt
    May 2008
    Hvor
    Rett utenfor Chicago, USA
    Poengstyrke
    17

Sitat Opprinnelig lagt inn av Maika Se innlegg
    Vi bruker 6000,-. 2 voksne og 2 barn. Og da har vi "biff på lørdager" og fullverdige middager ellers i uka.
    Vi brukte like mye da vi bodde i Norge, når vi var 2 voksne.

Men, vi drakk mye brus og min mann spiste mye snop i den perioden. Hadde vi kuttet ut det, hadde vi galant kuttet ut 250-500 kr /uken

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    174

Vi drikker veeeldig sjeldent brus, røyker ikke og snuser ikke. Vi bruker desidert med penger på frukt og grønt.

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    174

Nå skal det sies at vi har en liten kar som er allergisk mot hvete, så han har spesialkost i "hvetetilfeller". Det er ikke beregnet inn i budsjettet på 6000,-.

Innmeldt
    Feb 2005
    Hvor
    Rogaland
    Poengstyrke
    116

Vi er to voksne og to barn. Lå på rundt 6000 i mnd før, ligger rundt 5000 nå. Skyldes nok mye at vi plutselig er uten bleiebarn.

I tillegg får barna alle måltider i barnehagen, så vi bruker ikke matpakke.
    Mamma.

Innmeldt
    Dec 2004
    Poengstyrke
    131

Vi har også tenkt å begynne med budsjett!
    Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

27512 Gjest

Jeg tror at budsjett er viktig, men da må man begynne på scratch og ikke ligge etter med masse ting.

Innmeldt
    Oct 2008
    Hvor
    I et hvitt hus.
    Alder
    27
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av Maika Se innlegg
    Med en studentinntekt og en lavtlønnt(omsorgsyrke selvsagt), så er det alfa og omega for oss å ha budsjett. På den måten har vi råd til ferieturer, gifte oss og større innkjøp (møbler osv).

Vi har tatt alle de regningene vi vet vi får i løpet av et år: forsikringer, kommunale avgifter, tv-lisens, bompenger og årsavgift bil. Delt den summen på 12 og spart det beløpet hver mnd. På den måten har alltid penger til å betale disse regningene med.

I tillegg setter vi av de faste mndutgiftene vi har hver mnd: strøm, mobil, tlf/internett, avisabonnement, parabol-tv, barnehage, kollektivtransport.

Vi har en fast sum på matbudsjettet. I starten av hver lønnsmnd tar jeg en storhandel der jeg handler alt av bleier, tannkrem, toalettpapir, bakepapir, rengjøringsmidler, melvarer, kjøttdeig, egg, hermetikk etc.etc. Trekker denne summen fra vår matbudsjettsum og fordeler resterende penger på de gjenstående ukene. På innsiden av kjøkkenskapet har vi en liste der vi noterer når vi har handlet og beløpet. På den måten har jeg alltid oversikt over hvor mye som er igjen av budsjettet.
    Systemet vårt fungerer utmerket og vi har redusert matkostandene våre drastisk, og kan bruke disse pengene på morsommere ting. F.eks bryllup og ferieturer.

Vi har også en sum som brukes fritt til fellesskapet, her er det ikke noe budsjettering. Det brukes til det er tomt!
    Sånn har vi det også, eneste forskjellen er at jeg tar ukeshandling isteedet for en storhandel hver lønnsmnd. Et supert system totalt sett! Budsjett er genialt, og vi har vel brukt det siden vi flyttet sammen da vi var 18 år.
    09 & 11

Blogg: Nenne og prinsenes hverdag

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Bergen
    Alder
    30
    Poengstyrke
    32

Sitat Opprinnelig lagt inn av LilBlossom Se innlegg
    Her venter jeg på et lite bokførings program til hjemmebruk (quicken) som jeg har brukt tidligere. Det var kjempegreit å kunne se hvor mye penger vi brukte hver måned, og hva som er planlagt til neste måned. Pluss, jeg er litt kontrollfreak, så sitter og regner og diller veldig med dette programmet. MEn da blir det budsjett lite. Altså full kontroll på regninger og sparing. Og så litt fri flyt når det kommer til matbudsjett og klær- og babybudsjett.
    Hvordan fungerer et sånt program??
    Rocketrollet.2009.
    Bøllefrøet. 2011.
    Lille musen er ventet i September 2013.

Innmeldt
    Nov 2008
    Poengstyrke
    31

Vi legger av tild e faste utgiftene, og så bruker vi resten!

men jeg skal være litt mer nøye på matutgiftene nå, for jeg tror vi bruker unødvendig mye på det egentlig..

Annonsebilag

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •