Lever dere etter et budsjett? Bruker dere penger til det er tomt?
Hvordan ordner dere dette?
2000
2001/2005
2008
2009
3 er mine og 2 herlige bonus barn
Budsjett! Det har så utrolig mye å si for økonomien!
Budsjett-light, vil jeg si.
Vi har regnet ut gjennomsnittlige faste utgifter, og trekker en fast sum til budsjettkonto hver mnd. Herfra betales alle regninger.
Slik unngår vi de store smellene når årsavgifter på bil skal betales, f eks.
Det som står igjen på lønnskonto etter at nødvendige trekk er utført, brukes til det er tomt.
Mamma.
Vi skal begynne å ha budsjett fra denne mnd.
Da skal vi ha en egen konto som KUN skal brukes på butikken.
For tror vi bruker alt for mye på mat. Etter hva vi regna ut forrige mnd var det brukt ca 10000 kr på dagligvarebutikk. Og vi er bare to voksne og to små barn.
Resten av pengene brukes til det er tomt ja.![]()
Jente-07 Jente-08 Jente-10
Her venter jeg på et lite bokførings program til hjemmebruk (quicken) som jeg har brukt tidligere. Det var kjempegreit å kunne se hvor mye penger vi brukte hver måned, og hva som er planlagt til neste måned. Pluss, jeg er litt kontrollfreak, så sitter og regner og diller veldig med dette programmet.MEn da blir det budsjett lite. Altså full kontroll på regninger og sparing. Og så litt fri flyt når det kommer til matbudsjett og klær- og babybudsjett.
Med en studentinntekt og en lavtlønnt(omsorgsyrke selvsagt), så er det alfa og omega for oss å ha budsjett. På den måten har vi råd til ferieturer, gifte oss og større innkjøp (møbler osv).
Vi har tatt alle de regningene vi vet vi får i løpet av et år: forsikringer, kommunale avgifter, tv-lisens, bompenger og årsavgift bil. Delt den summen på 12 og spart det beløpet hver mnd. På den måten har alltid penger til å betale disse regningene med.
I tillegg setter vi av de faste mndutgiftene vi har hver mnd: strøm, mobil, tlf/internett, avisabonnement, parabol-tv, barnehage, kollektivtransport.
Vi har en fast sum på matbudsjettet. I starten av hver lønnsmnd tar jeg en storhandel der jeg handler alt av bleier, tannkrem, toalettpapir, bakepapir, rengjøringsmidler, melvarer, kjøttdeig, egg, hermetikk etc.etc. Trekker denne summen fra vår matbudsjettsum og fordeler resterende penger på de gjenstående ukene. På innsiden av kjøkkenskapet har vi en liste der vi noterer når vi har handlet og beløpet. På den måten har jeg alltid oversikt over hvor mye som er igjen av budsjettet.
Systemet vårt fungerer utmerket og vi har redusert matkostandene våre drastisk, og kan bruke disse pengene på morsommere ting. F.eks bryllup og ferieturer.
Vi har også en sum som brukes fritt til fellesskapet, her er det ikke noe budsjettering. Det brukes til det er tomt!
Jeg må bare spørre.
Hvor mye penger bruker dere på matbutikk i mnd. Inkludert bleier, såper, mat osv??
Og hvor mange barn og voksne er dere?
Jente-07 Jente-08 Jente-10
Vi er to voksne og to barn. Lå på rundt 6000 i mnd før, ligger rundt 5000 nå. Skyldes nok mye at vi plutselig er uten bleiebarn.
I tillegg får barna alle måltider i barnehagen, så vi bruker ikke matpakke.
Mamma.
Vi har også tenkt å begynne med budsjett!
Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen. ♥
Jeg tror at budsjett er viktig, men da må man begynne på scratch og ikke ligge etter med masse ting.
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)