Jeg er 24 år og har nettopp funnet ut at jeg er gravid i 6. uke. Jeg tok angrepille etter ett døgn, men den har tydeligvis ikke fungert.
Hadde egentlig bestemt meg for å ta abort, men jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om det er riktig. Jeg er ikke sammen med barnefaren, men han sier at han støtter meg uansett hva jeg velger, selv om han helst ønsker at jeg skal ta abort.
Skal på forundersøkelse neste uke.. Er bare fryktelig redd for at jeg kommer til å angre på dette senere.
Samtidig føler jeg meg ikke klar for å få barn NÅ.
Før jeg fikk vite at jeg var gravid har jeg både røyket og drukket alkohol ved et par anledninger og jeg er redd fosteret kan ha tatt skade av dette? Samme med angrepillen? Kan den ha gjort noe skade? :S
Er så veldig i tvil. Har flere venninner som går gravide nå og føler ikke at jeg kan prate med dem, da de helt sikkert ønsker at jeg skal beholde det. Samtidig er jeg redd jeg kommer til å få reaksjoner den dagen de får barn og jeg vet at jeg også "kunne" hatt.
Noen gode tips og råd? Setter stoor pris på det.
Dette hørtes ikke lett ut![]()
Kanskje du kan ta kontakt med Amathea (www.amathea.no), eller prat med legen din.
Ønsker deg masse lykke til!
Amathea er veldig dyktigeVi har en fra Amathea som besvarer tråder her inne også.
Jeg tror det er litt viktig å finne ut av hva man selv egentlig vil. Veldig ofte føler man et forventningspress fra omgivelsene/samfunnet i den ene eller andre retningen. Hvis du kan besvare for deg selv hvorfor du dras mot det ene eller andre valget og så finne ut hva som er dine argumenter så blir det kanskje litt lettere Om du velger det ene eller det andre er det viktig at det er ditt valg, og ikke din partner, dine foreldres eller dine venninners valg.![]()
Hei du
Dette høres ikke enkelt ut, det vet jeg av ærfaring fordi jeg har tatt abort selv.
Og jeg angrer, jeg sliter enda med det. Men det er også mange som tar abort og er bombesikker på at dette er det rette valget. Men du sier du er usikker? Da vet du jo ikke riktig om hva som er riktig? Utrolig vanskelig valg..
Det er svært liten sjanse for at fosteret har tatt skade av alkohol og angrepillen din, det er mange som drikker før de vet de er gravide selv.
Som eks jeg, tok overdose sist gang jeg gikk gravid uten å vite at jeg var gravid. Og jenta som lå i magen da er snart 13 mnd og super frisk!![]()
Jeg tok abort når jeg var 9 uker på vei, og det var en baby i mine tanker. Så jeg tenkte rett og slett at jeg tok livet av babyen min, og gjør det enda. Nå er jeg gravid igjen og er snart 10 uker på vei.
Kanskje denne babyen vil komme til verden og ha deg som mamma? Den unngikk jo angrepillen.![]()
Og som de sier her oppe - mange som angrer på å ha tatt abort men ingen angrer på at de beholdte.![]()
Stooor klem til deg. Lykke til med valget!![]()
Hei
Jeg synes du har fått et veldig fint svar av Emmi.
Det bør være ditt eget valg som avgjør hva du velger.
Kontakt ditt nærmeste Amathea kontor eller eventuelt jordmor/lege/helsesøster. Det er godt med en nøytral tredjepart å snakke med. Da får man sortert bedre sine tanker og følelser. Å oppdaget at man er gravid setter veldig mange følelser i sving.Disse følelsene i tillegg til svangerskapshormoner gjør at det kan bli vanskelig å tenke klart.
Du sier han støtter deg uansett valg, selv om han ønsker abort. Det er flott at du har hans støtte.Kanskje kunne dere gå til en samtale hos Amathea sammen? Blir det et barn så endres jo livet hans en del også.
At du har festet et par ganger før du oppdaget svangerskapet trenger ikke bety noe. Det viktigste er at du ikke drikker mer nå om du mener at du skal fullføre sv.skapet.
Angrepillen har ikke skadet fosteret. Ønsker deg masse lyke til og håper å høre hvordan det går med deg. Tlf nr Amathea 815 32 005, www.amathea.no.
Hilsen Bente, veileder og sykepleier
Hvis du er usikker så ikke gjør det!
Jeg er en jente på 24 år som har tatt abort og angrer hver dag på det valget jeg tok.
Aborten var på min egen 24års dag...på min egen bursdag.
Jeg tok også angrepillen et døgn etterpå, og den fungerte ikke.
Jeg skulle hatt termin om 22.dager...
Jeg har slitt så utrolig mye de siste månedene og har nesten gitt opp livet.
Akkurat nå fungerer jeg ok, jeg gråter ikke hver dag lenger, men jeg vil alltid ha den lille i mine tanker.
Fortsatt har jeg tilbakefall, der jeg ikke klarer å stoppe å gråte.
Håper du tar det rette valget for deg.
Sist endret av mammatilvesla; 22-08-09 kl 15:49.
Ja jeg signerer denne.
Du må tenke på, hva er det verste vs det beste som kan skje om du beholder barnet? Enn det verste vs det beste om du tar abort?
Selv om det ikke bør være avgjørende for valget om å beholde eller ikke (det ordner seg nemlig alltid på en eller annen måte) så kan du tenke igjennom de praktiske tingene... hvordan bor du? har du nettverk rundt deg? hva slags utdanning/jobb har du?
Skriv en "for og mot"-liste der du skriver argumenter for hvorfor det blir vanskelig å beholde barnet og hvorfor du vil beholde det. Hvis begge sidene blir ca like lange må du kanskje inn og gi argumentene poeng igjen - på en skala fra 1 til 5, hvor mye teller det argumentet mot et annet... Kanskje du får et VELDIG greit svar utifra en sånn liste, kanskje ikke, men det er verdt et forsøk!?
(Er også veldig enig med smily - har hørt om veldig mange som angrer på at de har tatt abort, men aldri noen som har angret på å beholde!)
Hei!
Skjønner din frustrasjon utrolig godt. Det er ett veldig vanskelig valg å ta.
Det samme skjedde meg for fem år siden. Jeg ble gravid med en jeg kjente, men vi var ikke sammen. HAn mente at det eneste riktige var abort for han var slt for ung til å bli far( Han var 22 jeg var nesten 25...). Abort for meg var "det eneste riktige" og jeg reiste til legen for å bestille time. Legen sa jeg måtte ha en samtale mm, slik at jeg skulle være helt sikker. Dagene fra dette legebesøket til jeg skulle tilbake gjorde meg helt usikker, og det endte med at jeg ikke ønsket abort, og bestemte meg for å fullføre svangerskapet. Barnets far og meg prøvde å få ett fohold til å fungere, dette tok slutt omlag ti uker før fødsel, men jeg fikk da heldigvis full støtte av familien.
Kort oppsummert: Jeg kom meg gjennom det. Det har vært tunge og ensomme dager, det har vært frustrasjon over å være alenemor- MEN gleden er i dag ekstrem og ubeskrivelig. Jeg har ett barn på snart fem år- han ser pappaen sin annehver helg nå og det går kjempefint, i tillegg har jeg vært i ett nytt forhold i tre år og er nå litt syv mnd på vei igjen. Denne gangen skal det bli bra!! Vi er to om dette barne(tre med "storebror") og en ting er sikkert- jeg ville aldri i verden vært han foruten! Han er verdens beste!!!!
Men jeg har full forståelse for deg som sliter med avgjørelsen for det er mange hensyn å ta- men betsemmer du deg for å beholde det så klarer du det- JEG LOVER!
Det er ingen her som kan LOVE deg at det kommer til å klare deg - det er ingen her som kan vite hvordan det vil bli for deg å få et barn.
Jeg har tatt abort og angrer ikke i det hele tatt - har aldri angret eller tenkt noe særlig over det, jeg husker omtrent ikke når det var... MEN, det var fordi jeg ikke var usikker...
Men, jeg tror nok som de andre over her sier; at er du usikker er sjansen større for at du vil angre siden. Og hvis grunnen til at du ikke vil ha barnet er fordi "det passer egentlig ikke" så er det kanskje ikke et veldig tungtveiende argument for deg?
Jeg tror som andre over her har rådet også; at det er greit å ta en tur til Amathea og snakke med dem. Sortere tankene dine. Og selv om barnet kanskje ikke får vokse opp med mamma og pappa sammen, så har du en mulig blivende pappa som støtter deg uansett...
Lykke til![]()
Godt svar Line-morBra det er noen som kan bistå når jeg ikke er på nett.
Kjære deg som tok abort på din 24 års dag: En samtale med Amathea kunne nok være noe for deg. Etterabortsamtale er også en del av jobben vår.Og den er viktig!
Det er mange jenter her inne med mange fine tanker!
Hilsen Bente, veileder og sykepleier
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)