Men!!! Det er ikke meg du skal skrive at du ikke følte deg mer voksen pga du jobba! det var ikke jeg som skrev det i første omgang! jeg skrev det som ironi at da begynner ting fortere enn du trur... så du trenger ikke og komentere spydig til meg for noe jeg ikke har skrevet! skjerpings.. er nok noen som er over 20 som er lost også se, men de fleste bare lukker øynene, for det virker så normalt og få barn i den alderen..
Jeg sitter ikke bare og finner på tingen skjønner du, familen har et venne par som har et barn som ikke er som alle andre, og de får masse hjelp utenom, de får hjelp med avlastning, fysoterapi og andre ting.
Mamma til glad gutten Daniel Leanderf- 04.11.09 Uke 31+3Mamma elsker deg over alt på denne ord!
jeg bgynner og bli veldig lei av og skrive tingen om og om igjen!!!
på et gate kjøkken jobber man seg oppover!!!! som man gjør når man har gjort ferdig lære tiden..og da sier det seg selv at det blir mer og mer kr i timen.. Man begynner kansje på lageret med og skrelle grønnsaker osv, også etter vært, kassen, også lage mat, ta kvelds vakter osv osv.. som det er til vanelig, men nei det er ikke som alle andre jobber, for når man først går med reklame så leverer man reklame man kan ikke jobbe seg opp over
Mamma til glad gutten Daniel Leanderf- 04.11.09 Uke 31+3Mamma elsker deg over alt på denne ord!
Men uansett!!! det var ikke jeg som skrev at det var når låne kassen kom ut av bildet og man måtte jobbe for pengene livet begynte?og det var ikke snakk om NOEN fulltidsjobb i det hele tatt! og var det ikke du selv som skrev det? da burde du kansje vite selv hva du skiver
men sann da går jeg ut fra dette forumet.. Har bedre og drive på med enn og diskutere så utrolig usakeligt med dere eldre..! det blir veldig usakelig i lengden og holde på sann her, for vi skal finne feil i hverandre hele tiden, og for meg blir dette for dumt og finne feil i andre man ikke kjenner!
ting som man en gang ikke har sakt, får man sjennepreken om! jeg synes dette blir for dumt..
dere får ha det kjempe fint med, svangerskap og barn frem over.. Jeg skal i hvertfall ha det kjempe fint med mitt.. det er nå svangerskapet ''begynner'' da man kjenner liv hver dag, derfor vil jeg ikke kaste bort denne fine tiden på og diskutere opp og ned som man ikke kommer til og bli enige om uansett.. Eneste jeg er enige med dere om er at vi er uenige!så sann er det med det.. som sakt ha det fint med svangerskap osv til dere som er gravide, håper dere får en fin fødsel!
![]()
Det er jo veldig trist at du velger å forlate mammanett pga en slik diskusjon. vi er vel alle i samme båt når det gjelder kjennskap til hverandre.
Jeg syns hvertfall det hadde vært koselig om du ville komme til terminklubben til november/desemberspirene (hvis du har termin i den tiden). Alle damene på MN er hyggelige, og man lærer noe nytt hver dag her.
Hvis du er trygg og sikker på deg selv og i din sak, så bør du ikke føle deg truffet av innleggene i denne tråden
![]()
Signerer! Jeg har til gode å møte ei jente som fikk barn da hun var under 18,
og som når hun er 24 sier at hun ikke hadde hatt fordeler med å bli litt eldre før hun fikk barn.
Det betyr ikke at de som er under 18 er dårligere foreldre enn de som er i 20-årene,
men jeg har som sagt ennå ikke hørt ei jente som fikk barn da hun var under 18 si til et
17-årig par som ønsker å prøve å få barn at bare "go for it".
Jeg tror som Ke@ sier at man kan føle seg veldig moden når man er 18,
men at når man blir 23 tenker man kanskje litt annerledes tilbake på det.
Det betyr ikke at man ikke er gode nok foreldre, eller at man ikke er moden nok,
men kanskje er ikke rådet om å vente et par år etter videregående før man begynner å prøve ikke så dumt?
Det er to svært forskjellige ting å bli gravid med et uhell, og å prøve å bli gravid,
og det er jo det sistnevnte vi diskuterer her.
Jeg synes de jentene som velger å beholde barnet sitt, og som velger å "ofre" ungdomstida si
er beintøffe. Det er kjempesupert, og jeg tror faktisk at det med de fleste går kjempebra,
men jeg mener personlig at man forandrer seg veldig mye når man har flyttet hjemmefra.
Og da mener jeg ikke at man har flyttet 10 minutter unna foreldrene i egen leilighet,
men at man har flyttet et stykke bort, og virkelig måttet greie seg selv,
og i lengre tid enn noen måneder.
Jeg mener også at det å være "moden" er en helt egen diskusjon som handler om mer enn det å ha jobb, hus,
og en samboer man har vært sammen med i 2 år. Jeg tror at akkurat dette faktisk "krever"
at man blir litt eldre. Men dette er min personlige mening, og jeg mener ikke å si at jenter under 18 er dumme,
eller dårlige foreldre. Jeg føler meg ganske dum og fersk i dette selv, faktisk.
Og jeg snakker på generell basis, så dette gjelder nok ikke for absolutt alle jenter under 18,
eller alle over 18 for den saks skyld. Det finnes nok en del individuelle forskjeller.
DES 2009 |
JULI 2013
Blir til at jeg i allefall forlater denne diskusjonen.. hadde jeg bare hatt termin så tidlig så hehe.. har nok ikke termin før i januar jeg se, hehe..
Men du veit sikkert åssen det er med hormonene i graviditeten.. det er så opp og ned så halve kunne vært nok, og derfor velger jeg og ikke diskutere mer her nå, for blir jeg først litt sinna så går det sann hele dagen og det blir veldig slitsomt for både meg og min kjære hehe..
Jeg begynner jo og hutre bare noen setter på Tomas Ledin så![]()
Men vi ses sikkert i en annen diskusjon hvor man ikke flyr i taket
![]()
Ja dumt hvis du drar pga denne diskusjonen. Håper du finner veien til barselklubben din, og koser deg der fremover
Jeg var forresten 18 år da jeg var gravid og storfornøyd med det. Nå er jeg 24 år og jeg føler ikke at jeg har "gått glipp av noe" på de siste fem årene. Det høres bare rart ut å si det. Det er ingenting på denne tiden jeg heller skulle ønske at jeg hadde gjort. Og jeg kan i dag stå 100% for alle valgene mine og meningen jeg hadde da som 18-åring, og det er jeg stolt overJeg var moden som 18-åring, og var klar for å bli mor.
Men man kan selvsagt blir mer moden. Som mor så BLIR man bare det, sånn er det. Så morsrollen, flere år som samboer og i etableringsfasen så blir man bare mer moden. Så jeg kan jo såklart si at jeg er mer moden nå enn da jeg var 18 år. Men det betyr ikke at jeg ikke var nok moden til å bli mor som 18-åring.
Jeg vil legge til at det er vanskelig å avgjøre om en jente på 18 år som enda ikke er gravid er moden for foreldrerollen. Det er ufattelig mange endringer som skjer over de 9 månedene - rent mentalt!
Derfor syns jeg at mange av innleggene faktisk ikke er helt berettigede!
Så jeg syns i bunn og grunn at denne diskusjonen kom litt ut av proposjoner. Jeg har sett mange eksempler her inne på MN at 16-17-åringer takler morsrollen veldig fint (dere vet hvem jeg snakker om) - om enn med litt mer støtte fra foreldrene sine! Men hvilke nybakte foreldre har vel ikke behov for litt avlastning av og til??
Gurimalla! Her ble det virkelig debatt
Jeg har bare noen få kommentarer: Lillesilla, jeg håper du blir værende her inne på MN og på Ung mamma.
Er også enig med flere her inne at en 18-åring også kan være moden, men det gjelder ikke alle. Uansett så skal alle støttes - planlagt eller ikke.
Ellers så vil jeg også si at uansett om man er for eller imot abort, så tror jeg det er litt dumt at enkelte uttaler abort som "den letteste utveien." Kvinner som tar abort sliter ofte med psykiske problemer flere år etter aborten. Det er ikke en enkel avgjørelse å ta. Jeg håper derfor at vi uttaller oss med litt mer varsomhet knyttet til kvinner som tar abort. (Det blir forsåvidt et lite sidespor i diskusjonen, men jeg synes likevel det er greit å nevne.)
Hva trenger man/hvordan er man moden for å være mamma egentlig?
Hva spiller inn for å være en bra mamma, ung eller gammel?
At man har vilje og evne til å ta vare på et barn. Vilje og evne til å sette barnets behov fremfor sine egne. Vilje og evne til å imøtekomme de grunnleggende behovene barnet har.
Ellers er det også viktig at man har tenkt seg nøye igjennom om samboeren/ektemannen er en du ønsker å dele resten av livet med (et forhold har aldri noen garanti, men jeg synes likevel man skal jobbe for dette.) Det blir selvsagt noe annet når barnet ikke er planlagt, så jeg ønsker på ingen måte å si at enslige mødre er dårligere mødre, for det har heller ingen ting å si.
Om man er ferdig utdannet eller godt etablert blir etter min mening tomme argumenter. Dessuten kan man fint finne på mye morsomt og realisere seg selv innad i familien.
Jeg tror ikke de som er uegnet som foreldre i 20-årene blir premieforeldre 10 år etter. Alder er ikke et fasitsvar.
Ja, og dette kan også kvinner i 30-årene oppleve som vanskelig. Jeg har en veninne som arbeider med vanskeligstilte gravide, dvs nybakte mødre som har problemer med å ivareta morsrollen i begynnelsen grunnet forhold som depresjon, familieforhold etc. Hun forteller meg at disse kvinnene er et tverrsnitt av befolkningen, og at hun ofte er på besøk hos godt etablerte univeresitetsutdannede kvinner.
Man er like uerfaren på babyer om man er 21 eller 35, med eller uten kjøpt leilighet eller utdannelse.
Jeg er 19, jeg mener jeg er moden nok![]()
Mistet 2 ganger ...
Nå venter vi litt med prøving.
Lykke til!![]()
Frokosttips!
Hvor mye bør jeg spise til frokost? Det finnes anbefalinger på nettopp det. Les rådene her.
Er yoghurt en sukkerbombe for barn?
At en matvarer inneholder tilsatt sukker betyr ikke nødvendigvis at den er usunn.
Kan man spise ost i svangerskapet?
De fleste oster er trygge å spise når du er gravid, mens andre bør du unngå. Vi gir deg svaret.
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)