Jeg kan skjønne at du sier det. Men det er fordi man OFTES ser de unge gjør feil, og de som er veldig gamle, de kan gjøre like mye feil, men lukker øynene for det.
Jeg syns det at hvis miljøet rundt deg sier at det er "normalt" å bli mor som 25 åring, er alt annet unormalt. Som å bli mor som 19 åring eller 40 åring. Og da pleier alle å se etter hvordan de gjør det (etter feilene).
Det syns jeg da.
Alder har ingenting å si på om man er klar eller ikke. Man burde slutte å dømme personene, enten om de er 18 år eller 40 år. - Man har ikke rett til å snakke om at "de" er for unge eller for gamle, uten at vi faktisk kjenner de personene. De kan så klart føle det selv, men noenganger skjer det uten at man har planlagt. Man vokser på det, og tenk hvor hardt det er å få alle i mot seg, enten om man er for gammel eller ung. Alle kan synes det er for hardt eller så utrolig fantastisk, uansett hvilken alder man er i.
enig med det lucas sa om at man ser feilene de unge gjør, men når de eldre gjør det så lukker man bare øynene!
Min mening er det at alder spiller ikke noen rolle, er mange som er eldre enn det fødselsdatoen tilsier! og mange er yngre enn fødselsdatoen..
Og sann er det bare i den verden vi lever i, og slik kommer det alltid til og være enten vi vill eller ikke..
Så vis de i 17 18 års alderen vil prøve så hvorfor ikke? det kan faktisk hende at de er mer etaberte enn det andre trur?
Man må ikke dømme så fort!!!
det er det mange gjør, dømmer bare fordi man hører alderen på personen, og tenker ; dette kommer til og gå rett vest
Hvorfor heller ikke støtte de opp og si at dette greier du, i stede for og komme med nedlatene komentarer??? Er ikke rart at noen unge mødre ikke greier foreldre rollen, men tanke på hvor mange nedlatene og stygge komentarer vi må gå i igjennom! Noen føler seg rett og slett misslykkede når slikt skjer over lengre tid.. Men jeg går ikke med på og bli tråkket ned i støvlene av eldre mennesker, og biter derfor i det sure eplet og tenker at jeg gir blanke f i det folk sier til meg, og at dette skal jeg greie..
Men alle greier ikke og tenke sann,desverre! Og de eldre skal være et godt ''forbilde'' for oss yngre? nei off, gud forby om alle var så fordomsfulle!
DET ER OPP TIL VÆR ENKELT HVOR TIDLIG MAN VIL STIFTE FAMILIE!![]()
Mamma til glad gutten Daniel Leanderf- 04.11.09 Uke 31+3Mamma elsker deg over alt på denne ord!
Det er for tidlig om man ikke er i ett stabilt lengre forhold, har en egen plass og bo, vanskelig og si noen alder egentlig..
Men jeg kan si slik som jeg personlig har sett ved meg selv.
Har vært i ett stabilt forhold siden jeg var 15-16år gammel, og følte meg klar for baby allerede da.. Jeg hadde festa i flere år allerede, og trodde at en baby kom til og bli en hel hau kosemose og pittelitt grining, jeg så for meg en liten baby og IKKE en voksene unge som kom til og få store behov for oppdragelse og grensesetting ..
Jeg hørte folk snakka om søvnmangel når dem hadde unger, men det skulle jeg da lett klare tenkte jeg stille.. Jeg var jo vandt med og feste for og så gå på skolen dagen etterpå..
Når jeg nå tenker tilbake nå, så er jeg SÅÅÅ glad for at vi ventet, for jeg var IKKE så voksen og klar som jeg den gang trodde.
Jeg mener 17-18 og muligens 19åringer ikke bør stresse med og bli gravide..
De bør få noen år og utvikle seg, før man bestemmer seg for og få en liten baby som kommer til og kreve sitt i MANGEN år frammover.
Man får ikke friheten som er i tenårene tilbake igjen.
Jeg ble selv 22år noen mnd etter jeg fikk min sønn, og jeg føler meg egentlig ikke som en veldig "ung mamma", jeg har vokst og blitt MYE eldre og klokere nå enn da jeg var 17år vertfall..
Men som regel de som prøver er i et forhold der de har vært sammen lenge og har slått seg til ro.. Er jo ikke for moro skyld folk prøver..!
Og slik som folk sier at man ikke er moden nok i hodet osv er bare tull etter mine erfaringer.. jeg er selv 16 år 17 i år(graviditeten var ikke planlagt, men jeg skal bare ha frem et poeng med at modenheten kommer fort da et barn er inne i bildet), med en gang jeg fant ut at jeg var gravid sa det ''bang'' i hodet og alt ble forandret!
Kunne ikke falle meg inn og dra og feste, jeg synes det er noe tull rett og slett, som jeg ser på facebook og andre ting som folk skriver '' fest i dag eller? jeg er øl tørst!'' sann er det vær fredag og lørdag og det er de samme personene vær gang, blir rett og slett kvalm av det..
Vil heller være hjemme og ha en familie kveld eller en rolig jente kveld med film og digg.. jeg vokste opp med en gang jeg fant ut at jeg skulle få en liten en, eller en god film enn at du får et rykte på deg pga noe du greide og gjøre i fylla!
Så modenheten kommer fortere enn dere aner for mange![]()
Mamma til glad gutten Daniel Leanderf- 04.11.09 Uke 31+3Mamma elsker deg over alt på denne ord!
Jeg tror også at folk vokser opp mye kjappere når de er gravide/blir foreldre, men hvorfor velge og bli gravid og kjappere voksen/moden?
Hvorfor ikke vente til man faktisk ER voksen/moden nok?
Du skriver at din graviditet ikke var planlagt, og da føler jeg det stiller HELT anderledes..
Synes du er kjmpeflink som ikke tar den "lette" veien med abort, men faktisk tar ansvar![]()
Noen vil stifte familie tidlig, det spørs jo helt på hvem man omgås også, omgås man med eldre folk så er det lett for at man velger og ta neste steg i livet litt tidligere enn alle andre ( snakker av erfaring, hehe)
Mange er alerene voksen og moden nok når de er i 17-18 års alderen, men da kommer det inn igjen det med hvem man omgås
Ja, det var derfor jeg skrev det med jeg bare skulle frem til det poenget at man blir fort moden..hehe ja, kunne ikke falle meg inn og ta vekk det lille nurket i magen min, har også vært i et forhold med B.F i mange år..
Og nå venter vi en liten Daniel Leander i januar jo jeg kunne ikke vært mer lykkelig![]()
Hei. Selvom du festet hele tiden og hadde ikke noe problem å dra på skolen til dagen etter, så lever jo vi helt forskjellig. Jeg kan forstå at du sier at du var veldig glad for at du ventet.
Men helt fra startet av forholdet til meg og kjæresten, sluttet vi å feste og gjøre slik. For oss er en lørdagskveld perfekt å be lillesøsteren min til å overnatte og tilbringe tid med han og meg. Eller være på familietreff. osv.
Denne graviditeten kom som et sjokk (ikke planlagt), men aldri følt meg mer lykkelig. Og tanken om abort har jeg ikke tenkt på i et sekund en gang.
Jeg syns det er litt dumt og snakke om sine egne erfaringer, og se tilbake hvordan man var, for så og si at vi er for unge pga. alderen. Etter det jeg har lest, så er vi to veldig forskjellige når det gjelder hvordan man lever.
Kjæresten min og jeg skal kjøpe hus snart, ta opp et lån sammen, han har en fast jobb med veldig godt betalt, jeg jobber litt her og der for å få foreldrepenger, jeg skal ta utdanningen da vår lille er i barnhage. Vi har planene klare. vi skal til og med spare minst 40000kr til ungen er her, pluss krisekonto.
Du mener kanskje det at vi burde vente med å bli "voksne", og leve livet som unge. Jeg kan forstå at du sier det, med dine egne erfaringer. Men da man blir gravid, finnes det ikke bedre følelse. Og voksen har jeg vært veldig lenge, jeg kommer tross alt fra en familieflokk som består av 6 søskne og 5 tantebarn. Og ingen som jeg møter (som ikke kjenner meg), tror på at jeg er bare 18 år. - De tror gjerne jeg er i 20 års alderen. Som "lillesilla" sier, fødselattesten beskriver ikke hvem man er. Men hvordan livet og familien er, forteller det bedre.
Kjæresten min og jeg planla ikke å bli gravide, jeg ble så skremt at jeg trodde ikke på det. Han smilte fra øret til øret. vi gråt sammen, flirte sammen og sjokket gikk ikke over. Jeg måtte ta TRE tester, for å klare å skjønne det. og etter 10 sekunder, kom det en like klar strek som det som er i kontrollvinduet. Det var ikke planlagt, men jeg er glad for at det skjer med han og meg. Uansett hvilken alder man er i, vokser man litt opp. Jeg føler meg mer voksen enn mange på 24 års alderen. og selvom du var 22 år, så sier det ikke noe om hvordan du levde da. Jeg vet om mange som til og med lever livet ute på byen som 40 åringer. Så alder har ingenting å si, det er hvordan man har valgt å leve.
Lukas og lillesilla: jeg ønsker dere alt godt, og jeg er virkelig glad for at dere beholdt barnet deres. Som dere begge skriver er ikke barnet planlagt, men dere velger likevel å ta ansvar og det er beundringsverdig!
Det jeg mener er at dersom dere to ikke hadde vært gravide, og lagt ut en tråd om at dere ønsket dere barn nå, så hadde jeg nok ikke bare skrevet "go for it!" men kanskje sagt at dere kunne vente i allefall til dere var 19-20. Jeg håper og tror at dere skal klare det, for dere er så motivert, men ikke alle klarer det, og derfor ville jeg på generelt grunnlag ikke anbefale det. Men jeg har i mediene engasjert meg mye for unge mødre, og også tenåringsmødre, så dere skal vite at jeg ønsker dere alt godt!
Jeg bare ønsker å skille mellom det å planlegge å få barn så tidlig, eller (som dere) ikke planlegge det. Synes ikke dere at det er en forskjell der?
Jeg ser hva du skriver. Og det er kanskje lett å tenke på det sånn. Men jeg syns det at alder har fortsatt ikke noe å si, det er hvordan man lever. Som sagt, så føler jeg meg mer klar enn MANGE på 24-25 års alderen. Hva om de planlegger, og ikke er klar og mer umoden enn en 16 åring? De ser vi ikke i det hele tatt, for det har blitt for mye fokus på at enten om du planlegger det eller ikke som 18/19 åring, så er det galt. Jeg sier ikke at det er DU som sier det, men jeg syns samfunnet bør se litt rundt seg. For det er ikke bare 18/19 åringer som IKKE kan være klare, det kan også være like mange 25 åringer.
Så klart er det forskjell, men da det skjer åpner man øynene sine for alle rundt seg, og jeg har stor respekt for de som planlegger. For dem har like mye glede av nyheten, som det vi har som ikke planlegger.
Jeg er enig med dere i det dere skriver. Dessuten vil jeg føye til en ting:
Jeg har flere ganger her på forumet lest om jenter som ytrer ønske om barn mens de enda ikke har fullført videregående. DET syns jeg faktisk i seg selv vitner om umodenhet...
jeg er helt enig med deg, spesielt det jeg uthevet!
Jeg fikk barn når jeg var 23 (fylte 24 rett etter), med mannen min som jeg har vært sammen med i 8 år nå. Vi ble sammen når vi var 16 år, bygde oss hus som 19 åringer og ble altså gravide da vi var 23. Da var det barnet vært ønsket allerede i 3 år, men jeg "utsatte" det for å legge forholdene til rette for barnet, dvs ha enutdanning, et hjem og god, stabil økonomi.
Jeg forstår at man kan ønske seg barn i tidlig alder, men å planlegge det derimot... Jeg tror det er viktig å ikke være egoistisk, man skal ikke planlegge et barn for å tilfredstille sine behov, altså ønsket om barn, dersom man ikke har midler til å ta vare på det. Er det et "uhell" er jo saken en helt annen, for da er det ikke planlagt.. Jeg vil jo uansett tro at de færreste ønsker å sette et liv til verden (altså planlegge en graviditet) hvis man fortsatt bor på pikerommet uten jobb eller utdanning.
Det var heller ikke det jeg sa, jeg sa i stede for og komme med mange nedlatene og stygge komentarer så kan man si lykke til i stede, jeg var inne på snartgravid.com og tok en liten titt, var inne på ett forum der det var et ungt par som ønsket seg barn, så mange stygge komentarer har jeg ikke vært borti før! de angrep de rett og slett, og det var eldre mennesker som satt og sa at '' Herregud det kommer til og ende om med at deres foreldre kommer til og ta over ungen, og åssen skal du greie og stelle ungen din vær dag?!? det kommer du aldri til og greie!''
Hvorfor i huleste skal voksene mennesker sitte og si slik pga at man ønsker og stifte familie litt tidligere enn alle andre? Da kan man bare heller si ; Lykke til, vis du virkelig vill så greier du dette uten problem!
For i bunn og grunn er det dems beslutning og noe de har valgt og gjøre tidligere enn alle andre.. Eneste de vill er og snakke med andre prøvere! Men det ender opp med at de eldre rett og slett mobber de! Ja det er faktisk mobbing og angripe en person slik..
Så for og være ærlig, så har noe av de eldre bevist meg at de faktisk ikke er modene nok til og ha en unge selv, for helt ærlig man sitter ikke og skriver slikt til andre mennesker!!!!!!! Så der ser man det DET GÅR IKKE PÅ ALDEREN!
Det er sikkert en forskjell der, men vi kommer inn hit for og diskutere like mye som dere om HVOR grensen skal gå, det er tross alt ingen regel for når man skal bli gravid og når man ikke skal.. så det vi prøver og få frem er at det er ikke alderen det teller på men det i mellom ørene!
Sist endret av lillesilla; 07-08-09 kl 16:08.
[quote=lillesilla;1876255]Det var heller ikke det jeg sa, jeg sa i stede for og komme med mange nedlatene og stygge komentarer så kan man si lykke til i stede, quote]
Dette er jeg enig i
Jeg tror egentlig vi er ganske enige i at det ikke må planlegges, men likevel støttes, ikke sant?
[quote=linepetrine;1876321]Jeg personelig bryr meg ikke om hvor tidlig man vil stifte familie, for som regel de som vil stifte familie uansett alder har ting planlagt , de er klare og de kan gi barnet en bra oppvekst..
Så er ikke enig i at det ikke skal planlegges, for det er jo opp til en hver enkelt? ikke sant ?
Mener du at man er like god til å planlegge hva en baby og senere et barn trenger, om man er 16 eller 25 år?
Jeg blir litt overrasket at barn velger å få barn. Hvor voksen er man om man ikke tenker at barnet trenger at mamma og pappa har en stabil økonomi? Neida, penger er ikke alt. Men man MÅ ha penger for å leve. Hvr mange 16-17-18-åringer vet hva det koster å ha et hus/en leilighet, mat, strømregninger etc etc OG et barn? At man ikke tenker at en utdannelse er veldig greit å ha, før man setter et barn til verden? Ja, jeg er og klar over at man kan ta utdannelsen etter at barnet er født og har begynt i barnehagen. Men hvor selvfølgelig er dette, at man ta en utdannelse da?
Ingen er garantert et helt friskt barn. Er da en 16 åring like kapabel til å ta vare på en baby eller et barn som har spesielle behov? En baby kan være frisk, for så noen år senere få store behov for hjelp.
Veldig stolt mamma til en gullgutt, ei prinsesse og lille gull
Syr klær på bestilling3 hjerter
Jeg er enig med deg Line. Er selv av de som velger å få barn tidligere enn mange andre,
men jeg ville nok ikke anbefalt et tenåringspar i å planlegge et barn.
Skjønner dette er et vanskelig tema, for det finnes kjempemange forskjellige jenter der ute,
men det er nok dessverre sånn at det er flere "umondne" mammaer blant de under 18,
enn de over 30. Det tror jeg virkelig.
Jeg sier ikke at ikke noen på 18 ikke kan være like moden eller mer moden enn en på 30,
men likevel så tror jeg at det statistisk er en vesentlig forskjell mellom aldersgruppene.
Skjønner at mange mener at man kan være kommet så langt i livet sitt som 17-18 åring at man vet at man er klar,
men jeg tror at når man flytter hjemmefra, begynner å studere, så lærer man mye nyttig om seg selv.
Noen forandrer seg kanskje en del også? Så selv om man kanskje har vært sammen med
kjæresten sin i 2-3 år, så er det ikke sikkert at man kjenner hverandre så godt når alt kommer til alt.
Jeg tror også at man kanskje har godt av den lille livserfaringa man får på et par år etter videregående.
Men - vi er forskjellige. Selv ville jeg gjerne hatt barn da jeg var 20-21,
men jeg valgte den "enkleste" utveien, etter mye press fra barnefaren.
Nå er jeg glad for det, vi var ikke riktige for hverandre, og det føles som et riktig valg nå.
Vil ønske dere alle lykke til! Jeg tror som de andre sier at dere er veldig godt rustet til å bli foreldre.
DES 2009 |
JULI 2013
Hvilken rett har vi til å sette en grense for når andre mennesker er egnet, aldermessig, til å få barn?
Jeg er enig når det gjelder barn under 18 år, men så lenge man er myndig bestemmer man faktisk selv. Jeg vet at ikke alle 18-åringer er modne, men noen er faktisk det. Noen 18-åringer har samboer, jobb og eget tak over hode.
Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen. ♥
Nå blir jeg veldig provosert.
"Neida, penger er ikke alt. Men man MÅ ha penger for å leve. Hvr mange 16-17-18-åringer vet hva det koster å ha et hus/en leilighet, mat, strømregninger etc etc OG et barn? At man ikke tenker at en utdannelse er veldig greit å ha, før man setter et barn til verden? Ja, jeg er og klar over at man kan ta utdannelsen etter at barnet er født og har begynt i barnehagen. Men hvor selvfølgelig er dette, at man ta en utdannelse da?
Tror dere ikke at vi skjønner dette og alvoret av det? Nei, vi er dumme tenåringer som bor hjemme hos mamma og pappa. Hva? Jeg har bodd for meg selv i 1 år, og jeg vet GODT hvor mye penger betyr!! Og hva slags kosnader som trengs! Selvom jeg er 18 år, betyr ikke det at jeg ikke vet like mye som noen av dere her! Jeg er ung, men ikke DUM. Jeg syns det er nesten latterlig å skrive slik til oss "umodne" foreldre.
At det er mulig og sitte og TRO slike ting om oss!!!! Jeg kommer fra en KJEMPE stor familie med MANGE tantebarn, JEG bor for meg selv, KJÆRESTEN min og jeg er KLAR, JEG er ikke dum, JEG betaler for meg selv, Jeg har mitt eget hus.
Skjerp dere, vi er ikke dumme!!!
Huff. blir dypt skuffet. At dere kan gre alle "unge" under EN kam....
Men Lukas - du blir såret utifra utsagn om 18-åringer (eller yngre) FLEST, ikke om akkurat deg! De aller fleste sier jo at dette ikke er 100% - ingen regel uten unntak, men de aller fleste 18-åringer er enten HELT uerfarne når det gjelder å forsørge seg selv, eller helt nye på det. De ALLER FLESTE... Det betyr ikke nødvendigvis deg!
På samme måte har de aller fleste 30-åringer flere års "erfaring" med å forsørge seg selv, selv om det også finnes unntak der.
Dessuten er det noe HELT anna å skulle forsørge en familie enn å ha bodd alene litt. Jeg hadde bodd alene i flere år før jeg fikk unge, jeg, men jammen er det noe HELT anna når en blir familie. Nå har jeg vært ekstremt dårlig på mat-styr før jeg ble mamma - jeg kunne glemme å handle mat og gå uten til neste formiddag uten problem, men det er rett og slett ikke mulig når en blir flere. I tillegg har de fleste behov for større plass etterhvert når de blir en familie og større plass koster mer penger. Jeg leier nå for 9000 i måneden - det er det husleia ligger på for et leilighet på den størrelsen vi har behov for. Da jeg var alene, hadde jeg husleie på 3000 i måneden... Det går ikke an å sammenligne å ha forsørget seg selv i 1 år med å bli familie med alt det ansvaret det innebærer!!!
For all del - kanskje du er moden nok i masse vis, det vet ikke vi noe om, men poenget er at de ALLER FLESTE 17/18-åringer trolig ikke er det... I stedet for å såres over det som står her bør jo du i tilfelle da være stolt over å ikke tilhøre den gruppen, da!
Tror du ikke jeg vet at hele livet forandrer seg når man får unge? Som sagt, vi tenker vi også. Nei, kan hende jeg ikke er "en av de", men mange av de heller ikke "en av de". Jeg syns det er trist og sitte her og si at "vi" burde vente, for vi skjønner ikke like mye, pga erfaring. Jeg skjønner jo så klart at det blir mer penger! Skal kjøpe hus med kjæresten min til 10000 kr i mnd + strøm +++
Jeg er jo klar over det. Hele livet forandrer seg, vi er klar over det.
Jeg syns det bare er så synd at alle blir dratt under med samme kam, fordi man er ung. Kan hende dere ser oss annerledes, men husk dette; Det dere syns, syns ALLE eldre om oss også.
Jeg er lei meg for at alle ser det sånn, vi "unge" behøver ikke være sånn som dere ser oss... Men likevel, vi blir hardere dømt av ALLE. pga. en dum alder.
Eneste svare på dette forumet er; Det er for tidlig hvis man ikke har et stabilt forhold eller er trygg med seg selv. - Ikke fødselsdatoen til foreldrene.
Kan hende dere eldre mener det, men det sier jo litt om dere hvis dere kan si noe så patetisk.
Vi er like gode mødre og fedre, og klarer oss like fint økonomisk!!!!
Men hva er det du er ute etter å høre da, Lukas?
Et stabilt forhold er veldig viktig før man setter barn til verden. Små barn har behov for stabilitet og trygghet. Den økonomiske situasjonen er jo først og fremst viktigst for dere som foreldre - det er mange bekymringer som slipper taket når økonomien er stabil![]()
"Jeg leier nå for 9000 i måneden - det er det husleia ligger på for et leilighet på den størrelsen vi har behov for. Da jeg var alene, hadde jeg husleie på 3000 i måneden... Det går ikke an å sammenligne å ha forsørget seg selv i 1 år med å bli familie med alt det ansvaret det innebærer!!!"
Når du sitter her og skriver sånn, så sier du bare med dine egne erfaringer på det med penger. Og at du selv var kanskje ikke var klar over situasjonen. Må det likevel bety at vi ikke er klar over dette?
Det eneste jeg vil, er å ikke høre at det er en aldersgrense! Alt går på livssituasjonen.
Har man en bra økonomisk fremtid med en bra partner, så hvorfor skal man ikke være klar. Selvom partneren min og jeg er unge ( 18-20år), så er fremtiden veldig trygg. Huset er funnet (snart kjøpt), jobben er i boks, forholdet er sterkt og vi er klare for ansvaret som fører med en unge.
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)