Vesla mi går nå i en barnehage nå. På hennes avdeling er det ingen som skal begynne på samme skole som henne, og heller ingen i nærområdet her vi nå bor.
Jeg vurderer nå å flytte henne siste barnehageåret til en barnehage som ligger inntil skolen hun skal begynne på.
Hun kan bruke lang tid på å bli trygg og er litt var på voksne.
Jeg ser det som en trygghet for henne og vil gjøre overgangen til skole lettere for henne om hun kjenner noen fra før når hun begynner.
Er mange som gjør dette og jeg har pratet med mine kollegaer ( er førskolelærer) er enige med meg at dette er lurt å gjøre.
Det som gjør at jeg er i tvil er at pappaen er sterkt mot dette ( jeg har hovedomsorgen, så vet at jeg kan gjøre som jeg vil....).
Han blir urolig over dette jeg nå vurderer. Han synes det er bedre at hun skal gå i barnehagen hun nå går i og så heller miste venner osv rett før hun begynner på skolen. Dette hadde visst gått utmerket for han når han begynte på skolen, uten å kjenne noen.
Han skjønner ikke at det er noe bedre å begynne i en ny barnehage uten å kjenne noen enn å begynne på skolen uten å kjenne noen.
Som du skjønner er jeg i villrede. Hadde vært fint å få høre en utenforståendes synspunkter. Det begynner jo å haste.
Jeg føler jeg kan forsvare å flytte henne, men samtidig.. Skjønner du?
Beklager fryktelig rotete innlegg...
Jeg er litt i samme "dilemma" her nå, med hva vi skal gjøre...
Vi flytter jo til Lillestrøm om en måned, og har vel egentlig bestemt oss for å søke barnehageplass til alle tre i Lillestrøm fra høsten av. Men nå i høst har jo da Marius funnet seg en skikkelig bestevenn, og de henger jo sammen dagen lang i bhg. Så sånn sett er det jo fryktlig synd å skille de to, men samtidig så skal jo de uansett begynne på to forskjellige skoler neste høst igjen så.
Tenker litt at: jo før, jo bedre jeg da. Vi skal kun leie i Lillestrøm enn så lenge, men kommer til å kjøpe oss noe innenfor samme skolekrets når vi engang er ferdige som studenter igjen. Så da tenker jeg at han kan få ett år i en barnehage i nærmiljøet, hvor han får anledning til å bli kjent med noen han skal begynne på skole sammen med neste år igjen, jeg da.
Bestevennen pr. dags dato kan vi jo selvfølgelig forsøke å holde litt kontakt med i helger osv. etterhvert. Flytter jo ikke mer enn 10-15 min. unna så.![]()
Høres akkurat ut som min situasjon Cathrine.
Plager meg faktisk at pappaen er den eneste som ikke ser fordelen for Andrine.
Sendte mail til barnehagen jeg vurderer for å høre om hvor mange barn de har som skal begynne på skolen og om det er mange som bor i nærmiljøet her vi bor. Vi kjenner ingen her, så sånn sett kjekt for henne å få noen venner i området her også.
Pappaen er jo nesten nabo med bestevenninna til vesla. Men han gjør ingenting for at de skal treffes. De begynner også på forskjellig skole.
Jeg tror at hva som er best i en sånn situasjon vil variere veldig fra barn til barn. Som mor kjenner du antagelig ditte get barn ganske godt og vet hvilke ting som gjør hverdagen enklere for henne og hva som gjør at hun blir usikker og ikke finner seg til rette.
Mitt råd er at du stoler på din egen magefølelse når det gjelder dette og at når du først har tatt et valg så stiller du deg 100% bak det. Det at du gir uttrykk for at du mener at valget er riktig tror jeg gjør at Andrine også vil føle seg trygg på det. (Hilsen og klem fra ikke-pedagogen som likevel tillater seg å ha noen meninger)
jeg vil signere britt eva..er selv ped.leder og jobber i bhg..flyttet selv jenta mi over til en bhg som er i skolekretsen hennes pga dette..men jeg gjorde det ganske tidlig da..for noen kan det være tøft å bytte bhg siste året..noen sliter fælt med å komme inn i "gjengen" som allerede er ganske satt..men uansett så tror jeg det er bedre å ta det i bhg enn når skolen begynner..kommer helt sikkert til å gå bra uansett..du får ta et valg og støtte henne og så får dere sammen løse det somskulle oppstå..
Tror det kommer til å gå greit jeg..de fleste unger finner nye venner veldig fort..![]()
Prinsesse 8 år 01.01.05
![]()
Prins 5 år 21.01.08
+ 3 bonusbarn på 5, 8 og 10 år
Har det sånn med lillejenta mi og. Vi kjører for tiden ekstra for at hun skal i barnehagen. Det er en barnehage nesten vegg i vegg med storebror sin skole, og den bytter vi til til høsten. Dette av praktiske årsaker OG fordi hun skal bli kjent med de hun skal gå i klasse med.
Veldig stolt mamma til en gullgutt, ei prinsesse og lille gull
Syr klær på bestilling3 hjerter
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)