Side 2 av 4 FørstFørst 1234 SistSist
Viser resultatene 26 til 50 av 77
    Innmeldt
    Apr 2007
    Hvor
    Utlandet
    Poengstyrke
    9

Sv: Hvem skal føde hjemme?

Moimoi, jeg tenkte som deg da jeg skulle føde for første gang. Få folk, helst ingen! Så kun mann og jordmor den gangen og det gikk veldig fint. Deilig å være sjefen under fødselen min!

Huldra, du trenger ikke allverden med plass altså. Jeg fødte på badet vårt til slutt og det er bare et par kvm eller noe. Akkurat plass til mannen på do, meg foran og jordmor på gulvet!

Ang doula så har jeg også hørt det samme faktisk... det er litt bob-bob.
    Skulle bli med selv på skolen! Men valgte å heller prøve å bli gravid igjen..
    Begge jentene mine er født hjemme!

Innmeldt
    Jul 2007
    Poengstyrke
    9

Jeg har født hjemme, ikke helt planlagt, men vi hadde forberedt oss i tilfelle det ble rask fødsel. Av mine 3 fødsler var denne siste helt klart den beste (de to andre har også vært supre altså)! Utrolig deilig med lite stress, kunne slappe av etterpå i god tid, selv om vi etterhvert måtte dra på sykehuset for sjekk siden hun var prematur (uke 35).

Jeg hadde bare min mann + jordmor, også 2 ambulanser med personell som ventet opp i tilfelle noe ikke skulle være "på stell".

Så hvis noen av dere som vurderer hjemmefødsel ønsker å spørre om noe, er det bare å skrive inn her, eller sende meg en PM
    Storebror, f. 2005
    Lillebror, f. 2007
    Lillesøster f. 2009

Innmeldt
    Sep 2007
    Hvor
    tyskland
    Alder
    25
    Poengstyrke
    19

Så spennende med hjemmefødsler

vi hadde planlagt hjemmefødsel, men jenta lot vente på seg, og etter 3 døgn med intense rier, ble det sykehus til slutt.
    Men jeg liker å tenke at jeg fødte "halvveis" hjemme. For det var jammen ikke lang tid jeg var på sykehuset. "svipp -utmedbaby-og hjem igjen"

Vi håper å få til hjemmefødsel med neste barnet da

Håper dere får flotte fødsler alle sammen
    Storesøs L'09 Lillesøs R'11 og Lillebror '13 født hjemmeDagbok

Innmeldt
    Nov 2009
    Hvor
    England
    Poengstyrke
    4

Heihei alle sammen!
    Jeg er i sykepleier som bor i England og er vel cirka 6 uker paa vei med forste baby!Har veldig lyst til aa fode hjemme, men er litt usikker paa hvor trygt det er naar det er forste fodselen?Tror dere en bor prove det for det eller er det bedre aa vente til 2 eller 3 fodsel(hvis en e heldig nok til aa bli gravid en 2.,3. gang.Jeg skal sjekke ut den hjemmefodsel sida

Innmeldt
    Apr 2007
    Hvor
    Utlandet
    Poengstyrke
    9

Jeg fødte hjemme med førstemann. Det gikk kjempefint! Tror for å være ærlig det blir litt mere skummelt denne gangen, for nå vet jeg hva jeg går til!
    Vi kan godt mailes om du vil, jeg har mange gode råd og tips om du vil ha! Send meg en pm!

Så lenge du har et fint svangerskap uten noen problemer, du er i fin form og ikke noe stress osv mot slutten så er det ikke noe i veien i å føde hjemme syns jeg.

Håper å høre fra deg!

Og du!? Gratulerer så mye!

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    5

Sitat Opprinnelig lagt inn av Flower2 Se innlegg
    Heihei alle sammen!
    Jeg er i sykepleier som bor i England og er vel cirka 6 uker paa vei med forste baby!Har veldig lyst til aa fode hjemme, men er litt usikker paa hvor trygt det er naar det er forste fodselen?Tror dere en bor prove det for det eller er det bedre aa vente til 2 eller 3 fodsel(hvis en e heldig nok til aa bli gravid en 2.,3. gang.Jeg skal sjekke ut den hjemmefodsel sida
    Jeg er også førstegangsfødende og skal føde hjemme.. Har snakket med flere jordmødre om det, og ingen har sagt at det er noe problem. Så lenge du har hatt en svangerskap uten komplikasjoner er det ikke noe mer risiko å føde hjemme enn på sykehus..

Det er veldig viktig at du føler deg trygg på din avgjørelse, og at du vil klare å stole på kroppen din om du skal føde hjemme. Har hørt noen historier der man ender opp på sykehus allikevel pga kvinnen egentlig ikke var helt trygg på hjemmefødsel.

Gratulerer og lykke til videre

Jeg anbefaler hjemmefodsel.no på det varmeste, det er disse jeg skal bruke under min fødsel

Mai 2010 + Oktober 2011

Innmeldt
    Nov 2009
    Hvor
    England
    Poengstyrke
    4

Hei igjen.

Takk for svarene deres.Det er godt å høre at dere planlegger og har hatt gode hjemmefødsler.Jeg har lest på en britisk webside homebirth og det virker som det ofte går bra og når det oppstår komplikasjoner kan de bli frakte rett til sykehuset,så det lover godt!

Jeg prøvde å sende deg en pm Sitron, men det stod at innboksen din var full så jeg fikk ikke sendt den.Du må jo være veldig så populær, he he.

Forresten hvordna får dere den baby gaga saken opp?Jeg kopierte den fra baby gaga hjemmesida, men vet ikke hvordan jeg får den opp slik som dere.

Takk så mye.

Innmeldt
    Nov 2009
    Hvor
    England
    Poengstyrke
    4

Tro jeg har faatt de til naa!

Innmeldt
    Aug 2009
    Hvor
    Lillehammer
    Alder
    40
    Poengstyrke
    0

jeg haper at jeg kan fode hjemme her i Lillehammer men har ikke fundet en jordmor.

Innmeldt
    Apr 2007
    Hvor
    Utlandet
    Poengstyrke
    9

Flower2, send på nytt, nå har jeg tømt den!

Innmeldt
    Apr 2007
    Hvor
    Utlandet
    Poengstyrke
    9

Jeg var på min første kontroll på fredag. Gikk til det lokale sykehuset for jeg har forsikring som dekker alt. Tenker å bruke det i begynnelsen og så gå over til den alternative klinikken når jeg er ca halvveis.

Uansett, gynekologen jeg var hos fikk totalt bakoversveis da jeg fortalte at jeg fødte hjemme sist og vil gjøre det samme igjen.
    Han ble rett og slett sur og begynte å notere.

Da jeg var ferdig og stod i skranken kom det tre sykepleiere ut for å "se hvem jeg var".
    Det var helt absurd. De hvisket og tisket. At det går an, som om jeg skulle vært en freak show!

Så det blir nok ikke så mange kontroller der mer nei. Tar blodprøve og sånn på mandag og så bytter jeg over. Jeg gidder ikke sånn dømming.

Innmeldt
    Jan 2009
    Hvor
    Bergen
    Alder
    27
    Poengstyrke
    17

Sitat Opprinnelig lagt inn av Sitron Se innlegg
    Jeg var på min første kontroll på fredag. Gikk til det lokale sykehuset for jeg har forsikring som dekker alt. Tenker å bruke det i begynnelsen og så gå over til den alternative klinikken når jeg er ca halvveis.

Uansett, gynekologen jeg var hos fikk totalt bakoversveis da jeg fortalte at jeg fødte hjemme sist og vil gjøre det samme igjen.
    Han ble rett og slett sur og begynte å notere.

Da jeg var ferdig og stod i skranken kom det tre sykepleiere ut for å "se hvem jeg var".
    Det var helt absurd. De hvisket og tisket. At det går an, som om jeg skulle vært en freak show!

Så det blir nok ikke så mange kontroller der mer nei. Tar blodprøve og sånn på mandag og så bytter jeg over. Jeg gidder ikke sånn dømming.
    At det går ann!!
    Greit å ha ulike meiningar, og legge dei fram sakleg, men det høyres jo ikkje akkurat ut som det var det han gjorde.
    Skjønner godt du ikkje vil gå der så mykje meir. Er det langt for deg til den alternative klinikken?

Innmeldt
    Apr 2007
    Hvor
    Utlandet
    Poengstyrke
    9

Neida, 40 min å kjøre, mitt tempo
    Gikk jo fint sist gang så jeg får nok bare nøye meg med at sånne "ordentlige" timer med oppfølging tar jeg der og de mindre viktige som å ta blodprøver og sånn på sykehuset.

Innmeldt
    Sep 2009
    Poengstyrke
    4

Jeg er førstegangs og kunne egentlig tenkt meg å føde hjemme. Virker så mye mer avslappende enn sykehusstress. Problemet er at vi bor i en sokkelleilighet i en rekke av delte tomannsboliger, og midt på sommeren er det alltid masse folk ute rundt huset. Føler at det kan bli litt forstyrrende med alle menneskene utenfor vinduene... Må jo sikkert åpne vinduene også, for det blir så varmt hos oss om sommeren. Hvis vi hadde hatt hus litt mer for oss selv skulle jeg gjort det!

Innmeldt
    Apr 2007
    Hvor
    Utlandet
    Poengstyrke
    9

Sitat Opprinnelig lagt inn av Frøken Holm Se innlegg
    Jeg er førstegangs og kunne egentlig tenkt meg å føde hjemme. Virker så mye mer avslappende enn sykehusstress. Problemet er at vi bor i en sokkelleilighet i en rekke av delte tomannsboliger, og midt på sommeren er det alltid masse folk ute rundt huset. Føler at det kan bli litt forstyrrende med alle menneskene utenfor vinduene... Må jo sikkert åpne vinduene også, for det blir så varmt hos oss om sommeren. Hvis vi hadde hatt hus litt mer for oss selv skulle jeg gjort det!
    Ja, vi bor litt annerledes denne gangen også, og jeg har allerede advart naboene om at jeg skal føde hjemme så de får tåle litt lyd (om jeg skulle lage noe da.. jeg sa ingenting under hele fødselen sist!)

Innmeldt
    Feb 2010
    Poengstyrke
    0

Sitat Opprinnelig lagt inn av kokos Se innlegg
    jeg haper at jeg kan fode hjemme her i Lillehammer men har ikke fundet en jordmor.
    Hei!
    Jeg arbeider som doula i Oppland/Hedmark og vet om flere jordmødre som tar på seg hjemmefødsler i distriktet her. Bare ta kontakt på info @ heibaby.no så hjelper jeg deg gjerne med å komme i kontakt med dem om du vil.

Innmeldt
    Aug 2009
    Hvor
    Lillehammer
    Alder
    40
    Poengstyrke
    0

Sitat Opprinnelig lagt inn av HeibabyElin Se innlegg
    Hei!
    Jeg arbeider som doula i Oppland/Hedmark og vet om flere jordmødre som tar på seg hjemmefødsler i distriktet her. Bare ta kontakt på info @ heibaby.no så hjelper jeg deg gjerne med å komme i kontakt med dem om du vil.
    ok tusen takk, sa bra. Jeg ringte sykehuset for nogle uker siden men de sagde at de skulle tenke om det...

32091 Gjest

Vi skal ha hjemmefødsel. Går til kontroller hos hjemmejordmødrene, og skal ha med disse på fødsel. Håper i utgangspunktet at kun den ene skal være med, for jeg vil helst ha så få folk som mulig tilstede. Kun mann og jordmor vil være der. Jeg skal føde i fødekar, og jeg føler at hjemmefødsel er det helt klart riktige valget for meg. I utgangspunktet var jeg redd for å føde, men da jeg gikk igjennom hva jeg egentlig fryktet, fant jeg ut at det var det som jeg forbinder med sykehusfødsel. Mange tilstede, naken, bli stresset, ikke bli hørt, sykehus i seg selv. Ingen frykt i forhold til smertene, de må jeg bare igjennom.

Vi har vært veldig restriktive med hvem som får vite at vi skal føde hjemme. Forløpig er det ingen i familien eller venner og kjente som har fått vite det. Jeg ønsker rett og slett ikke alle kommentarene som f.eks. "at du tørr" "er du helt sikker på dette" osv... Dette er vår avgjørelse, ingen har noe med hvordan jeg skal føde. Jeg gleder meg litt til å sende melding etter fødsel: "lille .... ble født kl. ... på badet hjemme, alt står bra til med mor og barn"

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    5

Sitat Opprinnelig lagt inn av novembermini Se innlegg
    Vi skal ha hjemmefødsel. Går til kontroller hos hjemmejordmødrene, og skal ha med disse på fødsel. Håper i utgangspunktet at kun den ene skal være med, for jeg vil helst ha så få folk som mulig tilstede. Kun mann og jordmor vil være der. Jeg skal føde i fødekar, og jeg føler at hjemmefødsel er det helt klart riktige valget for meg. I utgangspunktet var jeg redd for å føde, men da jeg gikk igjennom hva jeg egentlig fryktet, fant jeg ut at det var det som jeg forbinder med sykehusfødsel. Mange tilstede, naken, bli stresset, ikke bli hørt, sykehus i seg selv. Ingen frykt i forhold til smertene, de må jeg bare igjennom.

Vi har vært veldig restriktive med hvem som får vite at vi skal føde hjemme. Forløpig er det ingen i familien eller venner og kjente som har fått vite det. Jeg ønsker rett og slett ikke alle kommentarene som f.eks. "at du tørr" "er du helt sikker på dette" osv... Dette er vår avgjørelse, ingen har noe med hvordan jeg skal føde. Jeg gleder meg litt til å sende melding etter fødsel: "lille .... ble født kl. ... på badet hjemme, alt står bra til med mor og barn"
    Så flott! Kanskje du går til de to jeg gjorde i svangerskapet. Hvis det er i oslo-området da. Veldig lurt av deg å ikke si noe til noen om at dere skal ha hjemmefødsel. Jeg fikk så mange kommentarer på hvordan tør du osv.. Ikke lurt! Nå ble det desverre ikke hjemmefødsel på meg alikevel denne gangen pga veldig stort vekstavvik på slutten, så jeg ble igangsatt på sykehus. Følte ikke at fødselen ble slik jeg hadde håpet på, men neste gang skal det bli hjemme! Øv deg på avspenning er mitt råd, jeg hadde ikke øvd på det og klarte ikke å slappe av så jeg mistet kontrollen og det er ikke en bra følelse å ha i ettertid.

Håper du får en superfin fødsel

Mai 2010 + Oktober 2011

Innmeldt
    Jun 2008
    Hvor
    Vestlandet
    Alder
    34
    Poengstyrke
    10

Ååå dere er så heldig som får føde hjemme!
    Når det kommer til fødsel er det min drømmesituasjon, hjemmefødsel med kun mannen min og en jordmor.. Men dessverre er jeg en en sånn situasjon at jeg ikke kan få detAndre ønsket mitt er å føde i vann og ta i mot mitt eget barn, meeeen det får jeg heller ikke.. Men jeg elsker å lese om andres hjemmefødsler og høre på deres tanker om det

Skulle ønske jeg kunne... Og jeg tror jammen meg at dersom jeg blir gravid igjen nå at jeg skal jobbe ennå litt hardere for å få det til.. Det gikk jo strålende sist gang.. Vil bare nevne med engang, det er IKKE pga fare for komplikasjoner at jeg ikke får det!
    Storesøster'97~Trulte'09

Min Svangerskapsdagbok ~Sladrer med Sofiemor~

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Jeg har veldig lyst å føde hjemme, men jeg får foreløpig ikke mannen med på det nei! hehe
    Han synes det blir alt for skummelt....
    Men jeg skal iallefall sjekke opp i nærområdet og sykehuset hvor vi flytter i England å høre hva de sier om slike ting.
    Jeg håper jo at det går ant, for jeg har sett en dokumentar om slikt, men da var det jo i Amerika, men jeg fikk virkelig sansen på det...at man liksom er i sine egne kjente omgivelser, det er ro rundt deg etc.
    Så jeg håper jo!
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Jun 2010
    Poengstyrke
    0

Hva er doula?

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sitat Opprinnelig lagt inn av Amanda. Se innlegg
    Hva er doula?
    Noe som dette:
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Doula Inger Se innlegg
    Hva er en Doula?
    Doula er en hjelpekvinne.
    Doulas ønske er å bidra til at mor får en så god fødsels opplevelse som mulig.
    Doula har ikke vaktskifte.
    Doula har ikke noe medisinsk opplæring eller ansvar.
    Doula er det for å støtte og veilede.
    Doula kan også hjelpe far til å få en bedre fødselsopplevelse.
    Doula kan ledsage kvinner som ikke har noen partner.

Dette var litt av hva jeg interesserer meg for.
    Jeg har selv 2 store barn og synes det er dumt at mine erfaringer og kunnskap ikke skal kunne brukes av flere.
    Doula er noe helt nytt i Norge, så jeg håper det er riktig mange som får øynene opp for hva en Doula kan bidra med under en fødsel.
    Er det noe du lurer på så ta gjerne kontakt.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Sep 2009
    Poengstyrke
    4

Jeg vil bare anbefale alle å lese "Föda utan rädsla" av Susanna Heli, den er kjempebra! Jeg var veldig positivt innstilt til fødselen fra første stund, bare gleda meg, men tenkte at det også kunne være lurt å forberede seg skikkelig for å få best mulig opplevelse. Boka tar for seg avslapningsøvelser, pust osv og fungerte kjempebra for meg! Var totalt avslappa gjennom hele fødselen, jordmor sa at hun ikke kunne se på meg at jeg hadde rier en gang. Jeg kunne forsåvidt nesten fått en hjemmefødsel, for jeg hadde 8-9 cm åpning da jeg kom inn på fødeavdeling, så neste gang kanskje jeg bare blir hjemme Har jo mest lyst til det.

Innmeldt
    Jun 2010
    Poengstyrke
    0

Sitat Opprinnelig lagt inn av Innie Se innlegg
    Noe som dette:

Det høres jo kjempefint ut da

Side 2 av 4 FørstFørst 1234 SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •