Viser resultatene 1 til 4 av 4
    Innmeldt
    Mar 2006
    Poengstyrke
    8

Rettigheter uten samboeravtale

Jeg har visst skrevet litt på dette forumet med ujevne mellomrom, men denne gangen ser det ut til at det faktisk er over mellom meg og samboeren min. Vi har bestilt time hos familievernkontoret, men jeg tror det er for sent, jeg føler meg helt tom.

Saken er at vi ikke har skrevet samboeravtale (jeg har mast om det et par år, men kan jo ikke skrive den alene)
    Vi bygde hus for 4 år siden, og står begge som låntakere.
    Sambo har gjort det helt klart at det er jeg som må flytte, og begrunner det med at det er takketvære alt han opp gjennom årene har gjort for sin bror som er årsaken til at vi fikk huset så rimelig (broren er snekker og hjalp oss mye. mange penger spart der)
    I tillegg mener han at han eier mesteparte av bilen (minst) fordi han har betalt mest på den. Han har godt og vel dobbelt så høy inntekt som meg, men grunnen til at han har kunnet jobbe så mye er at jeg har tatt meg av ungene.

Jeg har i stor grad vært nærmest alene om omsorgen for ungene helt til nå når han har hatt 6 uker perm med minstemann, og funnet ut at unger er ganske koselig likevel. nå vil han plutselig ha ungene, noe som selfølgeig er bra, men jeg mener jo at 50-50 ikke er bra for så små uner hvis man ikke bor helt nært. Jeg mener de foreløpig bør bo fast et sted, men heller ha mye samvær, og siden begge er veeeldig knytta til meg mener jeg de bør være fast hos meg.

noen som vet noe om lover og regler, særlig mht huset? Jeg kan alltids flytte for å unngå den krigen for ungenes skyld, men jeg mener han da uansett må kjøpe meg ut?

Innmeldt
    May 2005
    Poengstyrke
    20

Sv: Rettigheter uten samboeravtale

han har jo ikke hatt samboeravtale han heller, og ikke hatt på papret at han skal ha mer av huset enn deg.

så jeg mener at han må evt. betale deg ut, eller dere må selge,og dele 50-50.

også vl jeg g deg en stor

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Trondheim
    Alder
    35
    Poengstyrke
    44

Hvem står oppført som eiere på huset? Fordelingen av lån fører ikke automatisk til at huset blir delt i forhold til % fordeling av lån. Hvis dere begge står oppført som likestilte eiere (50% hver) mener jeg skal det fordeles likt mellom dere.

Jeg er usikker på om hvordan det stiller seg med det som broren hans har gjort, om det kan regnes som en gave til den ene av partene. Det kan hende at din samboer hadde trengt en samboeravtale for å klargjøre en slik skjevfordeling Hvis bidraget fra din svigerbror er betydelig står din samboer i utgangspunktet sterkere til å ha rett til å kjøpe deg ut, men det er ingen automatikk i det.

Se paragraf 3 i samboloven
    http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-045-0.html#1

Jeg er usikker på hvordan det er med deling av bilen, hvem står oppført som eier? Om er likeverdige eiere og han har betalt mest, så skal likevel din innsats i hjemmet også legges til grunn.

Jeg tror kanskje du burde stille dette spørsmålet over hos advokatene, jeg er veldig usikker på hvordan reglene tolkes ved samboerskap. Jeg tror også at lengden på samboerskapet påvirker fordelingen, men det er mulig det bare har med arverett å gjøre.

du kan også lese her:
    http://www.jusstorget.no/article.asp...=33&ArtKey=148

her står det bla:
    "Samboloven
    Som nevnt ovenfor er loven kort, men gir den ene part ved et samboeropphør muligheter til å overta både bolig og innbo, uavhengig av hvem som har eid dette. Det er særlig i tilfeller hvor partene har fellesbarn dette kan bli aktuelt. Dersom man ikke blir enige om pris, kan det kreves skiftetakst. Mulighetene for å få en bruksrett i en overgangsfase er også tilstede."

Innmeldt
    Sep 2011
    Hvor
    kristiansand
    Poengstyrke
    0

hei.
    kan jeg spør hvordan det gikk?
    har noe av samme problem selv, så lurer på åssen det gikk.
    samboeren min har heller ikke skrevet avtale om pengene han satte inn i huset, selvom vi eier begge huset

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •