Har akkurt blitt spurt om å synge i min venninnes bryllup på sensommeren. Kan ikke si nei til henne (har altså sagt ja...), men kjenner meg liiiivredd mtp. hvor lite jeg har av det jeg føler kreves.
De ønsker denne sangen. Jeg tror ikke det vil bli fint i det leiet, så ser for meg at den legges ned en liten ters eller så, og håper det går fint for musikerne.
Men altså - jeg har ingen solisterifaring! Har sunget veldig mye i kor, så synger rent og kan noter og sånn altså. Men hva e huleste må jeg tenke gjennom? Hva er viktig? Hvilken stemme bruker jeg? Den myke med mye luft, eller den 'kraftigere' med bryst-/mageklang? Synger jeg rett fram etter noten eller gjør jeg sprang etc. som vokalisten i originalen gjør? Hvilke diksjonsmessige ting bør jeg tenke over? Hvordan gjør jeg det hele litt interessant å lytte til (og rent og i takt og alt mulig...)...
Uff, blir stresset bare ved tanken på dette, men vil samtidig gjerne gjøre det for min venninne... Håper noen kan hjelpe meg litt videre her. (Jeg har mp3-spiller med opptaker og har tatt opp meg selv, uten komp selvsagt, jeg synger rent men det er også alt liksom... Det høres veldig 'amatørmessig' ut, og ikkeno spennende i det hele tatt...)
Enig med deg altså, var det som var den opprinnelige 'planen' også
Må også legge til at etter å ha hørt på opptaket av meg selv (noe skurrete mp3-opptak...) i dag, er jeg noe mer positiv enn jeg var i gårResten får noen litt mer "proffe" ta seg av.![]()
Synes klangen er bedre enn jeg syntes da og sånn, og tror dette KAAAN gå greit. Men trenger virkelig gode sangtips, så jeg kan øve som en helt fremover (skal ikke øve med musiker før like før bryllupet...så vet ikke helt hvor realistiske øvinger jeg får, må jo bare finne starttone og så synge a capella for meg selv...).
-Gode øvelser for stemmen?
- Viktige ting å tenke gjennom ang. fremførelsen?
Anyone?![]()
Juhuuu! Nå kan jeg få prøve meg som sangpedagog!
Nei altså, det er utrolig vanskelig å skulle gi tips når en ikke kjenner stemmen din i det hele tatt. Er du alt eller sopran? Du har tydeligvis såpass kjennskap til stemmen din at du vet forskjell på registrene og stemmetypene, men er du komfortabel med å veksle mellom dem?
Det som ofte er den beste løsningen for sanger med et litt "skikkelig" register (altså, på over en oktav) er å bruke en mix mellom fullregister og randregister (det som tidligere kaltes brystklang og hodeklang). For de fleste damer ligger den mixen komfortabelt i 1.oktaven (altså mellom enstrøken og tostrøken c) et sted. Noen vil ha mixen litt lenger ned, andre vil ha den lenger opp, alt ettersom hvilken stemmetype de tilhører.
Jeg er ganske liten fan av randregister på sånne typer låter som det her. Det blir rett og slett for spedt. På noen toner vil det være best å skifte over i rand, men å bruke mix så høyt som mulig uten at det låter presset, og full i bunnen (uten at en "trøkker") er ofte den beste løsningen. Randregisteret blir litt for "pikete", etter min smak i alle fall...
Har en masse øvelser som kan være fine, men det hadde vært greit å vite litt mer om stemmen din først. (Alt/sopran, komfortabel med registerskifter og også hva slags sjangre du er mest komfortabel med...)
Å, så snill du er som vil hjelpe!
Jeg er sopran. Har i kor sunget 1. sopran en del, fordi stemmen min har kunnet klare det (har da vært betydeleg bedre trent enn nå...har ikke sunget i noe 'ordentlig kor' på flere år...). Men 2. sopran passer meg nok bedre.
Så veldig sterk på teori er jeg ikke, men vet forskjell på rand- og fullregister ja. Og som deg har jeg funnet at randregisteret blir for 'pipete' på denne låten. Spennet i låten er dog ikke mer enn en oktav (originalt notert fra d til høy d, jeg ønsker den som sagt ned en liten ters, så da blir det vel fra ciss til ciss...?). Denne transponeringen ønsker jeg fordi jeg helst ikke vil over på randregisteret på refrenget, og stemmen min klarer greit hele låte i fullregister i dette leiet. Men jeg bør nok øve stemmen både nedover og oppover i dette registeret, så det blir bedre klang og også stødigere intonasjon.
Noe mer - vanskelig å fortelle om sin egen stemme skriftlig... Men jeg har en nokså lys snakkestemme, så er nok naturlig litt pipete av meg kanskje...?![]()
Ned en liten ters blir fra lille h til enstrøken h, da![]()
Hvis du vil fra ciss til ciss, er det ned en liten sekund og da vil det jo ikke utgjøre store forskjellen.
Litt vanskelig å beskrive øvelser skriftlig også, men en VELDIG god øvelse for å få mer tak på stemmen og få den kraftigere og mer stabil i alle registre, er å lage "lukkelyd" med stemmebåndene. Den får du til ved å åpne munnen, slappe av i tunga og så stenge av lufta med stemmebåndene for så å slippe opp. Da får du en slags hviskende "gah"-lyd. I starten kan det være vanskelig å få til bare en av gangen, men det kommer etterhvert. Dette trener stemmebåndene til å "adlyde" bedre og bli mer fleksible, noe som hjelper både for fullregisteret og randregisteret. (Randregister heter jo det fordi en bruker randen av stemmebåndene, mens fullregister bruker fullt stemmebånd, sant...)
Etter å ha fått tak på den lyden (husk - ikke legg på stemme enda!), så kan du prøve å lage mange sånne "klikk" etter hverandre. Når du har fått taket på det, så skal du få legge på litt lyd. Det viktige nå er at den lyden ikke skal være med syngestemmen, men med det jeg kaller "ur-stemmen". Legg på en god og åpen "A" mens du lager de "klikkene". Det vil bli omtrent som en "strekke seg lyd" som en ofte legger på når en strekker seg om morgenen... Hold på med den lyden til du føler at lufta strømmer jevnt.
Etter det igjen, skal ur-mennesket i deg framNå må du slippe ut "A"-en og ta bort "klikken". Gå altså fra den klikk-A'en og gradvis over i en stemme-A uten klikk på. Den A'en skal IKKE synges, men mer "stønnes" ut som en lang tone. La den skli litt oppover fra en lav tone og bare et par toner opp og ned igjen. Gå så over til "klikk-A'en" igjen. Så går du tilbake til stemme-A'en, men trekker den litt høyere opp i registeret - HELE tiden med ur-stemmen, aldri sangstemmen. Hvis du føler at du ikke kommer lenger, er det så langt opp du skal denne gangen. Det registeret vil fort utvide seg!!
Når du har gjort dette en stund, så prøver du å snakke litt, synge litt og høre på stemmen din. Er den annerledes? Hvordan føles den? De fleste vil oppleve talestemmen veldig mye "renere" og sangstemmen mye mer stabil og stødig.
Kommer du i gang med den øvelsen her, så er du godt på vei mot noe bra! Det har hjulpet meg VELDIG og jeg har TOTALT skiftet stemme etter jeg begynte med denne stemme-pedagogikken! Gått fra å være lys og lett 1.sopran, til å være 2.alt til å være alt jeg vil... Nå synger jeg like greit alt som 1.sopran, liksom. Stemmen fungerer akkurat like godt i alle leier! Veldig god øvelse for å trene opp fullregisteret sånn at det går lenger opp en det vanligvis gjør, og det igjen vil lette arbeidet med å finne mix'en og en stabil og større randstemme.
Si ifra hvis du ikke skjønner forklaringene da. Vanskelig å forklare det her!![]()
Må legge til - SITT mens du gjør de øvelsene, ellers kan du lett bli svimmel. Sett deg godt til rette på stolen. Du skal heller sitte komfortabelt enn "korrekt" sang-messig, men selvfølgelig med begge bena i gulvet og magen "fri". Om du sitter med rett rygg, eller lent litt bakover må du velge selv, så lenge du har en god holdning sånn du sitter.
Tenker det går helt supert jeg! Hun hadde ikke spurt deg hvis hun ikke trodde du klarer det helt fint! uansett betyr det mye at det er venninner som synger. Det hadde jeg i mitt bryllup også!
Jeg er overhode ingen ekspert altså, men jeg har kasta meg ut på lignende dype vann før... det jeg har fått beskjed om da er "keep it simple", også er det greit med den kraftigere stemmen...for luft blir fort pipete og veldig mye luft når du blir nervøs. Jeg ville ikke ha prøvd å herme helt etter vokalisten, men sunget rent og enkelt og greit. Disse tipsene fikk jeg av en sangpedagog. (snarveien til å bli solist som han sa...) Da kommer jo teksten fint frem, og den er gjerne viktige i bryllup. Dessuten er alle så rørt uansett, så hvis du får noen blundere så tar alle de i boksen for "hun er også rørt" og "så tøft at hun tør"Men altså - jeg har ingen solisterifaring! Har sunget veldig mye i kor, så synger rent og kan noter og sånn altså. Men hva e huleste må jeg tenke gjennom? Hva er viktig? Hvilken stemme bruker jeg? Den myke med mye luft, eller den 'kraftigere' med bryst-/mageklang? Synger jeg rett fram etter noten eller gjør jeg sprang etc. som vokalisten i originalen gjør? Hvilke diksjonsmessige ting bør jeg tenke over? Hvordan gjør jeg det hele litt interessant å lytte til (og rent og i takt og alt mulig...)...
Lykke til, det er jo litt av en tillitserklæring du har fått!
Knoll og Tott, 2008
Sånn går det når man ikke gidder gå bort til pianoet for å se, fordi man tror man kan ta det i hodet...
Aha! Så spennende! De klikkelydene kan jeg, mener jeg - har hatt en dirigent som var veldig glad i dem. Men har aldri gått over til å legge lyd på - dette gleder jeg meg veldig til å prøve!Litt vanskelig å beskrive øvelser skriftlig også, men en VELDIG god øvelse for å få mer tak på stemmen og få den kraftigere og mer stabil i alle registre, er å lage "lukkelyd" med stemmebåndene. Den får du til ved å åpne munnen, slappe av i tunga og så stenge av lufta med stemmebåndene for så å slippe opp. Da får du en slags hviskende "gah"-lyd. I starten kan det være vanskelig å få til bare en av gangen, men det kommer etterhvert. Dette trener stemmebåndene til å "adlyde" bedre og bli mer fleksible, noe som hjelper både for fullregisteret og randregisteret. (Randregister heter jo det fordi en bruker randen av stemmebåndene, mens fullregister bruker fullt stemmebånd, sant...)
Etter å ha fått tak på den lyden (husk - ikke legg på stemme enda!), så kan du prøve å lage mange sånne "klikk" etter hverandre. Når du har fått taket på det, så skal du få legge på litt lyd. Det viktige nå er at den lyden ikke skal være med syngestemmen, men med det jeg kaller "ur-stemmen". Legg på en god og åpen "A" mens du lager de "klikkene". Det vil bli omtrent som en "strekke seg lyd" som en ofte legger på når en strekker seg om morgenen... Hold på med den lyden til du føler at lufta strømmer jevnt.
Etter det igjen, skal ur-mennesket i deg framNå må du slippe ut "A"-en og ta bort "klikken". Gå altså fra den klikk-A'en og gradvis over i en stemme-A uten klikk på. Den A'en skal IKKE synges, men mer "stønnes" ut som en lang tone. La den skli litt oppover fra en lav tone og bare et par toner opp og ned igjen. Gå så over til "klikk-A'en" igjen. Så går du tilbake til stemme-A'en, men trekker den litt høyere opp i registeret - HELE tiden med ur-stemmen, aldri sangstemmen. Hvis du føler at du ikke kommer lenger, er det så langt opp du skal denne gangen. Det registeret vil fort utvide seg!!
![]()
Nå sitter jeg og klikker for livet her, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å klikke og få fram a-lyd samtidig...men det er bare å prøve seg fram regner jeg med. Men klikkene skal høres (i den grad de er lette å høre, er jo egentlig mest bittesmå 'sukk' ellerno...) samtidig med lyden, sant?Når du har gjort dette en stund, så prøver du å snakke litt, synge litt og høre på stemmen din. Er den annerledes? Hvordan føles den? De fleste vil oppleve talestemmen veldig mye "renere" og sangstemmen mye mer stabil og stødig.
Kommer du i gang med den øvelsen her, så er du godt på vei mot noe bra! Det har hjulpet meg VELDIG og jeg har TOTALT skiftet stemme etter jeg begynte med denne stemme-pedagogikken! Gått fra å være lys og lett 1.sopran, til å være 2.alt til å være alt jeg vil... Nå synger jeg like greit alt som 1.sopran, liksom. Stemmen fungerer akkurat like godt i alle leier! Veldig god øvelse for å trene opp fullregisteret sånn at det går lenger opp en det vanligvis gjør, og det igjen vil lette arbeidet med å finne mix'en og en stabil og større randstemme.
Si ifra hvis du ikke skjønner forklaringene da. Vanskelig å forklare det her!![]()
Tuuusen tusen takk for kjempefin hjelp!![]()
Tusen takk! Det med å holde det helt enkelt og greit er absolutt planen også altså - jeg følger notene og de 'rene' stigningene som er der, og legger ikke på noe nei. Og ja, så lenge teksten kommer godt og tydelig fram, er jeg veldig fornøyd. Men det kreves jo en del for det da, i en liten kirke... Jeg tenker at jeg har en del å jobbe med når det gjelder intonasjon og 'anslag' (heter det det når man synger?), for at ikke første ordet i frasene skal bli 'spist opp'/bli veldig nedtonet.
Spennende dette - gikk du til sangpedagog da du skulle synge, eller fikk du bare tips av en?
Akkurat de "klikkene" er mye brukt som oppvarming ja, men har heller ikke vært borti å gå over i "stønn" før nå siste par årene. Hadde vært interessant å vite hvem du har hatt som dirigent og sånn også da! Dirigent-Norge er liksom ikke SÅ stort
De klikkene høres akkurat i de "sukket" slippes ut ja. Klikket er lyden av stemmebåndene som slippes fra hverandre. De er liksom som klistret til hverandre først, og når du slipper litt luft gjennom, slipper de taket i hverandre og lager da et klikk.
Å få til A'en i tillegg krever litt trening, fordi muskulaturen da jobber på en annen måte enn da den bare slipper ut luft. Får å legge på A-lyden, må du lage en serie med klikk og legge på motstand på lufta, hvis du skjønner. Da er det jo åpningen i munnhulen og leppene som bestemmer hvilken vokal som kommer ut. Det kan kanskje være litt enklere å finne lyden gjennom en M eller en Å og late som du strekker deg og slipper ut lyd til liksom. Hvis du først finner lyden på en vokal (eller på M da), vil du lett kunne overføre den til A etterpå.
Si ifra når du begynner å få taket på det her da, så har jeg flere oppfølgerøvelser for å finne mixen og så å overføre den til sang.
Sender deg en PM jeg
Nå har jeg prøvd en stund, og får jo til å klikke med lyd...blir som 'sukkelyder' med a-lyd sant? Altså, a-en kommer støtvis...? Har sunget meg bittelitt opp og ned også, og det føltest veldig snedig å synge like etterpå. Om jeg gjorde det helt aldeles feil, så var det uansett en ny stemme-opplevelse...De klikkene høres akkurat i de "sukket" slippes ut ja. Klikket er lyden av stemmebåndene som slippes fra hverandre. De er liksom som klistret til hverandre først, og når du slipper litt luft gjennom, slipper de taket i hverandre og lager da et klikk.
Å få til A'en i tillegg krever litt trening, fordi muskulaturen da jobber på en annen måte enn da den bare slipper ut luft. Får å legge på A-lyden, må du lage en serie med klikk og legge på motstand på lufta, hvis du skjønner. Da er det jo åpningen i munnhulen og leppene som bestemmer hvilken vokal som kommer ut. Det kan kanskje være litt enklere å finne lyden gjennom en M eller en Å og late som du strekker deg og slipper ut lyd til liksom. Hvis du først finner lyden på en vokal (eller på M da), vil du lett kunne overføre den til A etterpå.
Si ifra når du begynner å få taket på det her da, så har jeg flere oppfølgerøvelser for å finne mixen og så å overføre den til sang.![]()
Sist endret av MammaTina; 19-06-08 kl 21:30.
Ansats, jepps! Alt man burde vite...
Har kikka litt etter covere av denne, ikke minst hadde det vært fint å høre låta med damestemme, men har ikke funnet noen. Ikke en gang amatør-opptak på youtube!Men har hørt mer på Hellbillies den siste uka enn noen gang tidligere i livet i alle fall...
![]()
Ville ikke helt kalt det sukk, men stønn fordi det er lyd på liksom...
Den lyden som kommer etterpå, som du skal trekke oppover litt, sant, kan fort føles veldig stor og "brutal", så det er greit å være litt for seg selv når en skal holde på med det der i starten. Det kan fort føles "flaut" og ubehagelig sammen med andre, men det funker - veldig godt!!![]()
Hehe, ja satt og prøvde meg fram for å finne ut hvordan jeg skulle forklare jeg også, og da er det bra ungen sover!Ho er vant med at mamma'n holder på med alle mulige sangøvelser og sånn da, så ho er egentlig bare et morsomt publikum, men blir litt slitsomt når ho skal gjøre opp att etter meg hele tiden.
Før sangeksamenen min forrige uke, gikk ho rundt og sang Vilja-lied og sånn - på tysk - uten å skjønne et ord!![]()
Syns i grunnen denne tråden var lærerik jeg... alt hva folk kan altså! :imponert:
Knoll og Tott, 2008
Så skjønn!
Og så så artig å lære så mye!
Jeg klikker og alt til alle tider om dagen, er det fare for å gjøre dette for mye eller? Er det noe annet jeg burde ha variert med kanskje...
Med korerfaring følger jo det at jeg kan en del ulike stemmeøvelser, men har ingen trening i og veldig lite kunnskap om hva som er lurt å bruke når, liksom...![]()
Sist endret av MammaTina; 21-06-08 kl 21:02.
Nå er jeg spurt om å spille i bryllup neste sommer - det gjør jeg GJERNE gratis, men til folk litt unna ville jeg sagt i alle fall 500 kroner (det er MYE øving som skal til bare for å gjøre en sang). Til fremmede som ikke har noe med bryllupet eller folkene å gjøre ellers, 1000. I alle fall! Det er klart, det kommer an på nivået. Utdanna folk har jo sine satser de går etter, mens hobby-musikere kanskje ikke alltid burde få like mye som det jeg har foreslått over.
Har fått over 1000 kroner i bryllup for fremmede, og gjort mye gratis også. Varierer.
Hei!
Ser du har fått mye bra hjelp her av mammaen til Oda-MariaJeg regner med at du har hatt god nytte av disse øvelsene og tipsene. Jeg vil derimot også anbefale at du tar kontakt med en sangpedagog som kan gi deg en 2/3 sangtimer og gi deg en mer auditiv veiledning. Det blir ikke det samme når du ikke har noen andre ører til å vurdere og gi tilbakemelding. Jeg driver en sangskole Vokalist.no, og vi tilbyr intensivtimer og tar ofte imot elever nettopp for å forberede slike ting som sang i bryllup og lignenede. Erfaringsmessig kommer alle tilbake til oss og sier at de ikke ville vært foruten den veiledningen de fikk hos oss.
Lykke til med sangoppdrag!
Hilsen mamma til tre
Sist endret av solveig_haga; 23-06-12 kl 03:38. Årsak: feil i skript
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)