Side 11 av 14 FørstFørst ... 910111213 ... SistSist
Viser resultatene 251 til 275 av 326
    Innmeldt
    Aug 2011
    Poengstyrke
    2

Sv: Nysgjerrig på tøybleier?

Sitat Opprinnelig lagt inn av siljeh84 Se innlegg
    Jeg også har tenkt å teste ut brettebleier når lillesøster kommer. Jeg prøver å strikke noen ullbukser, men det tar sin tid

Når jeg forteller om at jeg har planer om å prøve ut tøybleier, får jeg nesten bare negative tilbakemeldinger som "da bli det mye vask" ol. Jeg trodde det skulle være en positiv ting, eller er det bare de som kommer med de negative kommentarer som er uvitende?

Ja det kan du si... Jeg får også negative/ kritiske komentarer. Jeg er vel egentlig sluttet å nevne det… Tror det blir det enkleste egentlig, det er vel noe med at en begynner å bli litt for gammel til å gidde å forsvare egne valg?
    Jeg tror det er mangen som tror det er ubehagelig for babyen, og at det ikke har utviklet seg de siste 40 årene.Mangen slenger jo ut komentarer litt spontant.
    Du kan jo bare smil å si at du har bestemt deg for å prøve, vennelig men bestemt

Lykke til- jeg digger folk som våger å tenke selv!

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Jeg også har tenkt å teste ut brettebleier når lillesøster kommer. Jeg prøver å strikke noen ullbukser, men det tar sin tid

Når jeg forteller om at jeg har planer om å prøve ut tøybleier, får jeg nesten bare negative tilbakemeldinger som "da bli det mye vask" ol. Jeg trodde det skulle være en positiv ting, eller er det bare de som kommer med de negative kommentarer som er uvitende?
    Jeg vil si at de er uvitende og kanskje også fordomsfulle. Hvis det er noen som selv har prøvd tøybleier, tenker jeg at de kan få uttale seg om hvordan de opplevde det, men de som ikke har prøvd det har i grunn ingenting de skulle sagt. Jeg kjenner MANGE som bruker tøybleier, og så godt som alle har positive erfaringer med det og har ikke slutta med det. Selv syns jeg det er mange gode grunner til å bruke tøybleier, så for oss er det et enkelt valg - og jeg har heller ingen problemer med å forsvare det! Det er mer miljøvennlig, bedre for barnets hud, det kan være mer økonomisk og det er IKKE spesielt tungvint. Hva er vel så krevende med å sette på en klesvask hver tredje dag og henge det til tørk etterpå? Det tar meg ikke nevneverdig mer tid enn det ville gjort å gå ut jevnlig med illeluktende søppelposer og å stikke innom butikken for å kjøpe nye bleier. Brettebleier er det riktignok litt mer arbeid med i og med at man må brette dem og ta på flere lag på babyen, men det tar nå ikke akkurat flere timer i uka det heller.
    Dessuten er tøybleier GØY. Det er jo SÅ mye fint å velge mellom, og mange myke, deilige bleier.

Forresten tror jeg det er en del som har et snev av dårlig samvittighet for at de selv ikke velger det som de aller fleste er enige om er det mest miljøvennlige alternativet. Jeg tror i hvert fall enkelte går litt i forsvarspoisjon og prøver å fremstille tøybleier som SÅ tungvint at DET kan man jo ikke forvente av travle småbarnsforeldre i dag. Egentlig tror jeg ofte det er sitt eget valg de prøver å forsvare ved å overbevise seg selv om at det er så tungvint med tøybleier.
    Sist endret av Sofiemor; 28-03-12 kl 19:24.

Innmeldt
    Dec 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    29
    Poengstyrke
    3

Sitat Opprinnelig lagt inn av Innie Se innlegg
    Så jeg har bestemt meg for å bruke brettebleier, og min mor og tante har tatt på seg oppgave å strikke meg noen ullbukser.
    Men så kommer spørsmålet som jeg egentlig ikke helt klarer finne et RETT FREM svar på: Hva slags innlegg bruker jeg i en brettebleie på dagen? Fleecegreia? Rispapir?
    Og hva bruker jeg på natta?

om du trenger mer inlägg så bruker du tynne bambusinlägg, kan köpas eller sy själv av handduk från princess.
    rispapir är för att fånga upp bajs, fungerade inte för oss förräns vi började med fast föda.
    på natten trenger du mer inlägg i brettisen eller en formsydd om du inte skiftar på natten då bleien sitter på i fler timmar och må kunna suge mer vätska.

Er det logisk å ha både brettebleie og formsydd i starten? ja, du kan bruke så många ulike varianter du vill
    I såfall, hva ville du brukt som innlegg på dag på formsydd? og hva på natta? bambus inlägg, de kan brukes i alla bleier, men trenger antingen fler i nattbleien eller tykkere inlägg
    Og bruker formsydd fortsatt ullbukser? ja, IKKE superwash ull! du kan också bruke PUL-trekk på brettiser och formsydd.

Jeg må bare ha litt sånn rett fram svar kjenner jeg, jeg får så mye "du kan velge"

Jeg prøver å lage lliste nå over hva jeg må kjøpe, jeg tenker å kjøpe slike spesial "nåler" er så mange fine søte på Mothercare hehe, så det bruker jeg som feste da.
    Lycka till töy är göy!

Innmeldt
    Dec 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    29
    Poengstyrke
    3

klart det har sina ulemper, blir mer vask osv, men vaske gör vi uansett. så 2-3 maskiner mer i uka gör inte mig något. och det är många fördommar mot töybleier ute och går! tänk på att du gör något gott mot både stumpen och miljöet, och plånboken om du inte blir bitt av töybleiebacillen

strikkingen kommer sig, övning ger färdighet!

Innmeldt
    Dec 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    29
    Poengstyrke
    3

Sitat Opprinnelig lagt inn av Sofiemor Se innlegg
    Det er mer miljøvennlig, bedre for barnets hud, det kan være mer økonomisk og det er IKKE spesielt tungvint.
    Dessuten er tøybleier GØY. Det er jo SÅ mye fint å velge mellom, og mange myke, deilige bleier.
    glöm inte mindre lukt! så absolut ett plus

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

http://lillegullbleier.no/ har påskesalg, og jeg benyttet sjansen til å bestille litt forskjellig

Produkter
    ------------------------------------------------------
    1 x Organic Caboose "One-Size Hybrid" (Organic Caboose Hybrid) = NOK100,-
    1 x Formsydd bambus bleie "maskinerr" Str. S (S) = NOK75,-
    1 x BBH pul trekk med borrelås Newborn (Orchid) = NOK83,-
    1 x Organic Caboose Newborn formsydd (Organic Caboose nyfødt) = NOK75,-
    1 x Celebrian's At the farm S (At the farm Small) = NOK132,-
    1 x Mommys Touch AIO "flight of fancy" med borrelås one size ("Flight of
    fancy") = NOK115,-
    1 x Peachy Green snap-in hampinnlegg (BSB Hamp innlegg) = NOK45,-
    1 x Peachy Green Ultimate Trim Fit All in One Diaper Limited E. (Elephant
    str. 1) = NOK189,-
    1 x Formsydd bambus bleie "roboter/planeter" Str. S (S) = NOK75,-
    1 x Tiny Bubbles vaskepulver (tiny bubbles vaskepulver) = NOK126,-
    1 x BBH pul trekk med borrelås Newborn (Dew) = NOK83,-
    ------------------------------------------------------
    Totalt produkter: NOK1.095,-

Innmeldt
    Aug 2011
    Poengstyrke
    2

Spennende å prøve ut litt Jeg har ikke kjøpt så mangen bleier av ulike typer ennå. Sikkert bare 5-6 stk. Men 35 brettebleier og strikket 6 bleiebukser. Greit å se hvordan det fungerer for oss først.
    Men det er fort gjort å la seg rive med. Jeg har forresten kjøpt litt brukt. Du må oppdatere etter hvert som du finner ut hva som fungerer da så kan vi tipse hverandre her inne

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Jeg vant "bundle" på e.bay idag!

A bundle of 24 Bumbles Nappies with Motherease wraps, nappi nippas, disposable liners and two waterproof bags.

These nappies are very clever and versatile. Thanks to the extra booster which can be "poppered" in, you can start almost from birth (we used them from c7 weeks) without the booster, and then add the booster to take you all the way to potty training. No need to buy extra nappies!

We have about 24 nappies, and an assortment of Motherease wraps in different sizes (mostly large and extra large). Also three nappy nippas, 2 part-packs of disposable liners, and two waterproof bags for when out and about. We are also adding in two "vest extenders" which popper onto most standard vests to give the extra bit of space you need when using cloth nappies.
    så leste litt om Bumbles og de er veldig populære. Britisk designet og veldig god å ha gjenbruk på. Tørker veldig raskt også. :

Og alt det vant jeg for 12£! Ca. 114 Nkr.
    De er pent brukt på bildet også, skal kjøre og hente de da hele pakken veier litt over 5kg, så de blir ikke sendt pga. kostnad på frakt da.

Har lagt inn bud på noen :

Fuzzi Bunz One Size With Inserts
    Itti Bitti D'Lish Snap in
    Bundle of Pocket Nappies One Size BTP Birth to Potty (jente farger og bundle på 4 bleier)

Så/om vist atte når jeg vinner disse, er fortsatt high bidder, men er noen dager igjen på de, noen av de er kun brukt et par ganger pga. at eieren ikke likte de. Så må jeg bare se an hva slags innlegg jeg trenger, og hvor mange.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

De første tøybleiene er i hus!!

www.smaafota.com

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av PreggoInnie Se innlegg
    De første tøybleiene er i hus!!

www.smaafota.com
    Gratulere. Det er alltid stas å få tøybleier i posten.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sitat Opprinnelig lagt inn av Sofiemor Se innlegg
    Gratulere. Det er alltid stas å få tøybleier i posten.
    Akkurat den pakken henta jeg personlig fordi den var så stor, så det var ikke post. Enda mer spennende da, men venter post denne uken med resten av de jeg har kjøpt.

Innmeldt
    Sep 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    38

Jeg orker bare ikke lese gjennom over 200 innlegg, så bær over med meg om det er stilt spørsmål og svart på før

Bruker man tøybleier som "vanlige" bleier? Hva er dette rispapiret dere snakker om? Hvor mange bleier går unna iløpet av et døgn med f.eks. en nyfødt?

Barnedagbok#1 Sladrer med Hardanger, Solveig_, Nenne og Chakka

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sitat Opprinnelig lagt inn av LilleMoren Se innlegg
    Jeg orker bare ikke lese gjennom over 200 innlegg, så bær over med meg om det er stilt spørsmål og svart på før

Bruker man tøybleier som "vanlige" bleier? Hva er dette rispapiret dere snakker om? Hvor mange bleier går unna iløpet av et døgn med f.eks. en nyfødt?
    Rispapir bruker du i bleien etter barnet har begynt med fast føde så man slipper så mye gris i selve bleien av bæsj. Da tar man bare papiret ut, med bæsjen hiver bæsjen i do og papiret og (om det er den sorten man kan skylle ned, vi har en sort man skyller ned) eller man skyller av det og hiver det i resirkulering. Noen kan man bruke to ganger ved å hive det i maskinen med bleiene og bruke det på nytt,eller bare vaske det for hånd og henge det til tørk til neste gang om det er svært lite avføring på det. Personlig så bruker jeg bare ett, da jeg tørker henne i rompa med samme papiret når hun har bærsja. (bruker også vaskekluten selvsagt )

Hvor mange bleier som går på en nyfødt det varierer veldig. Kommer ann på om man har en bæsje eller tisse unge.
    Det heter vel at man trenger minimum 15 bleier for å være helt sikker på at man har nok, da tenker man: 4 i maskinen, 4 på snora og 4 i "baggen", som blir 12 som absolutt minimum,og så har man 3 ekstra i tilfellet det er en SÅNN dag hvor det spruter over alt.
    Men alt i alt så trenger man bare 12-15 bleier, og så kommer det jo ann på hva slags bleie man velger å bruke, her har jeg tenkt å bruke brettebleie fra nyfødt, de er billigst og tørker veldig raskt, og jeg har da 3 ulltruser som skal utenpå for at det skal være tørt. De er hjemmestrikka.

Noen bleietyper er mere økonomisk enn andre. Og da trenger man bare kjøpe flere innlegg for å ha i bleien, som slettes ikke er så dyrt som en hel bleie, og så bytter man bare innlegg i bleien, men bruker samme "trekket" utenpå.
    Jeg har slike bleier.

Innmeldt
    Nov 2010
    Poengstyrke
    6

Sitat Opprinnelig lagt inn av LilleMoren Se innlegg
    Tøybleier funker som "vanlige" bleier, men gir mindre lukt og færre lekkasjer (i hvert fall hos oss).

Vi brukte opptil 10-12 bleier i døgnet de første ukene (bleieskift ved hver amming), men etter noen måneder var vi nede i 6-8 bleier i døgnet, og nå ved 9 mnd. alder bruker vi ikke mer enn 3-4 bleier i døgnet (nattbleie som sitter på i 12-13 timer og 2-3 bleier i løpet av resten av dagen kombinert med EC light sånn at han som oftest tisser og bæsjer på do om morgenen).

Anbefaler å bruke brettebleier eller prefolds + snappi (snappi er genialt!) og ullbukse (evt. PUL-trekk) i starten. Brettebleier er billig, tørker raskt og holder godt på mm-bæsj. Ullbukser som er innsatt med lanolin er praktisk som sperrelag utenpå brettebleier fordi de ikke trenger å vaskes så ofte. Vi vasket buksene ca en gang i måneden, mens PUL-trekk bare kan brukes et par ganger før de må vaskes.

Når babyen blir mer mobil (3-4 mnd) foretrekker de fleste å gå over til lommebleier, formsydde eller alt i ett-bleier som har samme fasong som vanlige bleier og festes med trykknapper eller borrelås.

Her finner du massevis av info om tøybleier: http://tbforum.tettinntil.no/forumet/index.php

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    østlandet
    Poengstyrke
    2

Hei!

Jeg har lest mye om tøybleier nå, og kommer helt sikkert til å bruke det om jeg får en baby på grunn av bedre komfort for babyen, sparer penger og ikke minst så er det miljøvennlig.

Jeg ser for meg at BumGenius one size lommebleie er et godt valg. Men jeg leser tips om at disse kan være litt store og klumpete for en liten nyfødt baby. Stemmer dette, og er det da et godt alternativ de første månedene?

På forhånd tusen takk for svar om jeg får noen

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Jeg blir å bruke brettebleier den første tiden, da de er veldig billig og har god tilpasning.
    Har noen ullbukser nå i str newborn, men mangler pultrekk.

Innmeldt
    Sep 2008
    Hvor
    Rogaland
    Alder
    28
    Poengstyrke
    5

Sitat Opprinnelig lagt inn av PreggoInnie Se innlegg
    Jeg blir å bruke brettebleier den første tiden, da de er veldig billig og har god tilpasning.
    Har noen ullbukser nå i str newborn, men mangler pultrekk.
    Må man ha pultrekk utenpå ullbukser?

Innmeldt
    Nov 2010
    Poengstyrke
    6

Må man ha pultrekk utenpå ullbukser?
    Nei, PUL-trekk er et alternativ til ullbukser. Vi brukte ullbukser over nattbleiene i hele vinter (og over brettebleiene før han ble stor nok til å bruke lommebleier på dagtid), men nå på sommeren har vi brukt PUL-trekk i stedet fordi han blir så varm.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sitat Opprinnelig lagt inn av Kuriosa Se innlegg
    Nei, PUL-trekk er et alternativ til ullbukser. Vi brukte ullbukser over nattbleiene i hele vinter (og over brettebleiene før han ble stor nok til å bruke lommebleier på dagtid), men nå på sommeren har vi brukt PUL-trekk i stedet fordi han blir så varm.

Jeg mente bare at jeg har ullbuksene, men har ikke pultrekkene, så jeg må kjøpe et par pul trekk og ha også. For de PUL trekkene og fleece jeg har er de som snuppa bruker nå,og de er da alt for store til et spebarn hehe.

Innmeldt
    Sep 2008
    Hvor
    Rogaland
    Alder
    28
    Poengstyrke
    5

Nå har jeg testet ut tøybleier litt, men syns det er litt mer tungvindt enn med papirbleier. Syns bleien virker stor på babyen og må skifte bleie hver annen time da den er helt kliss våt. Blir vel lettere når jeg blir vant med tøybleiene Men det positive er at jeg ser at huden hennes er mindre rød når hun har hatt på tøybleie vs papirbleie

Jeg lurer litt, skyller dere ullbuksen etter hver bruk, eller er det nok å bare henge den til tørk?
    Bruker dere våtservietter eller vaskeklut til å vaske babyen med ved bleieskift?

Jeg kommer sikker på mange flere spørsmål etterhvert som jeg får testet ut dette

Innmeldt
    Nov 2010
    Poengstyrke
    6

Jeg lurer litt, skyller dere ullbuksen etter hver bruk, eller er det nok å bare henge den til tørk?
    Bruker dere våtservietter eller vaskeklut til å vaske babyen med ved bleieskift?
    Bare å henge den til lufting så lenge det ikke har kommet bæsj på den. Etter 3-5 uker må buksene vaskes og settes inn med lanolin på nytt, men så lenge de holder tett og ikke lukter trenger de bare å luftes.

Jeg bruker vaskeklut eller holder ham over vasken og skyller under springen. Har aldri brukt våtservietter.

Tillegg:
    Når det gjelder hvor lenge bleiene holder, så kan du bruke ekstra innlegg også i brettebleier for å slippe å skifte så ofte. Bambus har bedre absorbsjonsevne enn bomull og er dermed ekstra bra til innlegg. Jeg lagde hjemmesydde innlegg av bambushåndkle fra Princess i starten (lange, smale innlegg brettet trippelt), men nå som vi har gått over til lommebleier bruker jeg bambusinnlegg fra Alvababy. Blåkantinnlegg fra P'tit Dessus er veldig populære, men jeg har aldri prøvd dem.
    Sist endret av Kuriosa; 15-07-12 kl 00:58.

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

Jeg hadde kjøpt inn tøybleier, men foreløpig er det veldig få som passer, og da er det ikke så lett når vi gjerne skifter 10 bleier om dagen...

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Hønefoss
    Alder
    31
    Poengstyrke
    15

Har ikke lest hele tråden her altså, men går det ann å begynne med tøybleier når barnet er større?

Tenkte kanskje noen lurte og jeg var litt nysgjerrig selv.

Nå begynner jo vesla i bhg snart, så da er det vel greiest å bruke vanlig bleier!
    Barnematbloggen Optimal helseblogg
    8 år 7 år 4 år og 4 år 2 år

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sitat Opprinnelig lagt inn av -Mirakel- Se innlegg
    Har ikke lest hele tråden her altså, men går det ann å begynne med tøybleier når barnet er større?

Tenkte kanskje noen lurte og jeg var litt nysgjerrig selv.

Nå begynner jo vesla i bhg snart, så da er det vel greiest å bruke vanlig bleier!
    Vi begynte jo veldig sent. Hun var jo over ett når vi begynte.

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Hønefoss
    Alder
    31
    Poengstyrke
    15

wææææ....jeg har bestemt meg for å prøve ut.... Thea Elisabeth har så mye utslett og er sår ofte...

Så idag kom første pakke med tøybleier.... Alt kom ikke, så jeg får ikke begynt fra idag, men jeg skal finne ut litt mer om hvordan jeg gjør dette.

Føler meg helt grønn
    Barnematbloggen Optimal helseblogg
    8 år 7 år 4 år og 4 år 2 år

Annonsebilag

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!

Side 11 av 14 FørstFørst ... 910111213 ... SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Stikkord for denne tråden

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •