Beklager alle disse vanskelige ordeneBrillebukse er en tynn bomullbukse/truse, som slutter tett rundt lårene. Dermed holder den på morsmelkbæsjen som er ganske så tynn. Denne brukes evt utenpå brettebleien under ullbuksen. Noen opplever nemli at det er vanskelig å få brettebleiene helt tett rundt lårene. En snappi er en slik:
som du bruker til å feste brettebleiene med - veldig enkelt![]()
Storebror er født August 2005
Lillebror er født Juli 2007
Ja, de snappiene har jeg faktisk sett på, visste bare ikke hva de het
Er det noen av dere som har prøvd slike vaskenøtter? Jeg har aldri hørt om noe slikt før, jeg ble kjempefasinert!Noen som har erfaringer med disse?
Indere er jo veldig renslige, de bytter jo klær 2-3 ganger om dagen pga alt støvet. Med mat og slike ting har de helt sprø renhetsregler, man kan feks ikke forsyne seg selv med mat hvis man har spist, så det sitter en person og legger maten på tallerkenen til dem (Nå er det mange kulturer i india da). Hvis vaskenøtter fungerer for dem, så må det kanskje fungere for meg?
kjempenysgjerrig nå!
Ingen som har prøvd vaskenøtter? Det høres bare så spennende og sprøtt ut å bruke nøtteskall istedet for vaskepulver![]()
2000
2001/2005
2008
2009
3 er mine og 2 herlige bonus barn
Ups, så ikke den tråden. Vi fortsetter her med bleier!
Jeg har tenkt å begynne med brettebleier, jeg har forstått det slik at disse ofte er best når babyene er så små? Jeg tenker da på lekasje rundt beina og slike ting. Jeg har forstått det slik at jeg bør ha 24 av disse.
Etter hvert tenkte jeg å bruke lommebleier, jeg har sett på bumgenius sine onesize. Er det noen som har erfaringer med disse? Hvis jeg bruker brettebleier først, så kan jeg gå over til bumgenius senere. Jeg er da usikker på hvor mange slike bleier jeg trenger. Jeg tenkte på bestille fra USA, pakker på enten 12, 18 eller 20 for å få en god pris. Jeg tenkte at 18 kanskje ville være nok? Eller 12 hvis jeg supplerer med brettebleier på vaskedagen?
Noen som har forklare litt til en forvirret førstegangs?![]()
Brettebleier er helt sikkert en fin start - men bare husk på at det for noen krever litt øvelse å få de tett rundt lårene
Jeg tror jeg vil anbefale deg og kjøpe en enkelt bleie eller to av de andre typene og prøve før du kjøper veldig mange. Ikke alle dissse bleiene passer til alle barn, og det er jo kjedelig å invistere i 18 bleier hvis de ikke passer skikkelig eller du ikke liker de!
Og hvis du tenker å begynne med brettebleier kan du jo gjerne vente med å kjøpe de andre bleiene til babyen har kommet og du dermed kan prøve deg frem og finne din favoritt![]()
jadda når har jeg prøvd ei bum genius bleie noen ganger her og vært strålende fornøyd så da hopper vi i det med begge bena og har bestilt bleier.
så spent på om dette funker.
2000
2001/2005
2008
2009
Hva slags innlegge anbefaler dere?
Vi bruker BumGenius og har de mikrofiberinnleggene som følger med. Er møkka lei av den lukta! Så inntil jeg finner en løsning på det så er hele tøybleie prosjektet lagt på hylla!
Lurer litt på om jeg skal kjøpe de bambushåndklene de har på princess og sy selv, men vet ikke helt om det lønner seg.
2000
2001/2005
2008
2009
nå gav jo vi opp hele tøybleieprosjektet før vi egentlig hadde startet, men vi hadde noen hampinnlegg som kjøperne ble VELDIG fornøyd med!! de ble kjøpt på www.bleieboden.no
fant ut at jeg skulle prøve noe de kaller å strippe bleiene.
Bob tipset meg.
1 ss natroni forvaskkammert, vaskemiddel, og 1 ss eddik i skyllekammeret.
Vasket på 90grader.
Nå henger de til tørk, tror det de lukter nå er pittetlitt eddik.
De skal få tørke mens vi er borte i helga også skal jeg teste på mandag
2000
2001/2005
2008
2009
Jeg vil tro at det hjelper å strippe bleieneDe skal IKKE lukte. Ellers kan du prøve å kjøre en vask uten såpe, såperester i bleiene kan skape lukt.
Og så bare lurer jeg (for å forebygge lukt videre) kjører du kald skylling på bleiene før de vaskes?! Det er absolut å anbefale, da får du skyllet vekk urin og lukt før selve vasken! Kan også være lurt å kjøre en ekstra vask av og til for å få ut evt såperester.
Og ang innlegg, så kan de bli lukt i hamp eller bambus innlegg også - lukt oppstår som oftest hvis det blir såperester igjen i bleiene. Men hvis du trenger ekstra innlegg er bambus supert synes jeg. suger veldig bra og er i tillegg antibakterielle egenskaper. Er jo rimeligst å sy selv, men de selger også rimelige bambusinnlegg i flere nettbutikker (si ifra om du trenger link)
Lykke til videre![]()
Lukt av BumGenius-innleggene??? Det har jeg aldri merka noen ting til. Så rart.![]()
Den lukten er så stram at jeg blir flau av å ha de bleiene på Sindre.
Siden lukten er oppdaget har jeg vasket på følgende måte:
Først en times vask på kaldt uten såpe og sentrifugering
så en skikkelig vask på 60 grader for så å kjøre en kaldvask igjen!
For et mareritt å vaske bleier.
Enda lukter de
Jeg strippet de på fredag. da hadde jeg allerede kjørt en slik vaske som beskrevet på de på torsdag med fortsatt lukt i.
Er spent når jeg putter de på i morra.
Hvis jeg ikke finner ut hvordan jeg skal få vekk lukta så gir jeg opp.
Sofiemor: hvordan vaskemiddel bruker du?
og hvordan vasker du?
2000
2001/2005
2008
2009
Har ikke du et skylleprogram i stedet for å kjøre kald vask en hel time? Hvis du nå får vekk lukten vil jeg anbefale at du kjører kald skylling før hver vask for ikke å få tilbake luktproblemet!
Har du forresten prøvd en kokvask - noen som opplever at det hjelper med en kokvask i ny og ne?...
Lykke til!!!
Så merkelig at du skal være så plaga med lukt. Har aldri hørt om det før, faktisk, og jeg kjenner etterhvert ganske mange som bruker tøybleier... Hvordan lukt er det, egentlig? Våre bleier stinker stramt av en slags amoniakklukt før vi vasker dem, så å åpne bleiebøtta er ikke noe særlig. Men etter vask lukter de absolutt ingenting.
Jeg bruker helt vanlig Blenda vaskepulver for lyse farger. Det anbefales vel egentlig flytende vaskemiddel, men jeg har alltid brukt et svanemerka vaskepulver. Jeg bruker ca 30-40 ml, altså mindre enn det står på pakken. Jeg bruker som oftest forvask (vet ikke om den er kald eller varm), men har ikke noe vaskemiddel i forvasken. Jeg vasker på 60 grader, en sjelden gang på 70 eller 80.
Jeg har aldri drevet med stripping, men har som sagt heller aldri vært plaga av den minste vonde lukt etter vask.
Skjønner godt at du gir opp hvis det fortsetter å lukte vondt, men syns som sagt det er veldig underlig at du skal være plaga med det...
Forvaskprogrammet mitt er nok ikke med kald skylling.
Så derfor jeg har prøvd å kjøre et program med kaldvann i stede og da er det hvertfall blitt mindre lukt!
Etter å ha lest endel inne på tettinntil sine sider så er det faktisk noen som sliter med den samme lukta.
Bleiene våre stinker etter bruk, og det virker som om lukta ikke går bort. ja det lukter amoniakk.
Nå er jeg seff blitt forkjøla det samme er mannen så lukting av bleiene før vi satt dem på hjalp ingenting, får se om den lukter etter et par timer på rompa nå.
2000
2001/2005
2008
2009
(jeg aner ikke hva som menes med stripping i forbindelse med bleier, så nå ble jeg våken her)
Men jeg har et annet spørsmål som ikke lukter...
Jeg har nøstebarn sine brettebleier, de er 90x90. Blir ikke det vanvittig stort på en nyfødt? Bør jeg kjøpe mindre eller sy dem om litt?
stripping står beskrevet noe over her.
Og det kan se ut som om det tok lukten!!litt forsiktig med å juble ettersom nesa ikke fungerer som den skal
![]()
2000
2001/2005
2008
2009
2000
2001/2005
2008
2009
Jeg hadde heller aldri hørt om stripping når det gjaldt tøybleier før.
Angående brettebleier så skal jo de brettes til på en måte som gjør at den passer på babyen. Har du lært deg bretteteknikken? Babyen får litt stor rumpe av de bleiene, det skal sies. Men det fine med brettebleier er at du strammer den til så den sitter akkurat passelig til ditt barn. De er så myke, holder tett og det er ikke noe plast eller PUL eller noe. Det virker veldig naturlig og behagelig for babyen syns jeg. Men ja, de får stor rumpe og ja, det kan være litt styr med brettinga på sikt.
De brettebleiene er litt breie mellom bena til babyene også, men jeg har lest at det bare er bra at beina deres holdes litt fra hverandre. Det gjør at luft passerer lettere i magen (mindre mageknip) og det er bra for hoftene.
Sist endret av Emmi; 07-09-09 kl 23:47.
Det er mulig nøstebarn brettebleiene blir litt stor - men om du bruker konvolutbretten går det an å tilpasse størrelsenJeg ville uansett ikke klippet i de, for barnet vokser fort og da er det bare greit at de er litt større. Og så kan de jo brukers til mye annet lurt om du ikke bruker de som bleier
Det går jo evt an å kjøpe en pakke 80x80 fra jysk hvis du vil ha noen litt mindre i starten![]()
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)