Side 2 av 14 FørstFørst 123412 ... SistSist
Viser resultatene 26 til 50 av 326
    Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Sv: Nysgjerrig på tøybleier?

nå har vi brukt de tøybleiene endel, og ingen lekasjer. men jeg synes sindre er så klam.
    det kan da ikke være no godt å ha på disse bleiene når det kjennes ut som man går med en våt underbukse.
    20002001/2005 20082009
    3 er mine og 2 herlige bonus barn

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av Tullip Se innlegg
    nå har vi brukt de tøybleiene endel, og ingen lekasjer. men jeg synes sindre er så klam.
    det kan da ikke være no godt å ha på disse bleiene når det kjennes ut som man går med en våt underbukse.
    Min erfaring er at ungene ikke ser ut til å bry seg det spøtt om de har på seg tøybleier eller papirbleier. Jeg merker overhodet ingen forskjell verken på humøret eller søvnen. Men for min egen del så føles det mer komfortabelt å ha på dem BumGenius eller FuzziBunz fordi huden da holdes tørr.

Alle alt-i-ett-bleier (f.eks. Kushies) og lommebleier (f.eks. FuzziBunz) har det til felles med papirbleier at de puster lite eller ingenting slik at barnet lett kan bli klam og varm inni bleia. Vil du ha en bleie som puster bør du gå for brettebleier (litt tungvint) eller formsydde bleier (f.eks. Imsevimse) med et trekk som puster (ull puster aller best, men er vanskeligst å rengjøre).

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Jeg har en tendens til å ikke klare å beskrive det jeg mener.

når det gjelder papir bleier så virker det som de transporterer det fuktige vekk fra huden og den blir bare lett klam.
    På de bleiene vi har fra Kushies så føler jeg at det blir det samme som å ha et vått håndkle inntil huden. og det virker ikke no særlig.
    er alle bleiene slik?
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Tøybleiene vil være våte på en annen måte enn papir men det skal ikke være et problem. Det går an å bruke fleece eller annet spesial innlegg innerst, som leder vekk fuktigheten, dermed blir huden tør. Ellers høres det for meg ut som bleien blir alt for våt, bleien skal ikke være helt gjennomvåt, da trenger du mer innlegg etter min mening.

Har du prøvd andre typer bleier - er problemet det samme da?
    Storebror er født August 2005

Lillebror er født Juli 2007

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

nei jeg har ikke prøvd andre bleier. Det er litt derfor jeg spør, jeg er helt grønn i denne verden!
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Skjønner - er litt av en jungel dette. Det som er så bra at det finnes løsninger på de fleste problemer, men det kan av og til ta litt tid å finne det som passer best for det enkelte barn.

Er det Alt i et bleier du bruker - min erfaringer er at de ofte blir ganske fort våte. Kanskje du skulle prøvd ut litt andre typer : lommebleier, formsydde med PULtrekk eller ull???
    Går det evt an å legge i ekstra innlegg eller blir bleien alt for klumpete da??

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

vi fikk utdelt 7 Kushies alt-i-ett-bleier fra renovasjon grenland og det er de vi har testet ut.
    mest fordi jeg lurer på om jeg gidder det vaske og oppbevarings greiene før jeg bruker masse penger på det.
    og hittil synes jeg det er knall. nå er det jo litt ekstra jobb når en kun har 7 stk da.
    Det som irriterer meg er at det ikke fulgte med en slik bruker du tøybleier for dummies .

vi fikk 7 bleier og en rull med noe greier. såvidt jeg har skjønt så er den rullen det man bruker å legge der møkka kommer ut. men hva kan man bruke som innlegg slik som du sier?

har store planer om å kjøpe inn noen andre bleier å prøve når dåpen er over og lønna mi kommer.
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Tøybleier for dummies Kanskje vi skal skrive en slik bok ja.....

Rullen du fikk med er sikkert rispapir, ikke så nødvendig når det bare er mm-bæsj, men veldig greit når de får fast avføring - da kan du bare hive rispapir og bæsj rett i do

Innlegg ellers kan du bruke det meste - brettenbleier, frottekluter osv. Du får kjøpt masse forskjellige, men det er ganske så enkelt å sy selv. Jeg har sydd noen av en gammel håndduk - går super fort selv om jeg ikke kan sy. Bare klippe til og sy rundt kanten. Da bestemmer du selv størrelse og tykkelse. Er lurt og heller ha de tynne og lange, slik at du bretter de i to når du bruker de. Da tørker de mye fortere På prinnsess og Hansen Og Dysvik selger de bambushåndklær - disse er supre til innlegg. Myke og super absorberende. Og så har bambus antibakterielle egenskaper

Hvis du vil ha noe inners som holder huden tør, kan du kjøpe spesial-innlegg fx fra Imse Vimse eller bruke fleece. Går an å klippe opp et tyndt fleeceteppe også. Bare husk at hvis du bruker krem på rumpen kan det tette fleecen, slik at den blir vannavstøtende og dermed lekker bleiene. Fleece gjør ikke bleien mer absorberende, men leder fuktigheten videre til selve bleien og holder dermed huden tør!!!

Ojj - dette ble langt - håper du ble litt klokere. Og bare spør igjen.

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Nanni har egentlig alt svart deg bra, men jeg bare gjentar at hvis du vil ha en bleie der barnets hud blir like tør som i en papirbleie så er lommebleier, altså FuzziBunz eller BumGenius, tingen for deg. Det finnes også tynne innlegg hos Imsevimse som heter "Imse Vimse Inlägg för torr stjärt". De finner du her.

Men jeg tror nok lommebleier er tingen for deg altså. De er like enkle i bruk som Kushies alt-i-ett-bleier, holder godt tett og barnets hud blir ikke våt. Du kan få gode priser hvis du bestiller fra utlandet nå når den norske krona står så sterkt.

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

takk begge 2.

jeg har konkludert med at lommebleier nok er tingen.

jeg er livredd for å bestille ting på nettet så selv om det sikkert lønner seg å bestille fra utlandet så tror jeg at jeg holder meg til "trygge" norske nettsteder altså

sitter og tripper etter å få lønna mi.

men ser det at en kan velge mellom slik one size eller forskjelligs str.
    er det ene bedre enn det andre?

og en slik tråd tøybleier for dummies tror jeg ikke hadde vært å forakte. som fint kan inneholde slik bruker du en tøybleie og sånn vasker du den, sånn oppbevarer du den.

for jeg kan fint si at jeg har lurt meg grønn på hvordan jeg faktisk bruker denna bleia og det papiret som man evt skal putte i samt de innleggene gud og hvermann prater om.
    ikke alle som liker å spørre og grave og heller da dropper det hele.
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Bare ang størrelser så er det jo klart en fordel med one size, siden det blir mindre utgift, men det er en del som opplever at BG one size ikke holder hele bleieperioden da. Og så spørs det vel litt på barnet. er jo litt forskjellig passform på bleiene og dermed ikke alle som passer til alle barn. Dermed er det sikkert lurt å evt bestille litt forskjellig for å prøve og så heller kjøpe flere av favoritten etterhvert

En "tøybleier for dummies" tråd hadde sikkert ikke vært så dumt nei - en tråd med generell info om hvilke bleier som finnes, oppbevaring, vask, ulike problemstillinger som kan oppstå osv....

Kanskje vi kan lage en slik Sofiemor....er vel en del herinne som har erfaringer de kan dele

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av nanni Se innlegg
    Bare ang størrelser så er det jo klart en fordel med one size, siden det blir mindre utgift, men det er en del som opplever at BG one size ikke holder hele bleieperioden da. Og så spørs det vel litt på barnet. er jo litt forskjellig passform på bleiene og dermed ikke alle som passer til alle barn. Dermed er det sikkert lurt å evt bestille litt forskjellig for å prøve og så heller kjøpe flere av favoritten etterhvert

En "tøybleier for dummies" tråd hadde sikkert ikke vært så dumt nei - en tråd med generell info om hvilke bleier som finnes, oppbevaring, vask, ulike problemstillinger som kan oppstå osv....

Kanskje vi kan lage en slik Sofiemor....er vel en del herinne som har erfaringer de kan dele
    Jeg er med! Ingen spørsmål er for dumme. Jeg var selv temmelig forvirra i begynnelsen, men nå er jeg selvutnevnt ekspert!

Jeg syns nanni sitt tips om å kjøpe f.eks. både BumGenius og FuzziBunz for å se hvilken du liker best var et godt råd. Jeg har inntrykk av at BumGenius passer best fra ungen er ca 6 måneder og utover. De passer fortsatt til Johannes som snart er tre år. De kan nok oppleves litt klumpete og store til en liten baby selv om man knepper de til så de ikke blir så lange. Men jeg er veldig fornøyd med de. Bare så det er sagt.

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Sitat Opprinnelig lagt inn av Sofiemor Se innlegg
    Jeg er med! Ingen spørsmål er for dumme. Jeg var selv temmelig forvirra i begynnelsen, men nå er jeg selvutnevnt ekspert!
    Så kjekt at du er med på det, tenker at det må være en tråd med oversiktilig info, slik at folk kanskje blir inspirert til å prøve TB

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

kjekk tråd du opprettet Sofiemor.
    en raske beskrivelse av hvordan man bruker innelegg og slik hadde sikkert vært kjekt å putte inn også og hvilke alternativer man har i forhold til innlegg og
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av Tullip Se innlegg
    kjekk tråd du opprettet Sofiemor.
    en raske beskrivelse av hvordan man bruker innelegg og slik hadde sikkert vært kjekt å putte inn også og hvilke alternativer man har i forhold til innlegg og
    Flott at du sier ifra hva du vil ha med i den tråden. Jeg tar gjerne imot innspill på det. Jeg kommer til å skrive mer i den tråden, men andre med erfaringer må også gjerne lage innlegg med nyttig info. Og her er linken til tråden for dem som ikke har funnet den allerede.

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Minner om at dere bare må komme med bestillinger på hva dere vil skal stå i tråden "Alt du trenger å vite om tøybleier".

Skal se om vi ikke får til et innlegg som går på dette med ulike type tøybleieinnlegg. Er det andre ting vi bør skrive om?

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Trondheim
    Alder
    35
    Poengstyrke
    44

Sitat Opprinnelig lagt inn av Sofiemor Se innlegg
    Minner om at dere bare må komme med bestillinger på hva dere vil skal stå i tråden "Alt du trenger å vite om tøybleier".

Skal se om vi ikke får til et innlegg som går på dette med ulike type tøybleieinnlegg. Er det andre ting vi bør skrive om?
    Tusen takk for den tråden, jeg har lest en del om tøybleier tidligere men har vært veldig forvirret. Etter å ha lest denne tråden var det en del brikker som falt på plass.

Bilder hadde kanskje vært bra for oss som er helt grønne, men det fant jeg ved å sjekke ut steder på nettet. Men kanskje dere kan foreslå "pakkeløsninger" ? (Med de bleiene hvor man bruker bleiebukse utenpå blir jeg fort litt usikker på hvor mange deler som egentlig skal på. Noe innlegg inni, så bleien og så bukse?)

Hvor varm er de forskjellige bleietypene/løsningene? Jeg tenker av og til at de ullbuksene høres litt varme ut på sommeren, men at de kanskje er fine på vinteren. Er det noe som egner seg bedre på sommeren enn på vinteren?

Jeg begynner å få sambo med på ideen etter at jeg viste han bilder på nettet

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Sitat Opprinnelig lagt inn av Nora77 Se innlegg
    Tusen takk for den tråden, jeg har lest en del om tøybleier tidligere men har vært veldig forvirret. Etter å ha lest denne tråden var det en del brikker som falt på plass.

Bilder hadde kanskje vært bra for oss som er helt grønne, men det fant jeg ved å sjekke ut steder på nettet. Men kanskje dere kan foreslå "pakkeløsninger" ? (Med de bleiene hvor man bruker bleiebukse utenpå blir jeg fort litt usikker på hvor mange deler som egentlig skal på. Noe innlegg inni, så bleien og så bukse?)

Hvor varm er de forskjellige bleietypene/løsningene? Jeg tenker av og til at de ullbuksene høres litt varme ut på sommeren, men at de kanskje er fine på vinteren. Er det noe som egner seg bedre på sommeren enn på vinteren?

Jeg begynner å få sambo med på ideen etter at jeg viste han bilder på nettet
    Så bra at du har funnet ut litt mer!!!
    Hvis det er formsydde bleier du tenker på så trenger du i utgangspunktet bare bleie og bleiebukse (Ull eller PUL) men så er det greit å ha noen innlegg til nattebruk. jeg synes personlig det er vanskelig å komme med pakkeløsninger, for det finnes så utrolig mange forskjellige typer og det er vanskelig å vite hva som passer best.
    mange velger derfor å kjøpe inn litt forskjellig for å prøve ut og finne den løsningen som passer best og derefter kjøpe mer. Men det er jo også fult mulig å bestemme seg for en bleietype og kjøpe mange.
    men så må man jo bestemme seg for hvilken type man vil ha og det er jo ikke enkelt heller.....

Ang ullbukser, så puster de - så det skal ikke være et problem på sommeren. Men jeg har ikke prøvd selv da, bare når lillebror var helt liten og da var det greit med litt ekstra varme!

Håper du ble noe klokere - dette ble vist litt rotete, men det er bare til å spørre igjen

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Trondheim
    Alder
    35
    Poengstyrke
    44

Ja, det hjelper på det her

Jeg har lest at disse overtrekksbuksene i ull kan være litt stor i begynnelsen, og at det beste kanskje er å strikke en. Hvor finner jeg slike mønstre? Jeg har en liten hær av familie og kjente som kan strikke, jeg tenkte å utnytte det til det fulle

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Ja, det hjelper på det her

Jeg har lest at disse overtrekksbuksene i ull kan være litt stor i begynnelsen, og at det beste kanskje er å strikke en. Hvor finner jeg slike mønstre? Jeg har en liten hær av familie og kjente som kan strikke, jeg tenkte å utnytte det til det fulle
    Vi brukte hjemmestrikka ullbukser til våre gutter på sommeren og det var ikke noe problem. Ull puster så godt så papirbleier i plast er varmerer og klammere enn brettebleier med ull utenpå. Med brettebleier holdes temperaturen inni bleia på 37 grader, mens i en papirbleie kan det fort bli to grader over kroppstemperatur. Det er derfor noen forskere mener at dette kan være skadelig for guttebabyer og at det kan føre til infertilitet (problemer med å gå barn) når de blir voksne.

Hvis du skal ha hjemmestrikkede ullbukser anbefaler jeg deg å gå inn på nøstebarn og kjøpe der. (Tenkte å gi deg en link, men kom ikke inn på deres nettsider nå.) Da følger det med strikkeoppskrift. De er lette å strikke de buksene. Du kan ikke strikke ullbukser av vanlig ullgarn. Det må være ull med lanolin.

Når det gjelder det du spør om lenger oppe her så er det som Nanni skriver slik at formsydde bleier gjerne har tre lag. Man må ikke legge i et innlegg og da blir det bare to lag, men med innlegg kan du vente lengre med å skfite bleien. Spesielt om natta er det veldig greit. De yttertrekkene skal ikke vaskes for hver gang, så du trenger bare 3-4 stykker i hver størrelse.

www.imsevimse.se kan man få kjøpt ulike startpakker der du kan få prøvd ulike typer bleier. Du kan jo f.eks. sjekke ut denne: http://www.imsevimse.se/shop.pab?category=72&id=741
    I denne pakken får du både formsydde bleier (to ulike typer, den i frotte er super på natta!) med bleiebukser (yttertrekk), alt-i-ett-bleie og brettebleie. I tillegg følger det med innlegg og rispapir. Du får egentlig alt du trenger de første 6 mnd for 2312 nosker kroner! Pass bare på å endre størrelsen fra 3-6 kg til 5-8 kg. Bleiene vil da være litt store i begynnelsen, men de fleste barn blir fort 5 kg.
    Når ungen blir rundt 6 mnd vil du kanskje ønske å bestille flere bleier, og da vet du litt mer hva du vil ha. F.eks. går du kanskje da for en løsning med kun lommebleier eller alt-i-ett-bleier.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på!

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Trondheim
    Alder
    35
    Poengstyrke
    44

Jeg tenkte å bruke brettebleier i begynnelsen, så får vi se hva jeg bruker senere. Jeg er litt usikker på hvor mange brettebleier jeg må ha, men jeg må sikkert ha så mange som anbefales i den andre tråden. Det er vel i begynnelsen bleieskiftene er hyppigst også?

Jeg er litt usikker på hva slags bleier jeg vil bruke senere, de lommebleiene virket litt kjekke. Nøstebarn hadde video hvor de viste hvordan man brukte bleiene, det var kjempekjekt å se! Jeg har jo bare et teoretisk forhold til dette ennå. De garnpakkene virket veldig kjekke også, blir nok til at jeg kjøper en slik pakke.

Jeg finner nok ut av disse bleiene snart, jeg tenkte jeg skulle følge med slik at jeg kunne kjøpe en god del av dem brukt. Det er jo fortsatt god tid å gjøre dette på, det blir nok bra til slutt

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Jeg finner nok ut av disse bleiene snart, jeg tenkte jeg skulle følge med slik at jeg kunne kjøpe en god del av dem brukt. Det er jo fortsatt god tid å gjøre dette på, det blir nok bra til slutt
    Ja, som jeg har sagt flere ganger før så er det helt normalt at man er ganske så usikker og forvirra i begynnelsen, men før du vet ordet av det så har du full kontroll og driver og gir råd til andre.

24 brettebleier er å anbefale forresten...

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Bare et par tips ang strikking av ullbukser. det går fint å strikke i annet ullgarn enn lanolingarn - men garnet må IKKE være superwash behandlet. Buksen må da bare lanoliniseres før bruk.

Skal se om jeg klarer å finne frem et par linker til oppskrifter. Har brukt et par forskjellige selv, skal se om jeg finner dem igjen

Brettebleier høres jo ut som en grei start Noen klarer seg med snappi til, andre opplever at de også trenger brillebukser for å få det tett mot MMbæsj. Og så ullbukse utenpå.

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Prøver å legge inn et par linker til forskjellige oppskrifter:

http://www.ottobredesign.com/se/mons...r_i_ull_se.pdf

http://warmheartwoolies.com/PlainWrap.pdf

Helios-oppskriften på trekantbuksen "Knerten":

Str: Ca.0-6 mnd - enkel å forstørre.
    Materiale: Ca 70 gr 3-trådet lanolingarn
    Pinner nr 5 (gjerne 4,5 til vrangborden)
    Strikkefasthet: 16 m pr 10 cm
    Teknikk: Vrangbord øverst, ellers rillestrikk. Frem og tilbake, bare rette masker. 1 rille = 2 pinner

Legg opp 72 m, helst på pinne nr 4,5, strikk vrangbord (2r, 2vr) 2 cm. Lag hullrekke slik: Strikk x 2 r, kast, 2 vr sammen. Strikk fra x pinnen ut. Når vrangborden måler 8 cm, skift til pinne nr 5 og strikk rillestrikk 4 p uten å felle av, deretter starter fellingen slik:
    Strikk 3. og 4. m sammen i begynnelsen av hver pinne. etter 15 riller (42 m igjen) strikker du 15 riller hvor du strikker 3. og 4. m sammen i begynnelsen av hver 3. og 4. pinne. Når du har 27 m igjen, strikker du 3. og 4. m sammen til det bare er 1 m igjen. Fell av.
    Montering: Sy vrangborden og to riller sammen foran. Spissen brettes opp og kantene sys igjen til det er ca 9cm åpning til bena (reguleres etter behov). Tvinn en ca 70 cm lang snor og tre den i hullrek

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Trondheim
    Alder
    35
    Poengstyrke
    44

Sitat Opprinnelig lagt inn av nanni Se innlegg
    Bare et par tips ang strikking av ullbukser. det går fint å strikke i annet ullgarn enn lanolingarn - men garnet må IKKE være superwash behandlet. Buksen må da bare lanoliniseres før bruk.

Skal se om jeg klarer å finne frem et par linker til oppskrifter. Har brukt et par forskjellige selv, skal se om jeg finner dem igjen

Brettebleier høres jo ut som en grei start Noen klarer seg med snappi til, andre opplever at de også trenger brillebukser for å få det tett mot MMbæsj. Og så ullbukse utenpå.
    Hva er forskjellen på en brillebukse og en ullbukse? Og hva er en snappi?

Hva i all verden er MMbæsj?

Bruk enkle ord, jeg er førstegangs

Side 2 av 14 FørstFørst 123412 ... SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Stikkord for denne tråden

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •