Side 1 av 14 12311 ... SistSist
Viser resultatene 1 til 25 av 326
    Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Nysgjerrig på tøybleier?

Mange har spørsmål og lurer på mye når det gjelder tøybleier, så jeg lager en egen tråd der folk kan fyre løs med alt de måtte lure på. Ingen spørsmål er for dumme til å stilles. Vi er flere på MN som bruker tøybleier, så her kan man få gode råd og svar.

Her er en oversikt over fordelene med tøybleier:
    - Mer miljøvennlig. En svensk undersøkelse (februar 2004) sammenlignet forskjellige bleietyper og konkluderer med at tøybleien er mest miljøvennlig. (Undersøkelsen viste også at miljømerkede engangsbleier er mer miljøvennlige enn de som ikke er miljømerket.)
    Hvert barn som bruker engangsbleier produserer mellom 1 og 1,5 tonn med avfall som er vanskelig å resirkulere og som bruker lang tid på å brytes ned i naturen. I tillegg slipper innholdet i bleiene ut gasser (metan) som er svært skadelig for miljøet. Våte bleier brenner ekstremt dårlig, så de utgjør et problem i de søppelanlegg som skaper energi ved å brenne søppel. Den støreste miljøbelastningen med engangsbleier er imidlertid produksjonen. Det brukes olje, naturgass, treråvarer og flere kjemikalier under produksjonen. Bleiene skal dessuten transporteres gjennom flere ledd og tilslutt ende som avfall.
    Bruk av tøybleier medfører også miljøbelastninger, men de er mindre enn ved engangsbleier og kan reduseres ved å vaske bleiene på 60 grader, ikke vaske oftere enn nødvendig, bruke vaskenøtter eller svanemerkede vaskemiddel og unngå tørketrommel.
    - Billigere. Hvor mye tøybleier koster varierer veldig ut fra hvilken type man velger og hvor mange bleier man kjøper. Hvor mye billigere de er enn engangsbleier avhenger naturlig nok også av hvor mye man betaler for engangsbleiene. En undersøkelse gjort av Forbrukerombudet mente at man kunne spare mellom 8000 og 13000 kr på å velge tøybleier, men dette vil altså variere.
    - Bedre for barnet. Mange opplever at tøybleier gir mindre bleieutslett og at det føles mer naturlig å la dem bruke tøybleier fremfor plast som kan inneholde både parfyme og f.eks. PVC. Noen er også opptatt av at engangsbleier skaper 2 grader over kroppstemperatur inni bleien og at noen forskere mener dette er uheldig for guttebabyer.
    - Alltid tilgjengelige bleier i huset. Mange syns det er deilig å slippe å passe på at det alltid er kjøpt inn nok bleier.
    - Lettere å slutte med bleier. Mange erfarer at tøybleiebarn har bedre kontroll over når de tisser og bæsjer og dermed både lettere og tidligere kan avvennes fra å bruke bleier.
    - Det er gøy. Mange blir rett og slett litt hekta på tøybleier fordi det finnes så mange ulike typer og fine bleier.
    Sist endret av -Mirakel-; 23-03-12 kl 21:56.

Innmeldt
    Jan 2004
    Hvor
    Gjøvik
    Alder
    35
    Poengstyrke
    161

Sv: Nysgjerrig på tøybleier?

Flott oversikt, Sofiemor! Jeg vet veldig lite om tøybleier, så her har jeg nok mye å lære

Det første spørsmålet som faller meg inn nå er: Hvordan stiller barnehagene seg til bruk av tøybleier? (Også håper jeg at det ikke var et altfor dumt spørsmål )
    Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av Tingeling Se innlegg
    Flott oversikt, Sofiemor! Jeg vet veldig lite om tøybleier, så her har jeg nok mye å lære

Det første spørsmålet som faller meg inn nå er: Hvordan stiller barnehagene seg til bruk av tøybleier? (Også håper jeg at det ikke var et altfor dumt spørsmål )
    Det er overhodet ikke et dumt spørsmål, Tingeling. Mange lurer på det samme og det er jo ikke så rart. Men svaret vil nok variere noe ut fra hvem man spør. De fleste jeg kjenner med tøybleiebarn (og jeg kjenner etterhvert MANGE fordi nesten alle vennene våre har begynt med det ) har gode erfaringer i møte med barnehagen. Hvis man selv legger til rette med å skaffe en bleiebøtte som man tømmer hver dag, og hvis man bruker av de typene tøybleier som er like enkle å ta av og på som engangsbleier, så skal det godt gjøres at barnehagen setter foten ned. Barnehagen ønsker jo å imøtekomme foreldrenes ønsker hvis de kan. Dessuten er mange barnehager opptatt av miljø og vil gjerne redusere på søppelmengden. Mange har gammeldagse og utdaterte oppfatninger av hva tøybleier er (de tenker på de bleiene vi brukte da vi var små), men når de skjønner hvor godt og enkelt det kan fungere i dag så er de fleste veldig positive.

Johannes brukte tøybleier i barnehage et år uten problem. Men hvis barnehagen skulle si nei så går det jo likevel an å bruke tøybleier hjemme.

Innmeldt
    Jan 2004
    Hvor
    Gjøvik
    Alder
    35
    Poengstyrke
    161

Sitat Opprinnelig lagt inn av Sofiemor Se innlegg
    Det er overhodet ikke et dumt spørsmål, Tingeling. Mange lurer på det samme og det er jo ikke så rart. Men svaret vil nok variere noe ut fra hvem man spør. De fleste jeg kjenner med tøybleiebarn (og jeg kjenner etterhvert MANGE fordi nesten alle vennene våre har begynt med det ) har gode erfaringer i møte med barnehagen. Hvis man selv legger til rette med å skaffe en bleiebøtte som man tømmer hver dag, og hvis man bruker av de typene tøybleier som er like enkle å ta av og på som engangsbleier, så skal det godt gjøres at barnehagen setter foten ned. Barnehagen ønsker jo å imøtekomme foreldrenes ønsker hvis de kan. Dessuten er mange barnehager opptatt av miljø og vil gjerne redusere på søppelmengden. Mange har gammeldagse og utdaterte oppfatninger av hva tøybleier er (de tenker på de bleiene vi brukte da vi var små), men når de skjønner hvor godt og enkelt det kan fungere i dag så er de fleste veldig positive.

Johannes brukte tøybleier i barnehage et år uten problem. Men hvis barnehagen skulle si nei så går det jo likevel an å bruke tøybleier hjemme.
    Så flott at de fleste har gode erfaringer i møte med barnehagen! Takk for svar, Sofiemor!
    Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Anbefaler forresten alle interesserte å se på kenguruloftet sine hjemmesider. Der står det veldig mye og informativt om de ulike typene tøybleier, hva man skal velge osv.

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Kjekt med spm tråd!

Jeg har lyst til å starte med tøybleier, venter på ei prøvepakke fra kommunen her!

Jeg kjenner at jeg blir veldig overvelmet av all informasjonen en kan få om saken på nettet.
    Hva vil du anbefale en nybegynner å starte med?
    20002001/2005 20082009
    3 er mine og 2 herlige bonus barn

Innmeldt
    Sep 2006
    Poengstyrke
    19

www.bleieboden.no har også mye nyttig informasjon, og www.tettinntil.no har faktisk et eget forum for tøybleier

Kjempeflott initiativ, Sofiemor!!

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av Tullip Se innlegg
    Kjekt med spm tråd!

Jeg har lyst til å starte med tøybleier, venter på ei prøvepakke fra kommunen her!

Jeg kjenner at jeg blir veldig overvelmet av all informasjonen en kan få om saken på nettet.
    Hva vil du anbefale en nybegynner å starte med?
    Ja, det er veldig lett å bli overveldet over all informasjonen. Jeg skjønner deg godt. Det kan ta litt tid å sette seg inn i alt og få oversikt. Derfor er det lurt å høre med noen som har erfaring. Jeg skulle selv ønske jeg hadde hatt noen å rådføre meg med før vi starta med tøybleier.

Jeg har prøvd alle de fire hovedtypene tøybleier (brettebleier, formsydde med yttertrekk, lommebleier og alt-i-ettbleier). Hva jeg anbefaler folk avhenger litt av hva de er opptatt av, men generelt pleier jeg ikke å anbefale brettebleier. Man går gjerne fort lei av all brettinga. Alle de andre tre typene fungerer veldig bra. Hvis man velger formsydde har jeg gode erfaringer med Imsevimse sine.

Hvis jeg skal velge ut en type tøybleie å anbefale så er det FuzziBunz eller BumGenius som begge er lommebleier. De holder veldig godt tett, er enkle å bruke, tørker fort, er fine, ikke for store og barnet føler seg ikke våt med dem. Ulempen med dem er at de ikke er de billigste (hvis man ikke får dem brukt eller på tilbud da).

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av Pippi Se innlegg
    Jeg er enig med Sofiemor om at Fuzzi Bunz er bra å starte med! Vi har prøvd tre sorter lommebleier/alt-i-ett, og både jeg og småen er enige om at FuzziBunz er best. Vi har kjøpt frotteinnlegg fra ImseVimse som suger godt og passer perfekt i bleien.

Vil også tipse om at mange kommuner har en ordning hvor man kan få sponset innkjøp av tøybleier. Vi fikk 500 kr. pr. barn. Jeg tror det ligger en oversikt på Grønn Hverdag, stemmer ikke det Sofiemor?
    Jo, både på Grønn Hverdag og på Kenguruloftet. Her er en link: http://www.kenguruloftet.no/article/...totteordninger

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Vi får en pakke med 7 bleier av kommunen her! Men de kommer jo aldri!
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av Tullip Se innlegg
    Vi får en pakke med 7 bleier av kommunen her! Men de kommer jo aldri!
    Vet du hvilke bleier det er? Vi fikk 7 Kushies alt-i-ett-bleier fra kommunen, men de er ikke spesielt gode. De holder rett og slett ikke så godt tett. Så bare vær klar over at om du ikke skulle bli fornøyd med dem så finnes det bedre bleier.

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Vet du hvilke bleier det er? Vi fikk 7 Kushies alt-i-ett-bleier fra kommunen, men de er ikke spesielt gode. De holder rett og slett ikke så godt tett. Så bare vær klar over at om du ikke skulle bli fornøyd med dem så finnes det bedre bleier.
    er veldig klar over det!
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Hvis jeg skal velge ut en type tøybleie å anbefale så er det FuzziBunz eller BumGenius som begge er lommebleier. De holder veldig godt tett, er enkle å bruke, tørker fort, er fine, ikke for store og barnet føler seg ikke våt med dem. Ulempen med dem er at de ikke er de billigste (hvis man ikke får dem brukt eller på tilbud da).
    Må bare legge til at BumGenius er billigere enn FuzziBunz fordi den kommer i en størrelse som holder for hele bleieperioden. Med FuzziBunz må man kjøpe 2-3 ulike størrelser ettersom barnet vokser. Men BumGenius kan nok bli litt vel store for nyfødte, så går man for dem vil man kanskje velge andre løsninger de første ukene.

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

jeg er fortsatt helt overvelmet av alle valgene!
    må få ristet av meg litt av ammetåken og virkelig lest hva alt er før jeg kjøpe no!
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Må bare legge til at BumGenius er billigere enn FuzziBunz fordi den kommer i en størrelse som holder for hele bleieperioden. Med FuzziBunz må man kjøpe 2-3 ulike størrelser ettersom barnet vokser. Men BumGenius kan nok bli litt vel store for nyfødte, så går man for dem vil man kanskje velge andre løsninger de første ukene.
    Jeg har nettopp kjøpt fire BG v2 (den gamle typen), og skal prøve på nytt med tøybleier på Levian (bedre sent enn aldri?). Har dårlig råd denne måneden, så jeg har ikke penger til flere. Mannen er mer motivert nå, enn den forrige gangen vi prøvde, så denne gangen tror jeg det funker. Da kjøper jeg i så fall flere bleier i neste måned.
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Ja ang BG, så er det jo genialt at det er one size, men det er vist mange som opplever at de ikke holder tett for mmbæsj i starten. Men en super bleie etterhvert slik jeg har skjønt

Vi er selv veldig fornøyd med FB og ikke minst de formsydde vi har med ull utenpå
    Storebror er født August 2005

Lillebror er født Juli 2007

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Kjempe fin tråd forresten Sofiemor

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Sitat Opprinnelig lagt inn av nanni Se innlegg
    Ja ang BG, så er det jo genialt at det er one size, men det er vist mange som opplever at de ikke holder tett for mmbæsj i starten. Men en super bleie etterhvert slik jeg har skjønt

Vi er selv veldig fornøyd med FB og ikke minst de formsydde vi har med ull utenpå
    Ja, vet du, vi begynte jo ikke med BumGenius før omtrent den tiden når Jakob begynte å få fastere avføring. Men den siste uken har han kun spist morsmelk og da opplevde vi for første gang i dag at BumGenius ikke holdt tett for den bløte avføringen. Men det er det visst ikke mange bleier som gjør. De bleiene vi har klart best erfaring med på babyer som fullammes er formsydde bleier med bleiebukse utenpå, f.eks. Imsevimse sine. Når ungen blir større er Lommebleier eller alt-i-ett-bleier en vinner!

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Idag fikk vi pakka med Kushies tøybleier.
    Greit å prøve med for å se om jeg gidder systemet.
    Men synes de så gedigende ut. De er 4-10 kg og gutten er jo nesten 5.
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Feb 2007
    Hvor
    Sørlandet
    Alder
    33
    Poengstyrke
    17

Jeg har kjøpt 6 stk BG lommebleier og bruker det, brettebleier med ullbukse og engangsbleier litt om hverandre nå. Lille får bare mm enda og her holder BG faktisk tett for morsmelkbæsj også, men det hender at det setter seg litt gulfarge i strikken rundt lårene som trenger et par vask på å forsvinne. (Ingen lukt altså, bare farge.)
    Jente 2003 -- Gutt 2005 -- Jente 2007

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Sitat Opprinnelig lagt inn av anee Se innlegg
    Jeg har kjøpt 6 stk BG lommebleier og bruker det, brettebleier med ullbukse og engangsbleier litt om hverandre nå. Lille får bare mm enda og her holder BG faktisk tett for morsmelkbæsj også, men det hender at det setter seg litt gulfarge i strikken rundt lårene som trenger et par vask på å forsvinne. (Ingen lukt altså, bare farge.)
    Så flott at dere ikke har lekasjer

Ang flekker - så forsvinner de stort sett hvis du henger bleiene ut til tørk i solen.

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Ja, vet du, vi begynte jo ikke med BumGenius før omtrent den tiden når Jakob begynte å få fastere avføring. Men den siste uken har han kun spist morsmelk og da opplevde vi for første gang i dag at BumGenius ikke holdt tett for den bløte avføringen. Men det er det visst ikke mange bleier som gjør. De bleiene vi har klart best erfaring med på babyer som fullammes er formsydde bleier med bleiebukse utenpå, f.eks. Imsevimse sine. Når ungen blir større er Lommebleier eller alt-i-ett-bleier en vinner!
    Ja - formsydde med ull er veldig bra når det er mm bæsj - Vi har faktisk bare hatt to lekasjer med popolinibleiene våre

Innmeldt
    Feb 2007
    Hvor
    Sørlandet
    Alder
    33
    Poengstyrke
    17

Så flott at dere ikke har lekasjer

Ang flekker - så forsvinner de stort sett hvis du henger bleiene ut til tørk i solen.
    Takk for tips, skal prøve sola hvis vi får noen gjenstridige flekker som vaskemaskinen ikke tar!
    Jente 2003 -- Gutt 2005 -- Jente 2007

Innmeldt
    Oct 2004
    Hvor
    Grenland
    Alder
    32
    Poengstyrke
    71

Nu har vi prøvd 4 av de, og -bank-i-bordet- det har gått veldig bra!
    ikke lekasjen når han tømte seg for møkk engang! noe vi derimot hadde 2 ganger dagen før med vanlig pampers bleier
    Så når det kommer penger på kontoen min igjen så skal jeg kjøpe inn bleier ja. bare å igjen å bestemme seg for hvem da...
    20002001/2005 20082009

Innmeldt
    Aug 2004
    Poengstyrke
    82

Så flott da Tullip! Det kan godt hende Kushies har forbedret bleiene siden vi fikk våre for 3 år siden. Og uansett var det ikke sånn at vi hadde lekkasje hver gang altså. Vi hadde ikke lekkasje når han tissa (bare hvis han gikk alt for lenge med samme bleie) og vi hadde bare lekkasje med bæsj når vi sikkert ville fått lekkasje med papirbleier også. Det er jo ikke så uvanlig med bæsj oppover ryggen når ungene fullammes uansett hvilke bleier man bruker.

Side 1 av 14 12311 ... SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Stikkord for denne tråden

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •