Ja, selvfølgelig!
Jo, vi prøver, men er ikke så strenge på det
Nei det synes jeg er unødvendig
Anna svar - presiser!
Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012
Dersom det kommer en ukontrollert rap, så sier vi unnskyld etterpå.
Spesielt dersom vi sitter ved bordet. Men, vi har litt humor i det også, og tar oss gjerne for munnen og sier "ojsann! Unnskyld!". Kontrollerte rap har hun ikke lært enda![]()
Elise 03.05.04
Hannah 07.11.08
Ja, Selvfølgelig...
Jeg synes ordet "unnskyld" blir ofte brukt, og uten at det er mening i det, og fordi det er en høflighetsfrase. Mistforstå meg ikke, jeg synes det er viktig at barn lærer å være høflige, men jeg tror ikke en f.eks to åring alltid helt forstår betydningen av å unnskylde seg. Å lære barna tidlig at man ikke skal rape ved bordet når man spiser, eller ute blant folk synes jeg er riktig, men at det ikke nødvendigvis er ordet unnskyld man må bruke. Jeg synes det er viktig at barn får være spontane og bruke sine egne ord, hvis man ser at barnet blir flau når det har rapet, eller at det sier "var ikke meningen" så er det det viktige. Innimellom er det lov til å le også. Det hender jeg gjør det selv. Rap er litt morsomt. (ja, jeg er innmari gal)
Jeg husker godt fra da jeg var liten (ikke så liten som "målgruppen" her på MN kanskje, jeg var nok litt eldre, men i barneskolealder) og når vi hadde vært borte og spist hos noen, eller at vi hadde overnattet hos noen, så grudde jeg meg innmari til å takke, fordi jeg var så redd for at jeg ikke skulle si de riktige ordene. Het det "takk for maten" eller skulle jeg nå si "tusen takk for maten" Skulle jeg si "beklage"? eller het det "unnskyld det var ikke meningen" hvis jeg hadde gjort noe som ikke var helt riktig? Jeg tenker veldig ofte i ettertid at så godt det hadde vært å kunne være seg selv og kunne sagt: åh, jeg har hatt det så morsomt hos dere, eller maten her var kjempegod. Å være et menneske på et ekte-vis er også noe jeg setter pris på hos andre, og jeg er ikke helt fan av høflighetsfraser til alt som skal takkes eller unnskyldes.
Sist endret av Viktoria; 13-11-07 kl 23:59.
Er vanlig høflighet å si unnskyld, så det lærer vi Lillegutt!
Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen. ♥
Dette synes jeg var et veldig godt poeng! I noen situasjoner kan det være veldig flaut at en har rapet, om en ikke må si unnskyld i tillegg, men i så fall så veit jo barnet at det ikke er noe hyggelig å rape høyt foran andre, og det er det som er viktig. Da synes jeg voksne burde kunne unnskylde det. Men så lenge ikke det blir en vondt situasjon for barnet så synes jeg det er fint å lære barnet at en unnskyldning er normalt høflig.
Hilsen Jia
Lille Pus
~født januar 2007
Lille Blomst
~født september 2009
vi hadde egentlig ikke tenkt på det før hun kom hjem fra bhg og sa unnskyld etter at hun rapte. fint ved bordet og sånt, men stresser det ikke. men nå må vi være flinke til det og da ...![]()
Sist endret av SiRi_27; 19-11-07 kl 18:57.
SiRi&EiR
biggrin
Her i huset har vi ikke direkte lært fireåringen å unnskylde seg, for pappaen har vært litt redd for at han skal begynne å tro at raping var noe å skamme seg over.
Men nå har han visst lært det hos moren sin, så da trenger jeg tydeligvis ikke å tenke så mye mer på det? Det jeg synes er veldig fint, er at når han raper og unnskylder seg, så sier han det på en høflig, men tøysete måte, så da har han visst skjønt at raping ikke akkurat er stygt, men at det er fint å si unnskyld likevel.![]()
Joda, vi lærer dem å si unnskyld eller at det ikke var meningen.
Men her en gang presterte jeg å si:
Unnskyld, skal hilse fra magen og si at rompa var tett.
Jadda, dere kan jo bare tro hva som kommer når Henrik raper.
Men han raper jo ikke på morro, så det får være så. Går nok over en dag.
2000
2001/2005
2008
2009
3 er mine og 2 herlige bonus barn
Tullip, du er jo gæærn!!![]()
Her er det og vanlig høflighet å si unnskyld når man raper.
Veldig stolt mamma til en gullgutt, ei prinsesse og lille gull
Syr klær på bestilling3 hjerter
jeg?? neida!
![]()
2000
2001/2005
2008
2009
3 er mine og 2 herlige bonus barn
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)