Ja dette er liksom litt sånn i gråsonen, syns jeg...
Sånn ellers, så har jo foreldrene ett ansvar for sine egne barn. Men gjelder dette fortsatt når de har overlatt barna sine i barnehagen?
Når barna er i barnehagen, er det jo barnehagen som er ansvarlig for barna inntil mor og far henter barnet... Eller?
For ett par år siden fikk vi masse riper på taket og panseret på bilen vår da den sto parkert utenfor rekkehuset til svigers en ettermiddag vi var på middag der. Da var det en 3-4 unger som hadde sittet å lekt oppå bilen vår, fulle av sandete støvler og lign. Var ingen som så akkurat hva som skjedde, men ett av nabobarna hadde glemt igjen en lekefigur oppå panseret, som jeg tok med inn i huset, mens jeg fulgte med i vinduet for å se om noen kom for å hente den. Ikke lenge etter, kom en gutt (tipper han var rundt 5-6 år gammel), snikende for å hente leka si, mens han sa unnskyldene at: "det var ikke jeg som gjorde det... Det var ikke jeg som spytta på bilen!"

(som om akkurat DÉT var det største problemet!)
Vi ble med gutten hjem til foreldrene og fortalte hva sønnen deres hadde vært med på, og de ble med ut å så skadene på bilen. Moren visste hvem flere som gutten hadde lekt med, og kontaktet etterhvert foreldrene til disse andre barna. Vi fikk bilen takstert, og omlakkert bilens panser og tak. Regningen delte foreldreparene seg imellom.
Han ene av guttene hadde tydelig fått kjeft hjemme, og dukket opp på døra litt senere på kvelden sammen med mor, og måtte be pent om unnskyldning. Synes det var en veldig bra måte å takle dette på, jeg da!
Klart barn er barn, og barn kan gjøre mye dumt innimellom, men de bør

også lære å ta konsekvensene av sine handlinger.