Viser resultatene 1 til 24 av 24
    Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

hvordan bli litt tøffere?

Første seriøse tråd her inne...

som mange sikkert har fått med seg hr jeg sliti endel psykisk.. og går en del i terapi. der får jeg streng beskjed om å ikke ta til meg sine venners problemer.

men jeg har altid stilt opp for mine venner, på godt og vondt, og jeg har trodd de har stilt opp for meg.

når noen ringer å spørr om hjelp klarer jeg ikke si nei, jeg klarer bare ikke. problemet nå, er at jeg blir så ufattelig sliten av alle som maser på meg, at det går skikkelig løs på helsa igjen.
    noen råd og spark som kan få meg på bedre tanker??

takker på forhånd folkens
    Pappa'n til Elisabeth og Christina
    Martemor
    pappaprat Slutt å vær så seriøs hele tiden..

Smula Gjest

Sv: hvordan bli litt tøffere?

Hvis du er interessert...

Jeg har en bok som heter

Kunsten å si NEI!!

har du lyst å låne den hvis jeg finner den? jeg lærte mye av det som stod der. Og tok et oppgjør med meg selv etterpå. Lærte meg til å sette mere grenser ovenfor alle rundt meg, både barna mine, og mine nærmeste, og mine venner, og ikke minst, på jobben.

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Sitat Opprinnelig lagt inn av Smula Se innlegg
    Hvis du er interessert...

Jeg har en bok som heter

Kunsten å si NEI!!

har du lyst å låne den hvis jeg finner den? jeg lærte mye av det som stod der. Og tok et oppgjør med meg selv etterpå. Lærte meg til å sette mere grenser ovenfor alle rundt meg, både barna mine, og mine nærmeste, og mine venner, og ikke minst, på jobben.
    ja takk!!!!!
    Martemor

Smula Gjest

Sitat Opprinnelig lagt inn av lost in space Se innlegg
    ja takk!!!!!
    Skal lete etter den i morra jeg, håper jeg finner den!

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Skal lete etter den i morra jeg, håper jeg finner den!
    ellers så pøeier du å ha noen ganske salgkraftige råd og du da smula
    Martemor

Smula Gjest

Ops..

Jeg fant den!!

Boka heter "si nei med god samvittighet"

Og har følgende kapitler:

Innledning: Makten i ordet nei.

1. Si nei med god samvittighet

2. Si nei til å låne ut penger

3. Si nei på jobben

4. Si nei til invitasjoner, stevnemøter, og romantiske affærer

5. Si nei til familie og venner

6. Si nei til barna

7. Si nei til krevende personer

8. Si nei i hverdagen.

Send meg adressen din på pm så hiver jeg den i posten på mandag. Du skal få beholde boken, det er en gave fra meg, på betingelse av at du leser den

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Ops..

Jeg fant den!!

Boka heter "si nei med god samvittighet"

Og har følgende kapitler:

Innledning: Makten i ordet nei.

1. Si nei med god samvittighet

2. Si nei til å låne ut penger

3. Si nei på jobben

4. Si nei til invitasjoner, stevnemøter, og romantiske affærer

5. Si nei til familie og venner

6. Si nei til barna

7. Si nei til krevende personer

8. Si nei i hverdagen.

Send meg adressen din på pm så hiver jeg den i posten på mandag. Du skal få beholde boken, det er en gave fra meg, på betingelse av at du leser den
    ja sender den i morgen, mens katta er ute, for detta var vanskelig altså...

ja jeg lover å lese den
    Martemor

Smula Gjest

Første seriøse tråd her inne...

som mange sikkert har fått med seg hr jeg sliti endel psykisk.. og går en del i terapi. der får jeg streng beskjed om å ikke ta til meg sine venners problemer.

men jeg har altid stilt opp for mine venner, på godt og vondt, og jeg har trodd de har stilt opp for meg.

når noen ringer å spørr om hjelp klarer jeg ikke si nei, jeg klarer bare ikke. problemet nå, er at jeg blir så ufattelig sliten av alle som maser på meg, at det går skikkelig løs på helsa igjen.
    noen råd og spark som kan få meg på bedre tanker??

takker på forhånd folkens
    For å være ærlig, så er det ikke lett å sette de grensene når venner ringer og sier de trenger deg. Jeg har ikke så gode råd å komme med, annet enn å lese den boka, og så praktisere en del av de gode rådene som står der.

Men det jeg gjorde, var å rett og slett bli litt "kald" og ikke prøve å løse mine venners problemer. Jeg enten trakk meg litt bort når det raste som verst med problemer, men gav uttrykk for at jeg hadde en skulder de kunne gråte på men dessverre ikke klarte å løse problemene for dem.

Hvis dine venner/familie ikke kan godta det, eller forstå det, så får de seile sin egen sjø. Det er jo det man kaller for å sett grenser for SEG SELV. det er nettop det du gjør når du sier nei, eller rett og slett ikke gjør noe aktivt for å hjelpe.

Men tror at hvis de vennene /familie av deg som henvender seg til deg NÅ som vet hva du har gjennomgått, ikke tenker helt klart. De vet jo at du har vært gjennom ting. Det er rett og slett uhøflig.

Du er en god venn å snakke med, sikkert derfor de henvender seg til deg også da, du liker jo å prate og du liker jo å være litt "terapeut" men du er bare ikke klar for det før du er helt "frisk". Hadde du vært helt frisk nå så hadde det ikke vært noe problem for deg å skille business and pleasure hvis du skjønner hva jeg mener. Akkurat nå så bare sauser det alt sammen i en stor søle og når du skal prøve å hjelpe noen så raser det bare sammen for deg det du selv har prøvd å bygge opp.

Jeg må jo si en ting til da T, hva ville du SELV svart på dette spørsmålet ditt?

Joda, det du hadde sagt var:

"Si fra til vennene dine at du ikke har overskudd til å hjelpe nå. Hvis de ikke kan godta det så kan de ryke og reise"

(det enkleste er oftest det beste ikke sant losten)

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Jeg må jo si en ting til da T, hva ville du SELV svart på dette spørsmålet ditt?

Joda, det du hadde sagt var:

"Si fra til vennene dine at du ikke har overskudd til å hjelpe nå. Hvis de ikke kan godta det så kan de ryke og reise"

(det enkleste er oftest det beste ikke sant losten)
    du skrev mye godt og bra der smula, men må bare trekke frem dette, jeg rødmet her jeg sitter muters alene, der tok du meg realt på kornet
    Martemor

Smula Gjest

du skrev mye godt og bra der smula, men må bare trekke frem dette, jeg rødmet her jeg sitter muters alene, der tok du meg realt på kornet

Sitter bare å smiler for meg selv her, ja, tror jeg kjenner deg litt

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Sitter bare å smiler for meg selv her, ja, tror jeg kjenner deg litt

Martemor

Innmeldt
    Dec 2005
    Poengstyrke
    77

Jeg har hatt problemer med å si nei til folk, ganske lenge. Helt til en vennine sa til meg at jeg hjelper ikke folk med å hjelpe dem hele tiden. Men jeg kunne det, nettopp ved å si nei. Ofte må alle bare klare seg uten hjelp for å lære og få orden på sine ting selv. Ved å hjelpe dem, lar du dem bli svakere. Siden da hadde jeg det mye lettere å si nei. Jeg sier ikke bare nei hele tiden altså, og stiller opp hvis jeg ser det trenges virkelig men jeg overkjører ikke meg selv nå lengre.

håper det er til hjelp

sept'05
    juli'07

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Sitat Opprinnelig lagt inn av Stacy Se innlegg
    Jeg har hatt problemer med å si nei til folk, ganske lenge. Helt til en vennine sa til meg at jeg hjelper ikke folk med å hjelpe dem hele tiden. Men jeg kunne det, nettopp ved å si nei. Ofte må alle bare klare seg uten hjelp for å lære og få orden på sine ting selv. Ved å hjelpe dem, lar du dem bli svakere. Siden da hadde jeg det mye lettere å si nei. Jeg sier ikke bare nei hele tiden altså, og stiller opp hvis jeg ser det trenges virkelig men jeg overkjører ikke meg selv nå lengre.

håper det er til hjelp
    takker

jeg ser virkelig alle poengene til deg og smula, men jeg klarer ikke si nei.
    Martemor

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Nå har jeg begynt å lese en bok som smula sente meg..
    si NEI med god samvittighet.
    samtidig bruker jeg et forandringshjul, som hjelp.

i steden for å si ja for å hjelpe alle, burde jeg virkelig bli mere selektiv. jeg burde også å slutte å si til alle at de kan få hjelp av meg..

der har jeg blitt flinkere..
    Martemor

Smula Gjest

Det er gledelig å høre at du har utbytte av boka!! kom gjerne med noen eksempler her da, syns det er interessant. Får du noen aha opplevelser?

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

jeg er vist en treig leser..
    har lest noen kapitler, men lite med aha opplevelser enda.

men ting jeg har gjort for å få litt huefred

sendt de av mine venner med psykiske problemer til legen
    og sagt at hvis de ikke tar i mot hjelp fra leger, kan de ikke regne med meg.

sagt fra meg ansvarene jeg har i forbinnele med rk, hvertfall frem til neste år

skrur av lyden på telefonen og legger den på den andre siden av stua.

dette gjør meg til litt tøffere..
    men har enda langt igjen å gå
    Martemor

Innmeldt
    May 2005
    Poengstyrke
    141

Du er tøffere enn toget, Losten!
    Du må bare forstå det selv!

Det er ofte vondt å si nei, sånn var jeg tidligere også. Nå har jeg lært meg å bruke "nei-ordet" oftere, hvis det er noe jeg ikke vil.
    Du MÅ bare tørre å si nei. Ofte føles det ille å gjøre det, men det blir MYE verre å gjennomføre noe man egentlig ikke vil.

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Sitat Opprinnelig lagt inn av Taratroll Se innlegg
    Du er tøffere enn toget, Losten!
    Du må bare forstå det selv!

Det er ofte vondt å si nei, sånn var jeg tidligere også. Nå har jeg lært meg å bruke "nei-ordet" oftere, hvis det er noe jeg ikke vil.
    Du MÅ bare tørre å si nei. Ofte føles det ille å gjøre det, men det blir MYE verre å gjennomføre noe man egentlig ikke vil.
    sant så sant..
    og de man sier nei til, lærer kansje ikke før man blir sagt nei til
    Martemor

Innmeldt
    May 2005
    Poengstyrke
    141

sant så sant..
    og de man sier nei til, lærer kansje ikke før man blir sagt nei til
    Nemlig!

Innmeldt
    Jul 2007
    Hvor
    Vestfold
    Alder
    36
    Poengstyrke
    10

Å si nei er vanskelig. Tror det er noe man må øve på. Man er redd for reaksjonen man får ved å si nei, hva de tenker om meg når jeg ikke vil hjelpe... Med større selvtillit er det lettere. Man må innse at den eneste som faktisk bryr seg virkelig om deg og dine følelser er deg. Og dermed er du den eneste som kan sette disse grensene ordentlig! Det er ingen som kommer og takker deg for at du blir utslitt heller! Bare deg soim vet at du sitter der og er redd for at noen vil ha noe fra deg, og dermed ikke tør å ta tlf....Ikke helt rettferdig overfor vennene dine det heller.... Det samme kommer til å gjelde dine barn...om ikke du setter et eksempel for hvordan du vil behandles så gjør de som de vil, eller enda værre. -Blir akkurat som deg!

Øv deg på å si nei til små ting også avanserer du litt med tiden

Var ikke meningen å virke hard....
    Monta77 lille Emmas tråd
    bloggen min

Theodor januar- 04
    Emma oktober -08

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Sitat Opprinnelig lagt inn av monta77 Se innlegg
    Å si nei er vanskelig. Tror det er noe man må øve på. Man er redd for reaksjonen man får ved å si nei, hva de tenker om meg når jeg ikke vil hjelpe... Med større selvtillit er det lettere. Man må innse at den eneste som faktisk bryr seg virkelig om deg og dine følelser er deg. Og dermed er du den eneste som kan sette disse grensene ordentlig! Det er ingen som kommer og takker deg for at du blir utslitt heller! Bare deg soim vet at du sitter der og er redd for at noen vil ha noe fra deg, og dermed ikke tør å ta tlf....Ikke helt rettferdig overfor vennene dine det heller.... Det samme kommer til å gjelde dine barn...om ikke du setter et eksempel for hvordan du vil behandles så gjør de som de vil, eller enda værre. -Blir akkurat som deg!

Øv deg på å si nei til små ting også avanserer du litt med tiden

Var ikke meningen å virke hard....
    takker, tar det du sier inntil meg...
    Martemor

Smula Gjest

Syns at de tingene du har fått gjort til nå er bra!! det er jo noe vi ALLE skulle gjort av og til! spesielt det med å slå av mobilen!

Men du, ta deg nå tid til å fordype deg litt i boka da, det burde du jo gjøre siden du fikk den av meg Jeg har selv lest den og hvis ikke du kjenner deg igjen på noen av punktene da er noe feil!

Goe klemmer til deg Losten.

Ps..ser jo nå at du har lagt dette ut på homeboys, dermed så er det igrunnen gutta som skal svare på dette

Innmeldt
    Mar 2005
    Hvor
    Rælingen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    73

Syns at de tingene du har fått gjort til nå er bra!! det er jo noe vi ALLE skulle gjort av og til! spesielt det med å slå av mobilen!

Men du, ta deg nå tid til å fordype deg litt i boka da, det burde du jo gjøre siden du fikk den av meg Jeg har selv lest den og hvis ikke du kjenner deg igjen på noen av punktene da er noe feil!

Goe klemmer til deg Losten.

Ps..ser jo nå at du har lagt dette ut på homeboys, dermed så er det igrunnen gutta som skal svare på dette
    ja ble vel lagt ut for at gutta skulle svare også, men når gutta uteblir, er det greit at dere damene svarer..

jeg skal lese mere i den, jeg strekker bere ikke til akurat nå. er det ikke rot i leiligheten, er det rot i hodet mitt. men boka skal leses, eller studeres om du vil, den kommer først av de tingene jeg skal studere. gi meg 40 % mere energi, og 2 timer til i døgnet... arg

sykdom er noe dritt!!!!

go du smula
    Martemor

Smula Gjest

ja ble vel lagt ut for at gutta skulle svare også, men når gutta uteblir, er det greit at dere damene svarer..

jeg skal lese mere i den, jeg strekker bere ikke til akurat nå. er det ikke rot i leiligheten, er det rot i hodet mitt. men boka skal leses, eller studeres om du vil, den kommer først av de tingene jeg skal studere. gi meg 40 % mere energi, og 2 timer til i døgnet... arg

sykdom er noe dritt!!!!

go du smula
    I know, døgnet har ikke nok timer, har et ukeblad jeg enda ikke har fått lest og det har gått ut på dato

Annonsebilag

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •