Jeg lurte på om man kan reise til syden selv om man er sykemeldt. Jeg sliter med bekkenet de dagene jeg er på jobben, jobber som renholder. Skal til legen til uka, og vet at hvis jeg nevner det med bekkenet mitt så vil han sykemelde meg. Men så er det sånn at vi skal til Tyrkia i oktober, reiser den 13.oktober og blir borte en uke. Kan jeg være sykemeldt og reise til syden samtidig? Hvordan fungerer det der?
Håper noen kan svare meg, har søkt på nettet men jeg finner ingenting. SÅ håper noen kan finne noe eller vet noe om dette.
![]()
Ida 01.05.2006
Fredrik 19.01.2008
Jonas 11.02.2010
Liam 03.07.2012
Dette fant jeg på helsenytt!
Kan jeg reise utenlands når jeg er sykemeldt?
- Som sykemeldt kan du reise i Norge og fortsatt ha rett til sykepenger. Tidligere gjaldt det Norden, men ikke nå lenger. Reiser du utenfor Norge, regnes det som ferie, og da stoppes sykepengene. Som sykemeldt skriver du under på at du ikke har vært utenlands i sykemeldingsperioden. Hvis du likevel reiser utenlands mens du er sykemeldt, og blir så syk at du må søke lege i utlandet, eller det blir oppdaget på annen måte at du likevel er utenlands, kan trygdekontoret kreve tilbakebetalt sykepenger for denne perioden.
- Er det noe jeg likevel kan gjøre for å beholde sykepengene ved opphold i andre land?
- Ja, det kan søkes om dispensasjon, men det må gjøres i god tid før du reiser. I så fall må du snakke med legen din som må gi en uttalelse om at utenlandsoppholdet ikke forlenger sykemeldingsperioden, at utenlandsoppholdet kan ha en gunstig effekt på din sykdom, og at det ikke gjør trygdekontorets oppfølging vanskeligere. Trygdekontoret avgjør søknaden.
Man kan det man vil, om man ikke vil mer enn man kan.
*mamma'n til Emilie født 19.03.04 og Jennie født 20.03.06*
♥DAGBOK♥
ja, jeg slet med bekkenløsning jeg også, og vi hadde bestilt tur til bulgaria..
jeg fikk skriftlig at jeg "fikk lov" av trygdekontoret og av legen. ellers så kan man ikke reise.
(reiste ikke da, pga turde ikke pga lang flytur og bekken =
mistet noen tusen der...fikk jo ikke penger igjen av gjensidige...for graviditet er ingen sykdom..![]()
Nå er det sånn at bekkenet mitt et helt fint det så lenge jeg ikke er på jobb og driver med renhold. har ikke sånn vondt når jeg er i ro så en flyreise er ikke problemet her ihvertfall. Men hva slags grunnlag kan trygdekontoret ha for ikke og godta at jeg reiser så lenge legen min mener det er greit. Er jo legen som kjenner meg best.
Ida 01.05.2006
Fredrik 19.01.2008
Jonas 11.02.2010
Liam 03.07.2012
Det er i grunn et dårlig argument.. for man må jo se på hva slags jobb man har.. regner ikke med at hun har tenkt å vaske på ferien sin
Men skjønner at det er argumentet trygdekontoret bruker..
(må innrømme at jeg har reist til syden mens jeg har vært sykemeldt uten å si det til noen som helst jeg da.. men det er jo ikke heeeelt etter boka! )
To perfekte gutter!!
06.08.200921.06.2005
Poenget er at min jobb gjør bekkenløsninga bare verre. Jobber 3 dager i uka og da på kvelden de 3 dagene er bekkenet mitt helt for ferdelig vondt, men de andre dagene jeg er hjemme så gjør det ikke vondt. Så det beste er og bare slappe av.
Man kan ikke sammenligne all slags sykdom.
Ida 01.05.2006
Fredrik 19.01.2008
Jonas 11.02.2010
Liam 03.07.2012
Jeg har tenkt på det jeg også, men må ha legeerklæring fra legen på at det er greit jeg reiser ellers dekker ikke reiseforsikringa mi hvis det skal skje noe. Og skal det skje noe da så er jeg ille ute. Så får vel gå etter boka. Går det ikke så får jeg holde ut de siste 4 ukene som er igjen.
Ida 01.05.2006
Fredrik 19.01.2008
Jonas 11.02.2010
Liam 03.07.2012
Skjønner at du vil ha det i orden så lenge du er gravid altså..hadde nok villet det jeg også. Du får friskmelde deg uken før du reiser da vet du.. blir du sykemeldt igjen innen et visst tidspunkt etter forrige sykemelding slipper arbeidsgiver å betale ny periode mener jeg å huske!
To perfekte gutter!!
06.08.200921.06.2005
Ja det går, jeg synes og ha hørt at man kan reise utenlands men at man da ikke får sykepenger i den perioden, og det gjør ikke noe for min del for jeg hadde ikke fått lønn i den perioden heller hvis jeg ikke er sykemeldt
Får snakke med legen min hva han anbefaler
Ida 01.05.2006
Fredrik 19.01.2008
Jonas 11.02.2010
Liam 03.07.2012
Jeg reiste utenlands i perioden jeg var sykemeldt pga bekkenløsning. Har en jobb med en del tungt stell og klarte derfor ikke jobben. Legen skrev et brev som jeg leverte sammen med sykemeldingen om at denne reisen var mulig å gjennomføre uten noen risiko for at bekkenet mitt skulle bli verre. Fikk ikke noen problemer med dette jeg.![]()
Storebror er født August 2005
Lillebror er født Juli 2007
Du kan reise på ferie, men ikke motta sykepenger i den tiden du er i utlandet om du ikke har fått det godkjent fra trygdekontoret på forhånd.
COCOAPUFF
ok, får snakke med legen jeg. Han vet sikkert hva vi skal gjøre.
Ida 01.05.2006
Fredrik 19.01.2008
Jonas 11.02.2010
Liam 03.07.2012
Er bare så frustrerende og vite om man kan reise eller ikke, og om det er mye om og men for at man da evnt kan reise. Skulle likt og visst litt mer så jeg vet om jeg skal nevne noe for legen ang at jeg har vondt i bekkenet for sier jeg det vet jeg at han kommer til og sykemelde meg. Og er jo bare 4uker til vi reiser, og jobber 3 dager i uka, så burde kanskje klart og holde ut og så kanskje sykemelde meg da jeg kommer hjem igjen. Nei ikke lett detta her altså.
Ida 01.05.2006
Fredrik 19.01.2008
Jonas 11.02.2010
Liam 03.07.2012
Arbeidsgiver er pliktig å legge arbeidsforholdene til rette for deg når du
er gravid. Det vil si at de skal gi deg andre arbeidsoppgaver hvis det er
vanskelig for deg å uføre dine vanlige plikter. I ditt tilfelle bør du be din
arbeidsgiver om andre oppgaver. Hvis du av ulike grunner ikke kan utføre
dine vanlige arbeidsoppgaver og din arbeidsgiver ikke kan gi deg andre
oppgaver, så kan du få svangerskapspermisjon. Svangerskapspermisjon
går ikke utover foreldrepermisjonen. Enkelte leger mener flere gravide
bør få svangerskapspermisjon istedenfor sykemeldinger. Får du svangerskaps
permisjon er du ikke syk, og da tror jeg det er greit å dra til syden. Snakk
med legen din! Hvis bekkenproblemene dine er jobbrelatert, så tror jeg det
burde gå greit å få til.
![]()
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)