Viser resultatene 1 til 17 av 17
    Innmeldt
    Nov 2005
    Poengstyrke
    32

Sykemeldt og reise til syden

Jeg lurte på om man kan reise til syden selv om man er sykemeldt. Jeg sliter med bekkenet de dagene jeg er på jobben, jobber som renholder. Skal til legen til uka, og vet at hvis jeg nevner det med bekkenet mitt så vil han sykemelde meg. Men så er det sånn at vi skal til Tyrkia i oktober, reiser den 13.oktober og blir borte en uke. Kan jeg være sykemeldt og reise til syden samtidig? Hvordan fungerer det der?

Håper noen kan svare meg, har søkt på nettet men jeg finner ingenting. SÅ håper noen kan finne noe eller vet noe om dette.

Ida 01.05.2006
    Fredrik 19.01.2008
    Jonas 11.02.2010
    Liam 03.07.2012

Innmeldt
    Nov 2003
    Hvor
    Vikersund
    Alder
    29
    Poengstyrke
    88

Sv: Sykemeldt og reise til syden

Dette fant jeg på helsenytt!

Kan jeg reise utenlands når jeg er sykemeldt?
    - Som sykemeldt kan du reise i Norge og fortsatt ha rett til sykepenger. Tidligere gjaldt det Norden, men ikke nå lenger. Reiser du utenfor Norge, regnes det som ferie, og da stoppes sykepengene. Som sykemeldt skriver du under på at du ikke har vært utenlands i sykemeldingsperioden. Hvis du likevel reiser utenlands mens du er sykemeldt, og blir så syk at du må søke lege i utlandet, eller det blir oppdaget på annen måte at du likevel er utenlands, kan trygdekontoret kreve tilbakebetalt sykepenger for denne perioden.
    - Er det noe jeg likevel kan gjøre for å beholde sykepengene ved opphold i andre land?
    - Ja, det kan søkes om dispensasjon, men det må gjøres i god tid før du reiser. I så fall må du snakke med legen din som må gi en uttalelse om at utenlandsoppholdet ikke forlenger sykemeldingsperioden, at utenlandsoppholdet kan ha en gunstig effekt på din sykdom, og at det ikke gjør trygdekontorets oppfølging vanskeligere. Trygdekontoret avgjør søknaden.
    Man kan det man vil, om man ikke vil mer enn man kan.
    *mamma'n til Emilie født 19.03.04 og Jennie født 20.03.06*
    DAGBOK

Innmeldt
    May 2005
    Poengstyrke
    20

ja, jeg slet med bekkenløsning jeg også, og vi hadde bestilt tur til bulgaria..
    jeg fikk skriftlig at jeg "fikk lov" av trygdekontoret og av legen. ellers så kan man ikke reise.
    (reiste ikke da, pga turde ikke pga lang flytur og bekken =
    mistet noen tusen der...fikk jo ikke penger igjen av gjensidige...for graviditet er ingen sykdom..

Innmeldt
    Nov 2005
    Poengstyrke
    32

Nå er det sånn at bekkenet mitt et helt fint det så lenge jeg ikke er på jobb og driver med renhold. har ikke sånn vondt når jeg er i ro så en flyreise er ikke problemet her ihvertfall. Men hva slags grunnlag kan trygdekontoret ha for ikke og godta at jeg reiser så lenge legen min mener det er greit. Er jo legen som kjenner meg best.
    Ida 01.05.2006
    Fredrik 19.01.2008
    Jonas 11.02.2010
    Liam 03.07.2012

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Sitat Opprinnelig lagt inn av Evamoor Se innlegg
    Nå er det sånn at bekkenet mitt et helt fint det så lenge jeg ikke er på jobb og driver med renhold. har ikke sånn vondt når jeg er i ro så en flyreise er ikke problemet her ihvertfall. Men hva slags grunnlag kan trygdekontoret ha for ikke og godta at jeg reiser så lenge legen min mener det er greit. Er jo legen som kjenner meg best.
    Poenget er vel at hvis du er frisk nok til å reise på ferie, så burde du også være frisk nok til å jobbe.
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Nov 2003
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    34
    Poengstyrke
    81

Sitat Opprinnelig lagt inn av Marita Se innlegg
    Poenget er vel at hvis du er frisk nok til å reise på ferie, så burde du også være frisk nok til å jobbe.
    Det er i grunn et dårlig argument.. for man må jo se på hva slags jobb man har.. regner ikke med at hun har tenkt å vaske på ferien sin

Men skjønner at det er argumentet trygdekontoret bruker..

(må innrømme at jeg har reist til syden mens jeg har vært sykemeldt uten å si det til noen som helst jeg da.. men det er jo ikke heeeelt etter boka! )
    To perfekte gutter!!
    06.08.2009
    21.06.2005

Innmeldt
    Nov 2005
    Poengstyrke
    32

Sitat Opprinnelig lagt inn av Marita Se innlegg
    Poenget er at min jobb gjør bekkenløsninga bare verre. Jobber 3 dager i uka og da på kvelden de 3 dagene er bekkenet mitt helt for ferdelig vondt, men de andre dagene jeg er hjemme så gjør det ikke vondt. Så det beste er og bare slappe av.

Man kan ikke sammenligne all slags sykdom.
    Ida 01.05.2006
    Fredrik 19.01.2008
    Jonas 11.02.2010
    Liam 03.07.2012

Innmeldt
    Nov 2005
    Poengstyrke
    32

Sitat Opprinnelig lagt inn av Lita_ Se innlegg
    Det er i grunn et dårlig argument.. for man må jo se på hva slags jobb man har.. regner ikke med at hun har tenkt å vaske på ferien sin

Men skjønner at det er argumentet trygdekontoret bruker..

(må innrømme at jeg har reist til syden mens jeg har vært sykemeldt uten å si det til noen som helst jeg da.. men det er jo ikke heeeelt etter boka! )
    Jeg har tenkt på det jeg også, men må ha legeerklæring fra legen på at det er greit jeg reiser ellers dekker ikke reiseforsikringa mi hvis det skal skje noe. Og skal det skje noe da så er jeg ille ute. Så får vel gå etter boka. Går det ikke så får jeg holde ut de siste 4 ukene som er igjen.
    Ida 01.05.2006
    Fredrik 19.01.2008
    Jonas 11.02.2010
    Liam 03.07.2012

Innmeldt
    Nov 2003
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    34
    Poengstyrke
    81

Skjønner at du vil ha det i orden så lenge du er gravid altså..hadde nok villet det jeg også. Du får friskmelde deg uken før du reiser da vet du.. blir du sykemeldt igjen innen et visst tidspunkt etter forrige sykemelding slipper arbeidsgiver å betale ny periode mener jeg å huske!
    To perfekte gutter!!
    06.08.2009
    21.06.2005

Innmeldt
    Nov 2005
    Poengstyrke
    32

Ja det går, jeg synes og ha hørt at man kan reise utenlands men at man da ikke får sykepenger i den perioden, og det gjør ikke noe for min del for jeg hadde ikke fått lønn i den perioden heller hvis jeg ikke er sykemeldt
    Får snakke med legen min hva han anbefaler
    Ida 01.05.2006
    Fredrik 19.01.2008
    Jonas 11.02.2010
    Liam 03.07.2012

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    34
    Poengstyrke
    9

Jeg reiste utenlands i perioden jeg var sykemeldt pga bekkenløsning. Har en jobb med en del tungt stell og klarte derfor ikke jobben. Legen skrev et brev som jeg leverte sammen med sykemeldingen om at denne reisen var mulig å gjennomføre uten noen risiko for at bekkenet mitt skulle bli verre. Fikk ikke noen problemer med dette jeg.
    Storebror er født August 2005

Lillebror er født Juli 2007

Innmeldt
    Nov 2005
    Poengstyrke
    32

Sitat Opprinnelig lagt inn av nanni Se innlegg
    Jeg reiste utenlands i perioden jeg var sykemeldt pga bekkenløsning. Har en jobb med en del tungt stell og klarte derfor ikke jobben. Legen skrev et brev som jeg leverte sammen med sykemeldingen om at denne reisen var mulig å gjennomføre uten noen risiko for at bekkenet mitt skulle bli verre. Fikk ikke noen problemer med dette jeg.
    ok, takk for svar, skal snakke meg legen min om det til uka jeg så får vi se hva han sier.
    Ida 01.05.2006
    Fredrik 19.01.2008
    Jonas 11.02.2010
    Liam 03.07.2012

Innmeldt
    Jun 2006
    Hvor
    Sør-Trøndelag
    Alder
    36
    Poengstyrke
    7

Du kan reise på ferie, men ikke motta sykepenger i den tiden du er i utlandet om du ikke har fått det godkjent fra trygdekontoret på forhånd.
    COCOAPUFF

Innmeldt
    Jun 2003
    Hvor
    Akershus
    Alder
    39
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av Lita_ Se innlegg
    blir du sykemeldt igjen innen et visst tidspunkt etter forrige sykemelding slipper arbeidsgiver å betale ny periode mener jeg å huske!
    Om du er sykemeldt på grunn av forhold som har med graviditet å gjøre kan arbeidsgiver uansett søke om å slippe arbeidsgiverperioden. Det fikk min arbeidsgiver
    2004, 2005, 2007

Innmeldt
    Nov 2005
    Poengstyrke
    32

ok, får snakke med legen jeg. Han vet sikkert hva vi skal gjøre.
    Ida 01.05.2006
    Fredrik 19.01.2008
    Jonas 11.02.2010
    Liam 03.07.2012

Innmeldt
    Nov 2005
    Poengstyrke
    32

Er bare så frustrerende og vite om man kan reise eller ikke, og om det er mye om og men for at man da evnt kan reise. Skulle likt og visst litt mer så jeg vet om jeg skal nevne noe for legen ang at jeg har vondt i bekkenet for sier jeg det vet jeg at han kommer til og sykemelde meg. Og er jo bare 4uker til vi reiser, og jobber 3 dager i uka, så burde kanskje klart og holde ut og så kanskje sykemelde meg da jeg kommer hjem igjen. Nei ikke lett detta her altså.
    Ida 01.05.2006
    Fredrik 19.01.2008
    Jonas 11.02.2010
    Liam 03.07.2012

Innmeldt
    Apr 2007
    Hvor
    Oslo
    Alder
    37
    Poengstyrke
    8

Sitat Opprinnelig lagt inn av Evamoor Se innlegg
    Poenget er at min jobb gjør bekkenløsninga bare verre. Jobber 3 dager i uka og da på kvelden de 3 dagene er bekkenet mitt helt for ferdelig vondt, men de andre dagene jeg er hjemme så gjør det ikke vondt. Så det beste er og bare slappe av.

Man kan ikke sammenligne all slags sykdom.

Arbeidsgiver er pliktig å legge arbeidsforholdene til rette for deg når du
    er gravid. Det vil si at de skal gi deg andre arbeidsoppgaver hvis det er
    vanskelig for deg å uføre dine vanlige plikter. I ditt tilfelle bør du be din
    arbeidsgiver om andre oppgaver. Hvis du av ulike grunner ikke kan utføre
    dine vanlige arbeidsoppgaver og din arbeidsgiver ikke kan gi deg andre
    oppgaver, så kan du få svangerskapspermisjon . Svangerskapspermisjon
    går ikke utover foreldrepermisjonen. Enkelte leger mener flere gravide
    bør få svangerskapspermisjon istedenfor sykemeldinger. Får du svangerskaps
    permisjon er du ikke syk, og da tror jeg det er greit å dra til syden. Snakk
    med legen din! Hvis bekkenproblemene dine er jobbrelatert, så tror jeg det
    burde gå greit å få til.

Annonsebilag

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •