Jeg er så i tvil, er jo 10 ukers forskjell, syns det virker så mye. Sambo tar jo 6 uker etter jeg er ferdig med min permisjon, så ungen blir hjemme i 50 eller 60 uker før det blir tid for barnehage.
Hva velger/valgte dere? Fornøyd med valget?
De 44/54 ukene er inkludert de 6 ukene pappaen må ta og 3 av ukene må tas før termin.
2004, 2005, 2007
Var ikke det jeg fikk beskjed om i dag. Ho sa sambo kunne ta 2 uker helt i begynnelsen. Så måtte jeg velge om jeg ville ha 44 eller 54 uker, også tok sambo 6 uker etter jeg var ferdig med permisjon. Men hvis det er sånn som du sier, så får jeg da 48 uker og sambo 6 hvis jeg velger 54?
Blir helt forvirra jeg![]()
§ 14-9. Stønadsperioden for foreldrepenger Ved fødsel er stønadsperioden 220 stønadsdager (44 uker) med full sats eller 270 stønadsdager (54 uker) med redusert sats. Stønadsperioden etter fødselen er 205 stønadsdager (41 uker) med full sats eller 255 stønadsdager (51 uker) med redusert sats.
§ 14-12. Uttak av fedrekvote
Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote).
Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-13 første ledd er oppfylt. Fedrekvoten kan også tas ut samtidig med at moren tar ut graderte foreldrepenger på opptil 50 pst. av valgt sats, se § 14-16.
De to ukene i forbindelse med fødsel har egentlig ingenting med permisjonen å gjøre. Det er en rettighet som er regulert i arbeidsmiljøloven. I utgangspunktet er det en rett til ulønnet fri så for at pappaen skal få lønn de to ukene så må han ha avtale med arbeidsgiver om det.
2004, 2005, 2007
Dere har totalt 54 uker men du må starte permisjonen senest tre uker før termin. Du kan også starte tidligere om du ønsker det men tidligst 12 uker før termin. Dermed blir det max 51 uker igjen etter fødselen.
Om du føder før termin mister du de resterende dagene av de tre ukene slik at det likevel bare er 51 uker etter termin. Om du går over termin begynner du å bruke av de 51 ukene slik at permisjonen etter fødselen blir tilsvarende kortere.
2004, 2005, 2007
Jeg har 100% utbetaling og da redusert permisjon,angrer litt nå men litt sent for d nå så må bare jøre d beste ut av d
Men er så "heldig" at pappan skal opperere foten i løpet av året og blir da sykemeldt noen måneder så d ordner seg.
Klok av skade, jeg tok 80% lønn med Thea og det var virkelig beste valget for min del. fikk meg et realt sjokk da jge gikk i permisjon med tuva, da jeg valgte 100% lønn..måtte jo begynne å jobbe da Tuva var rundt 9 mnd! det var helt forferdelig synes jeg...
jeg anbefaler VIRKELIG 80% lønn jeg da. tiden når dem er små er virkelig noe man ikke får igjen.
Blir nok 80% lønn her ja! Er jo alene om ungen, kan ikke begynne å jobbe og sende ungen i barnehagen når han er 9 mnd...Jeg har jo rett på to års permisjon, et uten lønn, og har lurt litt på det også, men det går nok ikke.. Så blir vel å jobbe en tre dager i uken etter det, er for tidlig å ha en ettåringi barnehage frå 8 til 4 hver dag fra han er ett år gammel!
![]()
Jeg valgte også 80% lønn... Angrer ingen ting på det i dag.... Skal også ha 80% lønn neste gang.... Kanskje gå hjemme noen mnd ekstra med kontant støtten....
Rakel f: 23.03.04
Valgte 80% lønn sist og synes det var knall!
Den eneste forandringen vi gjør nå er å dele det siste halvåret mellom oss slik at jeg jobber 40% og han 60%
2000
2001/2005
2008
2009
3 er mine og 2 herlige bonus barn
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)