Noen som kan tipse meg om flotte klassiske musikkstykker?
Slik at jeg kan plage vettet av naboene over oss som driver meg ut av mitt gode skinn med dårlige trønderske dritsanger?
Prøver å søke litt på nett, men det er da så vanskelig å skjønne hva de snakker om.
Hva mener du? Klassisk musikk?
Hva med Årstidene av Vivaldi?
![]()
Fredrik januar 05 Anna Maria mars 07
Tryllefløyten (Mozart) og Requiem (Mozart)
5. symfoni av Beethoven
og 9. symfoni av Beethoven
![]()
Her er mannens anbefaling:
Klassisk musikk for nybegynnere:![]()
Sheherazade (Korsakov)
Romeo og Julie (Prokofiev)
Strykekvartett nr. 8 (Sjostakovitsj)
H moll messe av Bach (i H- moll !)
![]()
Mine nybegynner-anbefalinger er også to av mine favoritter som henger med meg og har gjort helt siden jeg begynte å virkelig lytte til klassisk musikk for 10-12 år siden:
Dvorak sin 9ende symfoni - Den nye verden (særlig 2.satsen er fin til avslapning)
Smetana sin Moldau
Veldig lettlikelige, men også FANTASTISKE stykker!!!
Ellers, selv så glad jeg er i Grieg, er ikke han den komponisten jeg ville anbefale for avslapning.
Mozarts requiem er nevnt her, det er fantastisk og STORT (Lacrimosa altså!!! FANTASTISK stykke!)! Det kan kanskje bli litt heftig til tider, men en kjenner jammen musikken langt nedi magen!
Et annet requiem jeg kan anbefale er Faure sitt. (Særlig Pie Jesu og Libera me - hvis du klarer å se bort i fra at de synger "premens premens" (pre mens da...) hihi!! )
De fleste cd-butikker selger cd'er fra Naxos. Dette er rimelige cd'er. Det kan til tider være LITT dårlige innspillinger her og der, men stort sett er de bra, og i alle fall bra nok for en nybegynner. Du kan kikke litt her!
Jeg kommer helt sikkert på mer senere også, men det var litt tanker "from the top of my head"...
Gustav Mahler's Lied van der erde er mektig og "rocker" endel.
hvis du vil ha noe rolig er Chopin sine pianokonserter fantastisk vakre. særlig "piken med linhåret"
Ser du har gutter så Barbie-filmene er sikkert ikke så populære hos dere men pga min kjære 6årings barbie-film-dilla har jeg nå kjøpt svanesjøen og nøtteknekkeren på cd fordi musikken er så fantastisk vakker.
Hector Berlioz - symphonie Fantastique er utrolig romantisk. den setter seg i sjelen.
Bethovens 24. pianosonata
"alle" kjenner vel også Bach's "air"?
Mozart er lett å like for alle særlig operaene og symfoniene har noe lekent og lett over seg.
jeg er også svak for Nikolai Rimsky-korsakov...
Og for La Boheme...
Veldig enig med dem som anbefaler Mozarts Requiem. Alldeles nydelig stykke!
Ellers er Carmina Burana av Carl Orff veldig flott, selv om det kanskje ikke kan defineres som avslappende.
Misa Criolla av Ariel Ramirez er et sted imellom folkemusikk og klassisk, men veldig behagelig og lett å like.
Filmmusikken til The piano er for øvrig klassisk-aktig og behagelig.
Andre lettlikelige favoritter:
Carmen - Georges Bizet
Czardasfyrstinnen - Emmerich Kálmán
Barbereren i Sevilla - Gioachino Rossini
Har du sett timelaps videoene av han namsosingen? Skal prøve å legge inn youtube video, men vet ikke om jeg får det til. Musikken i den ene er bare utrolig nydelig. For ikke å snakke om videoen. Han heter, Ludovico Einaudi - "Nuvole bianche". Mye av musikken hans ligger på Spotify også.
Jeg får skikkelig klump i halsen av ærefrykt når jeg ser og hører den videoen der.![]()
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)