Ja
Nei
vi har snudd om med smokkbruken.Mathias bruker smokk,men bare i senga nå.
Har lagt med vilje igjen smokken i senga.så nå har han faktisk bedt om å legge seg nermest.For der vet han kosen er(smokken).
enste gangene han har den er viss han skal sove.
Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012
Sander ville ikke ha noen smokk, bare spytta den ut igjen (akkuratt som mamma da hun var baby)
Sanna ville heller ikke ha noen smokk, for totten er så mye bedre...
sladrevenn med Swimzy
Mia er 1 mnd og 1 dag gammel og nettop begynt med smokken... TOTALT mot min vilje, men har så stort suttebehov at jeg ikke får gjørt annet en å amme hele dagen uten:0( ganske lei meg for det for syntes ikke det ser noe bra ut med barn med smokk uanset alder, og gruer meg allerede til avenningen..
Her fikk pjokken smokk grunna ekstremt sugebehov med en gang vi kom fra sykehuset. Han er nå rett over 2år og bruker den når han sover, når vi kjører bil og ellers svært sjelden..
Jeg håper også at nestemann vil ha smokk av den enkle grunn: At det er anbefalt for babyer og sove med smokk for og redusere faren for kybbedød.![]()
Gutten vår begynte med smokk når han var 1-2 uker gammel, for da hadde jeg endelig fått til ammingen helt (brukte brystskjold tidligere). Han er nå 21 måneder og bruker smokk bare når han sover og når han er lei seg, noe vi synes er greit. Han begynner snart i barnehagen, og der er det også smokkfritt med mindre han sover eller er lei seg, passer oss veldig godt.
Jeg har også hørt det med at smokk reduserer faren for krybbedød, og det var en ekstra trygghet da gutten var baby.
Jeg er enig i at det ikke er fint med "store" barn som bruker smokk, men synes det er rart å synes det ikke er pent når babyer har smokk ... Hver sin smak.![]()
Juni 08
Hannah brukte meg som smokk de første mnd.
Christoffer brukte smokk til han var 8 mnd. Da tok vi smokken.
Siden har han greid seg fint uten.
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Har selv aldri hatt sansen for bruk av smokk. Det var en selvfølge allerede før barnet kom til verden at vi ikke skulle ha noe smokk i hus.
Jeg sier selvfølgelig ikke at det er galt å bruke smokk, men jeg mener at mange misbruker smokken. Det er veldig lett å dytte en smokk i munnen med en gang barnet gråter, og mange bruker smokken altfor lenge. Drar her ikke alle under en kam. Vet selv at om jeg hadde hatt smokk så ville jeg fort misbrukt den selv så derfor vil jeg ikke bruke smokk...
Det man aldri har hatt kan man ikke savne heller og jeg slipper avvenningen. Og det er lett å finne andre måter å trøste barnet sitt på
Nå har ikke jeg ett barn med ett stort suttebehov heller så har vel vært heldig der...
De anbefaler jo alle til å slutte med smokk når de begynner å få tenner ved 6 mnds alder.
Her har celina brukt smokk siden ho var 1 dag gammel,for ho hadde et stekt sugebehov,og siden jeg ikke fikk til ammingen,og gav henne flaske,så valgte jeg gi henne smokk,noe jeg har sett ho har trengt. Idag er celina snart 21mnd,og ho får bare smokk på natten,og ikke på på dagen,og det går kjempe fint![]()
Mine 2 vakre barn<3<3
Første: Forsøkte forgjeves å få han til å ta sutten, pga stort suttebehov - men nei. Det lengste han brukte smokk, var fem minutter - og det var i ren vanvare, fordi han sovna.
Andre: Likte ikke smokk, og hadde heldigvis heller ikke samme store suttebehov som storebroren - brukte dermed aldri smokk.
Tredje: Brukte smokk. Holdt på å slutte med smokk da hun ble alvorlig syk, nesten to år gammel, men fikk beholde den i sykdomsperioden.
Neo fikk smokk til å begynne med, siden jeg nesten fikk brystbetennelse på sykehuset. Når vi kom hjem var det en dag han ikke viste tegn til å trenge den, og jeg ikke ga ham den, så etter det har ikke han tatt smukk. Vi prøvde alle mulige typer og tips, for han hang i meg hele tiden, men han nektet.
Har ikke gitt gutten min smokk, men ga han sutteklut, var redd det var vanskelig og slutte med smokk da han fikk tenner... han spytter ut smokk om noen har prøvd og gi han det... men hang offte bare i puppen da jeg ammet, uten og spise, men da jeg tokk den vekk gråt han... hehe
mamma elsker deg, og kjemper for og få deg hjem som en del av familien igjenn, i mens får vi kose oss gløggihjel den tiden vi harvanmann 09
min blogg
Hadde en tanke om at vi skulle gjøre alt for å unngå smokk bruk når Leo var på vei... Han hadde et utrolig sutte behov og etter 4 dager med han hengene i puppen nesten "non-stop" prøvde vi å "avløse" puppen med en smokk... men neida.,. gutten nektet plent og endte opp med å få puppen igjen... men han spiste til gjengjeld så og si hele tiden han hadde puppen i munnen så melkeproduksjonen var hvertfall på topp.
Sørget også for å ta han vekk fra puppen med det samme han sluttet å suge, slik at han ikke fikk det for vane og bruke meg som smokk!!!
Har gått kjempe fint og angrer ikke ett sekund på at vi avsto fra smokken!!
Planen er å kjøre samme løpet med lille jenten men har litt åpent sinn med tanke på at nå er det en til og ta hensyn til så kan ikke sitte å amme hele dagen heller...!!
Jeg har blitt mer og mer antismokk.
Smitin fikk ikke smokk da hun var baby.
Jeg bryr meg ikke om babyer som har smokk, for det er et valg helt og holdent opp til foreldrene. Men barn med smokk syns jeg ser dumt ut, men er veldig vanlig (ser man jo).
Leste nettopp at suttebehovet avtar veldig tidlig. Hvorfor i all verden skal man la de bruke smokk i årevis da?
Hehe.. var jo og et navn og få... :P
Eg var omtalt som melkestasjonen på sykehuset og allerede før vi reiste hjem etter 2dager hadde eg donert første 4 flaskene med melk.. hadde sååå mye at det bare rant i ett.. pluss at Leo ble alltid mett etter 1 bryst så måtte pumpe hele tiden også...
Positive var jo at eg hadde masse melk som kunne doneres så følte at det kom mye godt ut av å la han bruke meg som smokk..
Og hva sårhet og slikt angikk så brukte eg alltid en krem som heter Unguentum M, og det resulterte i at eg fikk ikke noe slit med såre brystvorter eller noe..!!
Krysser fingre for at det går samme vei med neste!!![]()
Er helt enig med deg! Jeg ble kjent med ei i sommer, som lot sønnen sin på fem år ha smokk!Han hadde den heele tiden, og Neo (som er tre år yngre) mente på han var en stor baby
Min søster og min bror har brukt smokk, men bare når de skulle sove, og frem til de ble ca. to. Faren deres ga ofte etter og kjøpte ny smokk til minstebror (de hadde vel akkurat separert seg da), så tilslutt sa mamma at den ble ødelagt fordi han var for stor, og stakk masse hull i den. Det fungerte flott! Kanskje ett godt tips til dere som sliter med avvenning![]()
Ja, jeg var jo veldig tynn (utenom det lille som var igjen av magen) og hadde pupper i strl. pamelaJeg pumpet 100ml på hver pupp den dagen han ble født, etter han hadde spist flere ganger, bare for å lette litt på trykket, og jeg også donerte melk - så vi er nok samme typen
Jeg ammet også til han var 18mnd (bare kveldskos de siste mnd)
Satser på det går samme vei med neste for oss begge, ja![]()
Min gutt på 8 uker vil ikke ha smokk. Jeg skulle ønske at han kunne begynne med det. Er det noen som har noen tips?
Gutten vår tok ikke smokk i det hele tatt.. men du kan jo prøve å koke litt sukkervann som du har stående i kjøleskapet, og dyppe smokken litt i det!! en venninne av meg gjorde det med sin lille gutt!!!
Men visst han ikke har behov for det kan du jo se det positive at du trenger ikke å venne han av med det senere![]()
Takk for tipset. Er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg synes de sies at smokk er bedre enn uten. Da slipper de å begynne med tommel, det forebygger krybbedød (æææ) og det er bra for å roe barnet og ikke bli sittende hjemme som en diger smokk selv! Uff ja, det er vel bare jeg som blir lett bekymret!
Smokk anbefales til premature fordi det hjelper de å huske å puste og hjelper de å styrke suge refleksen.
Smokk til vanlige termin barn ser de helst man ikke begynner med før ammingen er kommet godt i gang, da smukken suges anderledes enn puppen.
Var iallefall det vi fikk beskjed om på prematuravdelinga.
Med mindre barnet er prematur, så står det ingen ting om at smokk forebygger krybbedød i mitt hefte iallefall.
Men at man selv blir brukt som smukk er veldig "vanlig", så da kan det jo hjelpe å prøve smukk.
Men det anbefales å ta den vekk etter 6mnd er det vel.
Forebygging av krybbedød
Regelmessig bruk av smokk når barnet legges til å sove kan virke forebyggende.
Fra landsforeningen for uventet barnedød; http://www.lub.no/artikler/forebygging-av-krybbedod
Min jente har aldri nyttet smokk. Til gjengjeld har hun et kosedyr hun alltid har med seg. (Men har begynt å glemme av og til nå).
Hilsen Vendelin
Mamma til jentepå 4 år (f. januar -09) og gutt
på 2 år (f. desember -10).
Ja. Leah Natalie bruker smokk. Begynte med den da hun var et par uker gammel. Har nylig begynt å ta vekk smokken i mesteparten av våkenperioden sånn at det ikke skal hindre språkutviklinga. Nå får hun den når hun sover dupp, om natta og i kusestunder.![]()
![]()
For styrken er i de unge liv, som senere vil bli helter.
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)