Ja
Nei
Bruker deres små smokk? Isåfall hvorfor/hvorfor ikke?
...og når bør barn slutte med smokk?
Her kan du lese mer om smokk (narresmokk) på Mammanett
Mamma til 3:![]()
![]()
Gründer, redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no
Ja, alle mine barn har brukt/bruker smokk.
Signe begynte med smokk når hun var godt over året gammel, da fant hun en smokk bak kommoden på rommet sitt, og nektet å gi slipp på den. :daane: Så da fikk hun bruke smokk. Når hun var to år gikk vi over til at hun kun fikk ha smokk på natta, og noen måneder etter det sluttet hun helt.
Ada har brukt smokk siden hun var et par dager gammel. Hun hadde et fryktelig stort sugebehov, og det slet noe fryktelig på brystvortene mine.Hun bruker smokk enda, men kun når hun sover. Med det samme hun våkner tar hun smokken ut, og gir den til meg.
Håper på å få henne smokkfri i sommer, da er hun såpass stor at hun forstår poenget med å slutte. Mulig at vi prøver å få henne til å gi smokken til Kaptein Sabeltann når vi er i Kristiansand.
Levian har også brukt smokk siden han var ganske liten, 3 uker gammel var han vel. Han hadde noen skrikeperioder på kveldene der ikke en gang pupp hjalp, og da var smokken god å ha. Han får smokken når han begynner å bli trøtt og sutrete, og når han skal sove. Etterhvert som han blir større går vi over til at han kun skal ha den når han sover.
Det at forskere har kommet frem til at bruk av smokk når barnet sover kan være med på å forebygge krybbedød er også en grunn til at vi har valgt å prøve smokk på dem alle sammen.
Er vel ingen fasitalder på når barn bør slutte med smokk, men jeg synes ikke de bør bli stort mer enn 2 1/2 - 3 år før de slutter. Og jeg er ikke særlig begeistret for barn som bruker smokk hele tiden.
Sist endret av Marita; 08-03-07 kl 12:18.
Oda brukte smokk fra ho var født og fram til for halvanna uke siden, så i litt over 2 1/2 år da. Siste året har ho bare hatt smokken når ho har sovet/hvilt eller har vært syk da.
For oss var det veldig nødvendig, for ho kunne sutta på puppen HELE dagen om så var da ho var liten, og nå har den vært god trøst og kos for ho senere også. Glad ho slutta nå da, for det blir jo bare vanskeligere og vanskeligere å kvitte seg med den...
synes smokk er en fiiin fin ting. mine barn er avhengig av den..kjenner jeg blir småsvett av tanken på avvenning.
eldste bruker kun på natta, og duppen på dagen.
Værste jeg ser er store barn, da mener jeg rundt 1,5-2 år og eldre som har sutt i kjeften dagen lang...
Her bruker vi smokk, startet med den da han var 3 dager. Har hatt perioder der han er lei den, plutselig så er han avhengig. Burde vel avvenne han med det snart, 2 års alderen er vel passe.
Mamman til Eirik 02.05.05
Ja, Håvard bruker smokk.
Vi ga han den pga stort sugebehov og fordi det anbefales det når de sover for å forebygge krybbedød.
Men han får den kun når han skal sove nå. Syns ikke han trenger å bli vant til å bruke den når han leker.
Selv brukte jeg smokk til jeg var 7 og et halvt år. Men så lenge får ikke Håvard bruke den. Hvor lenge han skal få bruke den har jeg ikke helt tatt stilling til ennå.
Stolt mamma til 3.
Eldste min var bare puppegutt. Han brakk seg av smokk og flaske, så han fikk puppen. Sluttet da han var ca 10 mnd, og jeg slapp da å venne han av med smokken...
Nr. 2 fikk smokk dagen etter han ble født (ble født på en søndag, så jeg måtte vente til apoteket var åpent på mandag) Jeg var redd han skulle bli puppegutt uten smokk, derfor ga jeg han smokken med en gang.
Han brukte smokken fram til han var i underkant av ett år, da fikk han kun lov til å bruke den når han skulle sove eller når vi var og kjørte bil. Han sluttet med smokk om natta da han ble fire år. Siste gang han brukte smokk var natta til han fylte fire år. Det var ganske sårt for han, men det gikk greit.
Mathilde begynte med smokk da hun var ca 3 mnd gammel. Hun har brukt smokken mye fram til for en mnd siden omtrent. Hun har brukt den i bhg bare når hun skal sove, hun har ikke fått bruke den annet enn da. Men, hjemme har hun fått lov til å ha den når hun ville.
Fram til for ca en mnd siden, for nå begynner hun å prate mer og da syns jeg smokken er en uting. Nå har hun blitt vant til at hun bare får den når hun skal sove eller kjøre bil.
Er enig med Triurine at unger som konstant går med smokk i kjeften er stygt. Har sett unger helt opp i 3-4 års alderen som går med smokk. Og prater med foreldrene sine med smokken i munnen.
Jeg kommer nok til å venne Mathilde av med smokken helt når hun er rundt 3 år, tenker jeg. Om hun ikke tar styringen selv.
Ja, jenta her bruker smokk, men bare når hun skal sove... Jeg slet lenge med å få henne til å ta smokken og. Hun må ha et spesielt merke da... Grunnen til at jeg ville at hun skulle ha smokk var fordi jeg oppdaget at hun begynte å putte fingrene i munnen... Og det er litt værre å bli kvitt... Håper vi kvitter oss med smokken rundt 2-årsalderen eller noe sånn... Gi den til kaptein Sabeltann eller noe.
Jente november- 06
Gutt juli- 08
Gabriel har aldri brukt smukk, prøvde de fleste merkene da han ble født for han hadde et enormt sugebehov. Vi holdt den inne til han sovnet et par ganger uten at han ville holde på den selv. Han har prøvd smukk senere også og tar gjerne smukken fra andre barn, men det eneste er at den harde plasten har vært god å tygge på når han har fått tenner. Tenkte å prøve smukk på Knøttbert'en og.
Er enig med Triurine. Syns det er rart med 1,5-2 åringer som er ute og leker med smukk i munnen.
Daniel bruker smokk og vi tenker å få ham til å bruke den kun om natta til 2 årsdag og slutte helt rundt 3 år, kanskje litt før.
sept'05
juli'07
Begge mine gutter har brukt smokk. Tobias sluttet når han var rett over 3 år, da hadde han i ca 1 år knu fått smokken når han sov og i bil/vogn.
Teodor bruker ennå smokk, men han har ikke vært så avhengig av smokk som storebroren var. Teodor har nå i lang tid kun brukt smokk i sengen, vogn og bil. Teodor kommer også til å må gi slipp på smokken rundt 3 års alder, da synes jeg de er så store at det ikke ser noe særlig ut lengre...
Kaja har brukt smokk siden ho var 3-4 uker. Ho bruker smokken kun om natten og når ho hviler på dagen. Ho gir den villig fra seg og vi legger den under hodeputa. Ho vet godt at den liggerder, men går ikke å henter den likevel. Jeg er enig med de andre her at i 3 års alderen bør en ha kuttet ut smokken helt. Jeg syns egentlig heller ikke noe om 2 åringer som går rundt på lekeplassen med smokk i munnen..
Mamma til7,5 år,
5,5 år
2,5 år
Her er det vel Alvilde som er den største smokke brukeren. Men den skal bare være i senga. Og hun får den bare når hun sover om natta.
Sebastian bruker den litt på kvelden når han ligger å koser seg på fanget, ellers så bruker han ikke.
Vi håper å få slutta med smokken før 3 års alderen.
Elisabeth brukte smokk fram til litt før hun fylte 3 år. Siste tiden kun om natta.
Christina har aldri villet bruke smokk, hun tar totten. Håper bare ikke det blir så vanskelig å venne henne av med den...
Axel brukte hele tiden til han ble ett år.
Axel bruker nå bare smokk om natten og av og til når han dupper om dagen![]()
Phillip er puppe avhengig og har aldri brukt smokk eller noe annet. Han synes det er gøy å stjele storebroren sin smokk og leke med den, men det er også alt![]()
Kommer til å Begynne avvenning med smokk til sommeren![]()
(Ifølge Dr. Phil så slutter sutteavhengigheten ved 6 måneders alder)
Storebror født 17.06-05
Lillebror født 09.06-06
Bittelillebror født 30.01-09
Mikael har brukt smokk siden han var liten... Noen dager gammel, han hadde også stooort sugebehov!
Vi har holdt på i noen måneder med å venne han av. Han har ikke smokk på dagen lengre, med mindre han plutselig finner en. Han får heller ikke smokk om natten når han skal sove, med mindre han er HYSTERISK!!!!
Og om dagen må han av og til ha smokk for at han skal sovne..
Men meningen er egentlig at han ikke skal bruke det i det hele tatt! Hehe...
Jeg syns også at der er dritstykt når barn i 3 års alderen bruker smokk hele dagen, hele tiden..Også er det veldig upraktisk ettersom de snakker utrolig dårlig da!
Jeg brukte selv til jeg var 6 årOg da hadde jeg 3-4 stykk...hehehehe.....
Mamma til 3 skatter
Daniel bruker også smokk. Begynte da han var noen uker gammel så jeg skulle få ha puppen min i fred![]()
Nå er han 18 mnd og bruker den kun når han hviler om dagen eller sover om natten. Så stresser ikke med å slutte enda siden han allerede bruker den så lite. Men gikk veldig bra når vi sluttet å bruke den om dagen så er ikke sikkert det blir så ille som jeg tror med å slutte helt heller.
Storebror f.2005Lillesøster f.2007
Espen bruker forsatt smokk, men kun når han skal sove.
Satser på å slutte med smokken før tre års alderen. Så da får vi krysse fingrene får at det går greit.
Lykkelig mamma til to herlige gutter!
Kaja fikk tutt da hun var 3 dager gammel, og sluttet på 3årsdagen!! Det siste året var det kun når hun sov, var syk og kjørte bil hun fikk bruke de![]()
Avvenningen har gått alldeles strålende!!
Vetle fikk tutt da han var 1 dag gammel. Han er ikke så interessert i tutten, utenom når han er trøtt og lei.
Syns tutt er en genial oppfinnelse. Og blir den brukt med måte, ser jeg ingenting negativt med den![]()
Sondre bruker ikke smokk, og har heller aldri brukt smokk. Vi prøvde da han var liten, og han hadde et stort sugebehov, men han falt aldri helt for den smukken.
Kommer til å prøve igjen hvis jeg får flere barn, synes smokk er en fin ting jeg, bare ungene ikke går med smokken i munnen hele dagen.
Begge mine har brukt smokk, og begge har bare fått smokken når de skal sove om natten/dagen eller syke. Markus slutta ca 1 mnd før 3 årsdagen sin, helt av seg selv. Malin bruker fortsatt smokk, og vi hadde en regel om at hun bare får den når hun sover. Men siden jul har hun vært masse syk, så da har hun fått hatt den litt ellers.
Men synes smokk er greitt bare når man skal sove fra de er ca 1 år, og slutte helt når de er 3. Har sett 3-4 åringer som går rundt med smokken hele dagen, og snakker med smokk i munn...
Marius bruker smokk om natten, i bilen, i vogna, når han sitter på fanget og koser og når han er sliten og trøtt får han gå med den.
Han styrer litt hvor mye han har smokken selv, for når vi har prøvd å ta kontroll over den, ble han helt hysterisk etter den. Nå som han får styre det selv, er det mye mindre hyl og mye mindre smokkebruk.
Rundt tre års alder er passe tid å tenke på å slutte med smokk. Men jeg synes man kan se det litt ann på barnet også. Er ikke alle som er helt klare til å gi den opp da.
prøvdeå gi henne smukk når hun var baby, men hun bare brakk seg og spyttet den ut. og nå er det bar gøy å ta andre sin, men hun bruker det ikke nå. når jeg ser barn på 3-4 år gå rundt med smukk ute, og man ikke skjønner hva de sier, da blir jeg litt irritert. og det er absolutt ikke pent. nevøen min skjønte fort, at snakket han med tante, da tok han ut smukken. eller så forsvant den
![]()
Begge mine har brukt smokk, Caroline bruker fremdeles sin til soving.
Jeg bedyret at mine barn aldri skulle ha smokk, før jeg ble mamma, og til Benedicte var rundt ni dager.Hun hadde veldig stort sugebehov, og det nyttet fint lite å ha henne på puppen hele tiden, det ble jo altfor mye mat, og dertil mageknip.
Smokken funket fint når hun bare ble venn med den.
Caroline begynte ganske tidlig hun også, av samme årsak..
Vetle brukte smokk til han var 3år.
Synes det er på tide og slutte da.
men på dagen burde de slutte mye før.
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)