Noen som har noe tips eller triks de vil dele videre?
Det jeg gjør om morgenen når vi står opp er å koke en liter med vann. Dette heller jeg så over på en termos. meget praktisk i og med at vi har en grøtgladgutt som spiser grøt 3-4 ganger om dagen. Da slipper vi og koke
opp vann så ofte (sparer miljøet), det går raskt (sparer mammaen for masse skrik) og så er vannet ikke kokvarmt når du lager grøt av det og man slipper å vente på at den skal avkjøes så lenge.
Om dere har babyer som sparker beina ut av sparkebuksene sine, hjelper det å ta på et par sokker utenpå buksa.
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Når de sikler som værst pga tenner, så har jeg hatt på de smekke - for ellers har de blitt gjennombløte i løpet av minutter!
Mamma til 3 nydelige gutter!
![]()
Samme med pysjOpprinnelig lagt inn av mamma`n til Pluggen
![]()
Mamman til Eirik 02.05.05
Det sokk-på-sparkebukse trikset har vi måttet bruke ja,... hun klarer å sparke seg ut av det meste.
Har barnet ditt veltet en drøss med små ting,... feks skruer eller lignenede ,så teip en strømpe utenpå støvsugeren og slå den på, sikt på de små objektene og vips ligger de inni stømpen,.... så slipper du å løpe rundt som en jojo og plukke opp småtterier,... strømpen snur du jo bare etterpå.
Vanskelig å få på skoa når de små føttene har sklisokker på?.... snu dem da vel![]()
Om barnet er ALLE steder på badet når du dusjer, fyll en bal med badevann til poden og ha den ved/utenfor dusjen (forutsatt at barnet sitter trygt selv).
Opprinnelig lagt inn av Maika
kan få seg en overraskelse der gitt...
Eller slike små tørkler. Mexx har noen ordentlig fine i små størrelser.Opprinnelig lagt inn av 3barnsmamma`n
Lille N *høst -03* :ttd:
Filippa *vår -06*
har klippet et tisselaken i to. Da har jeg det ene liggende i enden av vugga og bruker det under han på natta. KJedelig hvis du må skifte senga midt på natta.
Den andre delen har jeg med i stelleveska, da kan jeg lett stelle han i en sofa eller bruke på andres stellebord.
Har også brukt en liten plastpose til å ha våtservietter i, husk å knyte den igjen. Tar mindre plass, og kan ha den i vanlig veske.
Mamma til Mads født 27.02.06
Et barn skal ikke ha så mye grøt, det kan føre til at han får for mye jern og det er absolutt ikke bra,det har ihvertfall helsesøstera jeg går på kontroller med barna sagt. Anbefalte grøtmåltider er 2 ganger om dagen, men nå er vel gutten din såpass gammel at han faktisk kan spise deres mat også.Opprinnelig lagt inn av Maika
Har dere barn som ikke vil sove om natten,bare dagene.
jeg selv fikk en gutt den 14 desember.han sover hele dagen nesten,og våken hele natta.Helt til jeg begyntte og bare amme han på soverommet om natta.slo ikke på lyset ,satte meg bare opp i senga og ammet.For og vise og skille mellom natt og dag,når de gjelder lyset.begynnelsen låg jeg og ammet og de endte jo me att han sovnet me meg og puppen i munnen og ofte lyset på.Etter han har blitt ammet og fått rapt så legger eg han bare i senga igjen,den står helt ved siden av senga mi.så han vet eg er i nærheten og hører meg.la han nedi senga og me teppe rundt seg.
og nå sover han endelig om natten enda tilø alene.
eg sleit max nå etter jeg kom hjem.Ettersom han skulle ligge i senga me meg hele tiden og ligge me puppen+ ikke sove.fulgte så dette rådet og de hjalp med første forsøk![]()
Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012
for bittelitt større barn
når vi dusjer sammen tar jeg på eir anti-skli-sokker -det er badesokker med hel gummi under. vet ikke hvor de kommer fra, hun fikk de til jul tror jeg. hun kan stå selv i dusjen og hvis hun går ut av dusjen er det også greit. men pass selvfølgelig på fordet
hostesaft er ikke godt. men hvis du måler opp det de skal ha (5 ml ofte) og har dette i et glass og klipper et sugerør i to på den lange siden og plasserer den bøyde delen inn i munnen litt forbi tunga, kan du tippe glasset og la barnet suge hostesaften i seg. det er på tungen det smaker vondt. det har gått et-par ganger
eir hadde tidligere en lei tendens til å våkne veldig tidlig. en dag oppdaget vi kid'sleep. det er en klokke som er todelt og på natta er det bilde av en kanin som ligger og sover. kl 7 (eller når du vil stille den) byttes lampa automatisk og det er bilde av en kanin som er ute og går i solskinn. det er ikke snakk om at hun kommer ut av senga før sovekaninen er våken (medmindre mareritt eller sykdom så klart). de første to morgene var det litt protester, men nå er denne klokka det første hun ser på når hun våkner. sover kaninen, lukker hun øynene igjen. hun har tilogmed begynt å sove lengerhun som alltid har våknet før 6 og etterhvert halv7 -7 og nå 7.30. fantastisk.
jeg synes nattlampa var for sterk så tok en mørk pose og klippet ut en halvmåne som jeg teipet fast på baksiden av bildeskiven bak bildet av sovekaninen (disse kan byttes) og nå er den perfekt. men de må nok være nærmere 2 år før de forstår dette konseptet
SiRi&EiR
biggrin
Fikk et kjempetips når vi skulle begynne å prøve oss om natta uten bleie.
Brukte først tisselaken, men dette gjør jo bare at alt "flyter" godt rundt i senga, og ikke minst dyna blir veldig våt.
Har isteden tatt ibruk sånne underlaken som brukes på sykehus og gamlehjem etc.
Disse absorberer vesken og kastes etter brukt. Skulle det skje et uhell nå, er det bare vått på det område, og ikke " over alt".
Størstemann hos oss har ikke tisset i senga på leeeeeeeeeeeenge, men lakene har jeg fortsatt på plass - fant ut en natt her at det var ganske kjekt ved omgangssyke også.......
![]()
Jeg legger frem klær og pakker ferdig barnehage-/skolesekk på kvelden, så går alt mye raskere på morgenen.
Også har vi lagt vekt på at barna skal få lære å kle på seg selv tidlig. Ja, det tar masse tid når de er små - men man får utrolig mye tilbake for det! Vi legger bare frem klærne, og kan stelle oss selv og lage matpakker - og vips er barna ferdige.![]()
Vi som har små barn har ofte enkle ting som gjør hverdagen enklere for oss.
Etter jeg pratet litt med Neny i går innså jeg at vi er ikke så flinke til å dele disse...
Derfor lager jeg nå en tråd hvor vi kan legge inn enkle og geniale tips som kanskje gjør hverdagen enklere for andre også...
Kom igjen å del!
2000
2001/2005
2008
2009
3 er mine og 2 herlige bonus barn
Grunnen til at vi kom inn på dette er fordi Neny kommenterte et tips som sto i foreldre & barn.
På bodyer så er det knapper mellom bena, når en skal skifte bleie er disse kjekke å kneppe over den ene skuldren.
Da slipper man bæsj på body og evt andre gensere ungen har på seg.
Jeg oppdaget dette selv når jeg begynte å skylle rompa i vasken i steden for å tørke. vips jeg slipper klissklass body med møkk på!
På onsdag har vi vaske badet dag her i huset.
Det kombineres veldig enkelt med å putte begge gutta i badekaret mens mamma vasker badet...
Når middag skal lages åpner jeg enkelt å greit et barnevennelig hjørneskap som minstemann får fritt adgang til. Like spennende hver gang.
Ellers så gir jeg han et kjøkkenredskap han kan slå løs på krakken medutrolig spennende den stunden mamma må gjøre noe anna på kjøkkenet.
Bruker det ikke ellers for da blir det for kjedelig!
2000
2001/2005
2008
2009
Badekartrikset bruker jeg også når jeg skal ordne på badet.
Ellers så står det noen triks her
http://mammanett.no/forum/showthread.php?t=28458
Hvis du har en unge som sover litt for kort om morran og du bare vil sove enhalvtime til ha noen leker som ungen bare får bruke i senga i en eske som du gir h*n.
Vips du får halvsove en god stund til.
2000
2001/2005
2008
2009
Små barn med korte ben?? Ja det har jeg, så her sy`s det inn strikk i bena
Lua ned i øynene??Feste en sikkehetsnål i toppen, som gjør lua litt kortere forran. den var litt vanskelig å forklare.
Når babyen blir større, å skal ha babymat. Kan man lage babymaten selv. F.eks lapskaus, men da uten salt. Funker fett i blenderen![]()
Sliter du med å få minsten til å like middag, kok potet, gullerot og bland inn litt grov leverpostei (feks. go og mager som er uten melk) og så liker de det kanskje likevel... funka på mine
Hundeposer i veska er superkjekt, da er det bare å putte bleiene i dem, knyte igjen og vips...ingen lukt og vertskapet kan kaste det i den vanlige søpla![]()
Knoll og Tott, 2008
Frokosttips!
Hvor mye bør jeg spise til frokost? Det finnes anbefalinger på nettopp det. Les rådene her.
Er yoghurt en sukkerbombe for barn?
At en matvarer inneholder tilsatt sukker betyr ikke nødvendigvis at den er usunn.
Kan man spise ost i svangerskapet?
De fleste oster er trygge å spise når du er gravid, mens andre bør du unngå. Vi gir deg svaret.
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)