Syklusstart: Fra første menstruasjonsdag og frem til eggløsning
Eggløsning:
- Du begynner å blø
- FSH (folikkelstimulerende hormon) begynner å modne et nytt egg
- Østrogennivået er lavt, men stiger sakte frem til eggløsning
- Livmorhalsen lukker seg, blir hard og plasserer seg lavt etter menstruasjonen
- Etter blødningen har du først ingen utflod, så blir den "sticky" uten å være våt
- Deretter blir den våtere, og kan oppleves mer som "creamy" eller lotionaktig
- Rett før eggløsning når LH (luteinisierende hormon - hormonet som "sparker i gang" eggløsninga) sin topp, og det er dette som kan vises på en eggløsningstest 12-24 timer før eggløsning inntreffer
Slutten av syklusen - lutealfasen: Fra eggløsning til menstruasjonsstart, vanligvis mellom 10-18 dager (noenlunde stabilt fra kvinne til kvinne)
- Østrogennivået er høyt, og gir en egghvitelignende utflod
- Livmorhalsen er åpen, høy og myk
- Egget bryter seg ut av folikkelen sin, og legger ut på reisen mot livmoren
- Folikkelen omdannes nå til "det gule legemet" som vil produsere progesteron
- Mange opplever smerter i forbindelse med eggløsning
- Egget befruktes høyt oppe i egglederen, og dør i løpet av 24 timer hvis befruktning ikke inntreffer
- Syklusen domineres nå av progesteron - hormonet dannes av "det gule legemet" som skal sørge for at kroppen ikke blør ut egget før det viser seg at det ikke er befruktet
- Progesteronnivået stiger, og kan vise seg gjennom kroppens hviletemperatur: før eggløsning var temperaturen lav, men dagen etter stiger den og vil holde seg høy frem til neste menstruasjon - eller ut svangerskapet
- Livmorslimhinnen vokser i tykkelse og danner flere blodkar sånn at det befruktede egget skal få best mulig forutsetninger hvis det fester seg
- To til fem dager etter eggløsning ankommer egget livmoren
- Egget svever fritt rundt i livmora en dag eller to, før det fester seg på et dertil egna sted
- Fem til ti dager etter eggløsning fester egget seg
- Implantasjon kan vises ved en dip i temperaturen, stikninger i livmora, en bittteliten blødning eller enda et temperaturskifte - men dette er svært usikre tegn
- Etter implantasjonen begynner kroppen å produsere hcg - hormonet som vil slå ut på en gravitest ved IKM. Det er nå du kan bli kvalm.
- Dersom egget ikke fester seg, vil en ny syklus begynne når lutealfasen er over
Enig med Kirsty jeg! Flott info!!
Super info![]()
Jente født 8.12.2009
hvit utflod etter el er d normalt. jeg har hatt sinnsyke smerter og stikkinger natt til idag helt utrolig vondt. kvalme er en del av kveldene mine åsså. hadde el 4-5juli
Supert![]()
Vi har verdens vakreste prinsesse i hus! Thea 05.04.10![]()
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)