Så på nrk.no at likestillingsombudet og barneombudet ville fjerne kontantstøtten. Hva mener dere om det? Hva skal du/ hva gjør du når permisjonstiden er over?
Selv hadde jeg tenkt å ha dagmamma. Ei som jeg vet jeg kan stole på og som har flere barn. Hverken jeg eller gotausamannen har gått i barnehage, og vil satse på et annet alternativ enn barnehage. Jeg er svært skeptisk til barnehagen som institusjon da jeg ikke tror enkeltbarnet kommer tydelig nok frem. Dette kommer jo selvfølgelig an på barnet og hvordan det er. Dessuten tror jeg ikke barn har godt av å bli levert tidlig om morgenen hver dag. Noen dager i uken kan være greit... hva syns dere???
Jeg er også tilhenger av kontantstøtte fordi jeg mener det bør være opp til foreldrene å velge hvilken type barnepass man skal ha - enten det er å være hjemme selv, ha barnet i barnehage eller ha dagmamma e.l.
2004, 2005, 2007
Enig!!Opprinnelig lagt inn av britteva
Vi er enda usikre på hva som skjer når permisjonen min går ut. Kunne godt tenkt meg å gå tilbake i redusert stilling (kaaanskje jeg blir hjemme et 1/2 år ekstra hvis økonomien tilsier det...), og bruke dagmamma de dagene jeg da er på jobb.
Men barnet skal få i barnehagen om ikke så altfor lenge, ser kun positivt i å ha barnet der, spesielt for barnet selv!! Barnehagene er noe helt annet nå enn de var for 20-30 år siden!! Mamma'n min jobber der, skjønner dere. Så jeg tror personlig at det er veldig viktig for barn å få være i barnehage, jeg
I barnehagen går jo det største ut på å venne seg til andre barn og mennesker- at det finnes andre enn seg selv å ta hensyn til, så selvfølgelig får ikke enkeltbarnet ene og alene oppmerksomheten hele tiden- det er jo DET som er bra, spør du meg... Er jo viktig å lære barn å bli mer og mer selvstendige også??!
~ Stolt mamma til to snupper, født august-04 og mai-08 ~
Jeg tror også barnehage er bra for barnet, som Marit-mor skriver: De blir vant til å måtte ta hensyn til andre enn seg selv hele tiden, og mer utadvente, tror jeg.
En jeg kjente hadde ikke jenta si i barnehagen før hun var rundt 3 år, og da var hun såå innesluttet, turte ikke snakke med NOEN av de voksne i barnehagen!
Hun er fortsatt sånn, og er nå 5 år..
Har jo så og si bare hatt kontakt med moren og mormoren og onkelen sin, denne jenta.
ALDRI engang turt å snakke med noen av venninnene til moren eller noen voksne overhodet.
Blitt kjempesjenert og visker bare til moren sin når andre er tilstede..
Men: samtidig må jeg si jeg kanskje synes at det er litt vel tidlig å sende en ett-åring i barnehage. Uansett bør det være opp til den enkelte familie å avgjøre hva som er best for akkurat dem selv.
Hei!
Jeg vil prøve å være hjemme så lenge som mulig. Liker ikke tanken på å sende lille snuppa i barnehage før ho er et par år i hvert fall. Liker heller ideèn om dagmamma, lettere å få kontakt med ho. Kontansstøtten er jo en kompensasjon for de som velger å være hjemme med barna. Barneombudet mente vel spesielt at invandrerbarn skulle i barnehage, slik at det ville være lettere for dem å lære seg norsk. Det kan jeg forstå. Uansett er det jo opp til oss som foreldre å avgjøre hva som er best for vårt barn. Når det gjelder det sosiale for barnet tror jeg vi som foreldre være flinke til å få barnet til å leke med de andre barna rundt i nabolaget allerede fra de er små. Barselgruppa er jo et flott sted å begynne!
Lykke til med valget!![]()
Brita, mamma`n til Sara 5/4-04 og Ingrid 3/2-08, og venter ei jente 1. juledag.
Kontantstøtten er jo ikke nødvendigvis for at man skal være hjemme selv men for at man skal ha større valgfrihet. Som det heter i formålsparagrafen til kontantstøtteloven:Opprinnelig lagt inn av Brita
Formålet med denne loven er å bidra til at familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn, at familiene gis reell valgfrihet når det gjelder omsorgsform for barn og at det blir mer likhet i overføringene den enkelte familie mottar til barneomsorg fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet ordnes.
2004, 2005, 2007
Her er forøvrig litt informasjon om kontantstøtten hentet fra www.norge.no
Vilkår for å få full kontantstøtte
Vilkår for å få full kontantstøtte er at det ikke benyttes barnehageplass som får statlig driftstilskudd. Det gis gradert kontantstøtte dersom oppholdstiden i barnehage er 32 timer eller mindre.
Kontantstøtten blir beregnet etter følgende satser (1. august 2003):
Ingen barnehageplass: kr 3 657 (100 prosent) pr. måned
Til og med 8 timer i barnehage pr. uke: kr 2 926 (80 prosent) pr. måned
9-16 timer i barnehage pr. uke: kr 2 194 (60 prosent) pr. måned
17-24 timer i barnehage pr. uke: kr 1 463 (40 prosent) pr. måned
25-32 timer i barnehage pr. uke: kr 732 (20 prosent) pr. måned
33 timer eller mer i barnehage pr. uke: ingen kontantstøtte.
Kontantstøtten skal som hovedregel utbetales til den som barnet bor fast hos. Kontantstøtten kan deles dersom foreldrene ikke bor sammen og det er inngått skriftlig avtale om delt bosted etter barneloven § 35a andre ledd. Det forutsettes at foreldrene er enige om delt utbetaling. Ellers skal kontantstøtten i sin helhet utbetales til den av foreldrene som barnet står som bofast hos i folkeregisteret.
Det utbetales ikke kontantstøtte til fosterbarn eller for barn med opphold i institusjon.
Søknad om kontantstøtte skal fremsettes skriftlig til søkerens lokale trygdekontor. Søknadsskjema fås på trygdekontoret.
2004, 2005, 2007
Skjønner ikke det utsagnet/valget med at man skal kunne velge å være hjemme med barnet med kontantsøtte istedenfor å sette det i barnehage jeg da...
For hva er vel en 3-4000 (??) kr til erstatning for lønna di? Selvfølgelig er far også med i bildet med lønna si, MEN- jeg synes ikke den kontantstøtten gjør så mye alene jeg da. Vi kjøper jo mat for det her i huset for mnd omtrent (altså dagligvarer da, ikke baare mat det)! Så da skal man liksom forsørge både mor og barn med den kontantstøtta??
Nei, jeg synes ikke det er noe jeg da, i forhold til hvis man jobber litt eller helt. For foreldre trenger jo også sitt, med henhold til klær osv- som barnet...
Mulig jeg tar feil, da jeg ikke har noe erfaring. Men jeg kan ikke skjønne at vi skulle klart oss på far sin lønn + kun kontantstøtte i 3 år hvis jeg ble hjemmeværende... Hadde nok ikke orket å være hjemme så lenge heller da. Og ikke tror jeg det er bra for barnet å "slenge rundt benet til mor" i mange år heller!! MEN, likevel synes jeg at barnet er i yngste laget for barnehage når det er 1 år....
Men men, vi har iallefall 1 år å fundere på dette på da...
Men så er jeg ikke så veldig sparsom heller da, liker at vi har det så bra som vi har mulighet til... og det koster å leve sånn noenlunde bra... Er nok litt bortskjemt der... - sjelden jeg vrir og vender på krona altså...
Enig med Marit-mor, kontantstøtten er jo for de fleste ikke nok til å kompensere for lønnen man ville fått i jobb. Det er jo riktignok veldig avhengig av den enkeltes situasjon. Har man ikke studielån og huslån, en jobb uten veldig høy inntekt, bor i en del av landet hvor utgiftene til lovsopphold er litt lavere enn i Oslo og kanskje flere barn man mottar kontantstøtte for så kan det kanskje lønne seg.
Her finner du satsene for kontantstøtte
Her finner du skjemaet du skal fylle ut når du skal søke om kontantstøtte.
Det er også en tilleggsblankett om du bor i et annet EØS-land og skal søke etterbetaling.
Sist endret av BrittEva; 11-08-07 kl 23:37.
2004, 2005, 2007
Så sant så sant!Opprinnelig lagt inn av britteva
Er ikke såå billig her vi bor, selv om vi ikke bor i Oslo eller i hus.
Har ikke noe lån selv, men sambo har. Har sånn ok inntekt i måneden jeg da, ikke kjempehøy (da jeg ikke har utdanning...)- men vi klarer oss helt klart veldig bra! Men selv om jeg ikke tjener på "millionvis", så er det betydelig forskjell på lønna mi og kontantstøtten da- så jeg kan ikke skjønne at den skal gi meg noe valg iallefall...
By the way- får jeg utbetalt barnetrygd denne mnd eller må jeg vente til neste mnd egentlig?
For de tar vel utgangspunkt i termin?? Som var på lørdag...
§ 11. Stønadsperiode
Barnetrygd gis fra og med kalendermåneden etter at retten til barnetrygd inntrer og tidligst med virkning fra kalendermåneden etter at barnet er født.
Barnetrygd gis for opptil tre år før den kalendermåneden da kravet ble satt fram, dersom vilkårene for rett til stønad var oppfylt i denne perioden. Barnetrygden utbetales til og med kalendermåneden før barnet fyller 18 år. Dersom retten til barnetrygd faller bort tidligere, stanses utbetalingen ved utgangen av den kalendermåneden retten til barnetrygd faller bort.
Du får nok ikke barnetrygd før for måneden etter at Lille-loppa er født så du får skynde deg å trøkke den ut hvis du vil ha for augustDet tar uansett litt tid før alt er registrert på trygdekontoret så det går nok litt tid før pengene begynner å komme inn på konto. Du får da etterbetalt fra det tidspunktet du hadde rett på barnetrygd.
2004, 2005, 2007
Okei, da ble jeg litt klokere der også![]()
Jeg syntes at det er noe foreldre kan få velge selv...jeg var hjemme i 1 år på kontantstøtte etter fødselspermisjonen og angrer ikke på det!
Men da var det på tide å skille oss lite grann, vi holdt på å gå hverandre på nervene Daniel og jeg![]()
-01
-06
-12
Enig med phair!
At kontantstøtten gir oss valgmuligheter er bare tull. Den gir deg valget mellom å være hjemme og få kontantstøtte eller ha barnet hos dagmamma nesten gratis og jobbe selv. De som velger å gi barnet et kvalitets tilbud i barnehage, må betale det selv.
og, for å kommentere den utbredte frykten for å overlate de små i skumle barnehager:
det finnes sikkert mange flinke dagmammaer, men det finnes maaaange dårlige, som passer alt for mange barn som de umulig kan gi et godt tilbud. Tror de ferreste finner dagmammaer som bare har ett barn å passe (jmf "at barnet skal få nok oppmerksomhet") - og det ville jo heller ikke vært ideelt, for barn trenger da virkelig andre barn å leke med og lære av. Så hvis Dagmamma har en plass mellom 4 og 6 barn å passe, mens en småbarns avdeling har 4 kvalifiserte voksne til å passe 12-14 barn, så er jo regnestykket lett.
og når det gjelder å stå tidlig opp, så er det jo foreldrenes jobb som avgjør når man må opp om morgenen, ikke om de går i barnehage eller dagmamma. det er ingen tvang om å møte tidlig, med mindre noen anser 9.30 som tidlig, da....
for meg var det aldri aktuelt å være hjemme - etter 14 mnd var både jeg og han lei av hverandre og trengte nye stimuli - så jeg var sjeleglad for at jeg fikk barnehageplass og slapp å lete etter en skikkelig dagmamma blant alle de lugubre...
Så hvis dere først har bestemt dere for å gå ut i jobb, så spander noen tusenlapper på barnets hverdag til barnehageplass, og si fra dere kontantstøtten med god samvittighet. :O:
Jeg har ikke noe behov for å ha Hannah i barnehagen med det første.
Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke skal kunne få kontantstøtte da.
Hva hjelper det meg med full barnehagedekning hvis jeg ikke ønsker å bruke det :?:
Uten kontantstøtten blir jeg nødt til å ha henne i bh, og mot min vilje jobbe istedet for å ta vare på henne.
Vi er fem mødre med 1-2 barn hver. Hvorfor skal ikke vi kunne velge å ha barna hjemme, og heller møtes på lekeplassen her?
Vil ikke våre barn da få den stimulien de trenger?
Er vi dårligere for våre barn enn de ansatte i en bh er?
Kjenner ikke vi våre barns behov bedre enn bh tantene gjør?
Hvorfor skal andre 'bestemme at jeg ikke skal være sammen med mitt barn?
Jeg vil ha den valgfrihetensom kontantstøtten gir meg.
Selvom noen kanskje ikke føler at de har det valget, er det et bedre tilbud enn å tvinge alle ut i arbeid og bh.
Jeg ønsker ikke å ta fra andre det valget, og jeg kan ikke begripe hvorfor andre vil ta det fra meg.
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Jeg syns det er helt greit med kontantstøtte viss man faktisk er hjemme selv og har et nettverk rundt seg, sånn at barnet får komme i kontakt med andre jevnaldringer. Problemet er bare at alt for mye av kontanstøttepnengene går til å finansiere tvilsomme, "svarte" dagmammaer (som Prille skriver). I tillegg kommer jo problemene som barneombudet tok opp, med de barna som absolutt hadde hatt godt av å gå i barnehage, men der foredrene ikke vil gi slipp på de pengene.. :?
![]()
Storebror 04 og Lillebror 08
Jeg også ønsker helst å være hjemme med Oda minst ett år ekstra, og da kommer jo kontantstøtten veldig godt med, da...
Synes den bør være, men at det skulle vært andre regler for det, sånn at KUN de som er hjemme selv og da ikke tjener penger, får den, ikke de som jobber og har ungen hos dagmamma, nei.. De bør jo betale på lik linje som de som benytter seg av barnehage.
Synes det er viktig for barn å ha kontakt med andre barn for å lære samspill, men vil heller sørge for det selv fram til Oda er 2 år. Synes det er for tidlig å ha barn i barnehage så tidlig.
Har selv jobba i barnehage der en gutt gikk sine første skritt i barnehagen, og mamma'n sto å gråt når ho skulle hente han, for ho hadde gått glipp av det som så mye anna siden ho jobba...
Jeg vil ikke gå glipp av sånne store viktige ting med Oda!
Vi har heldigvis råd til at jeg kan være hjemme med Sara både et og to år ekstra. Som flere sier da kommer KS godt med.
Vi er flere på feltet her med jevngamle unger og da har vi mulighet for aktivetet og sosialisering for barn og mammaer på lekeplassen.
Broren min har sin sønn hos besteforeldrene våre, sånn at han kan jobbe og kona hans kan gå på skole. Da får lille-Erik være sammen med noen han kjenner, han får omgang med andre barn som bor rundt der. Mora slutter klokka 12 og tar han da med hjem.
Syns heller ikke at bh skal være "tvang". Vi må kunne velge om vi vil passe barna våre selv eller om vi vil ha de i bh. Selv om KS langt i fra er den lønna du ville fått, så er det i hvert fall noe.
Det er vel ingen som tvinger noen til å ha barna i barnehage? Poenget er at hvorfor skal de som har barna hos dagmamma få dekket det av KS og ikke de som velger barnehage ?Opprinnelig lagt inn av Brita
De som har lyst til å være hjemme, må selvsagt få kose seg med det.![]()
Jeg mente tvang i den grad at mor og far må ut i jobb sånn at det kommer nok inn på konto.
Broren min måtte dokumentere at han har gratis barnepass for å kunne motta KS, siden begge to er i jobb/skole. Det samme gjelder ei venninne av meg.
Det finnes alltid smutthull i loven og det finnes alltid noen som benytter seg av dem.
Jeg er snart utdannet som førskolelærer, og mener absolutt at barn bør gå i barnehagen. Barn har godt av å lære at de ikke alltid kan få all oppmerksomhet og barn lærer utrolig mye av hverandre på tvers av aldersgrupper. Brita har helt rett i at det er viktig at barn lærer å omgås hvernadre. Så det er litt opp til de voksne som er hjemme med barna sine om de omgås andre barn i nærområdet.
KS er et fint initiativ, men det er synd at den blir utnyttet. Den er til for at man skal være hjemme med barna, ikke sette barna hos dagmamma.
Et stor problem er også at det finnes færre plasser for barn mellom 0-3 år, og man blir nødt til å finne en dagmamma fordi man ikke får plass i barnehagen. det er en del lugubre dagmamaer der ute...
Utenlandske barn bør absolutt gå i barnehage, men KS gjør det mulig for foreldrene å holde dem hjemme. Det hender faktisk at disse barna begynner på skolen uten å kunne et ord norsk og det er synd...![]()
Jeg ville nok hvis økonomien tillater det være hjemme et år ekstra selv... 1 år er tidlig, men noen er klare for det. Har jobbetmed barn som har begynt sent i barnehagen, noen går det bra for, andre blir vanskelige for de er vant til å få all oppmerksomhet og det de vil. Hvor tidlig barnet er i barnehagen og hvor lenge det blir der er jo avhengig av arbeidstiden. De blir jo like lenge hos dagmamma? og kommer like tidlig? :?
En velger selv det en synes er best... Min mening er at 2 år hjemme kan være veldig bra, men da synes jeg barnet bør begynne i barnehage...![]()
Sist endret av BrittEva; 11-08-07 kl 23:38. Årsak: problem med innlogging
Signerer den.Opprinnelig lagt inn av phair
Hvilken frihet til å velge omsorg for barnet??? Jeg vil ha henne i barnehage jeg, for det mener jeg er best (for min datter), men neida, barnehageplass har jeg ikke fått.
Blæh (oppgitt om dagen, sorry!)
Takk, anakonda!Opprinnelig lagt inn av anakonda
Som skrevet en annen plass her inne, så liker jeg kontantstøtten, jeg![]()
Da slipper jeg å jobbe 100%, men kan jobbe i redusert stilling -noe som gjør at jeg kan være til stede for Sigrid, ikke 100% men i allefall 50%. Og det morsomme er at månedsinntekten min da jeg hadde Tuva hjemme med kontantstøtte var på ca 500kr mer enn da jeg jobba 100%. Jobba 45% natt. Med arbeidstid som også gjaldt helger når pappaen alikevel var hjemme, klarte jeg å ha henne hjemme til hun var 2 år.
Jeg jobba 45% natt, dvs hver mnd hadde jeg 5 dager jeg gikk rett av vakt og hjem til 1 time søvn før hun våkna. Så sov jeg litt på dagtid når hun hadde luren sin. Dersom jeg skulle ha henne i barnehage, ville jeg tapt de 3000 skattefrie kronene, noe som for oss betydde at jeg måtte jobbe det dobbelte (+moms) for å betale bhagen i tillegg.
Hvordan kan det være så mye bedre for en ettåring å tilbringe hele dagen i bhage enn å være hjemme med en mor som jobber deltid og er litt trøtt et par dager i måneden??????????????
Det er jo ingen som sier at du må være hjemme 100% eller 100% på jobb... Det er mange som har mulighet til å jobbe kveld eller natt i stedet -når pappaen er hjemme. Eller jobbe på dagtid om pappaen også jobber skift.
Nei, dropp tullet med å sette kontantstøtten og barnehage opp mot hverandre. Selv om barnehage passer best for din livssituasjon, er det ikke sikkert at det passer like godt for andre.![]()
Mammaen til :
Tuva Elise født 27.09.01
Sigrid Amanda født 05.09.04
Er yoghurt en sukkerbombe for barn?
At en matvarer inneholder tilsatt sukker betyr ikke nødvendigvis at den er usunn.
Frokosttips!
Hvor mye bør jeg spise til frokost? Det finnes anbefalinger på nettopp det. Les rådene her.
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)