Ja skjønte det etter at jeg hadde skrevet.![]()
Vi tok fly hit nå, men skal kjøre hjem igjen. Men det går helt greit med henne i bilen. Vi kjørte hit til nyttåret og da var hun bare 2 mnd og det gikk kjempe bra. Ble litt lei på slutten, men det skjønner jeg godt. Men vi passer på å stoppe og ta henne ut av bil stolen av og til.
Hun bruker som regel å sovne med en gang vi begynner og kjøre, hun klarte å sovne på turen fra oss til sambo sin bror, tar kanskje 2 min dit..![]()
Christine 20.10.06
Mathias 05.12.08
Fly ja, hvordan gikk det da? Tok fly til Spania når Ine var 9 mnd, folk gjorde store øyne over at jeg hadde med meg en som var i deres øyne nyfødt, og gjorde enda større øyne når jeg sa hun var 9 mnder...
deilig med barn som liker bil kjøring, det vet jeg alt om. Ine er helt i fyr og flamme hver gang vi skal kjøre bil, og hadde det vært opp til henne hadde vi kjørt tur hele tida![]()
Vi har flydd 2 ganger og begge gangene gikk det kjempe bra, eneste nå når vi skulle fly hit så ble hun litt irritert når jeg måtte ta på meg og henne beltet, men det gikk over ganske fort, så sovnet hun og sov hele flyturen. Våknet når vi ventet på baggasjen og sovnet igjen i bilen.![]()
Christine 20.10.06
Mathias 05.12.08
Actiooooooooon!
Ser jeg ikke har oppdatert denne...
Fått innsyn i journalen og den antatte fødselsvekta var 2300-2400.
Ine veide 1850 når hun ble født.
Perm 24.12 da veide hun ca 2000.
Utreskrevet 15.3 da veide hun 3400.
Sånn om noen stusser da dette står andre steder,så bare oppdaterte jeg nå![]()
Du synes det er på tide med litt skravlings her også ja, Lemon!For du skravler liksom ikke nok andre steder???
NeidaSuperkoselig om det blir liv i denne tråden igjen!
![]()
![]()
Mamma til tre prinser![]()
![]()
To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010
LEMON: Har du fått noen spesiell oppfølging i dette svangerskapet pga at du fødte prematurt sist gang?
Og hva betyr dysmatur?
Jeg fikk LK i uke 36 (ifølge UL) og han skulle da veie 3400 g, men var bare 2930 g da han ble født og gikk ned til 2600 g på noen dager. Legene mente i etterkant at han ble født tidligere enn det også, nærmere i uke 34-35. Dette pga at han ikke reagerte på hverken nålestikk eller at vi prøvde å vekke han/gi han mat i over ei uke etter fødselen. Er spent på hva legen vil gjøre i forhold til meg neste gang jeg blir gravid!
Jeg eeelsker forumet
Jeg får tett oppfølging,spesielt når de oppdaget hjertefeil hos han i magen.
Så da ble enda flere kontroller enn det jeg ville hatt om det kun var pga tidligere fødsel.
Dysmatur betyr at barnet veier mindre enn det som er antatt i forhold til hvilken uke det er i født i
Du får sikkert kommer til tidlig UL,og kontroller oftere![]()
så kjekt det var litt action her igjen da![]()
Mamma til verdens herligste Sebastian født 15.11.04og Leander født 16.04.06
![]()
"Learn From Yesterday - Live For Today - Hope For Tomorrow"
Bra med tett oppfølging iallefall! Hjertefeil på Patric August? Hva skal de gjøre med det?
Det vil si at LK også er dysmatur da? hm. lærer stadig noe nytt!
og tidlig UL hadde jeg nok skreket meg til uansett. Er på en måte slik at en ikke tror det før en får se det på en måte. Litt sånn "er det virkelig sant" opplegg.
Lurer på noe. Dere veit det sikkert. Fikk en sønn i ca uke 36+4. Veit det ikke kalles prematur, men er det stor mulighet for at min neste blir født for tidlig eller tidligere? Eller er det tilfeldig?
man vet jo aldri - men de sier jo at ett nytt svangerskap er ett nytt svangerskap og at man da med mindre man vet 100% sikkert at man er født med svak livmorhals eller annet som man vet er årsaken til fortidligfødsler - skal kunne gå utifra at man skal kunne regne med å gå ett fullt svangerskap
oi for en rotete setning he he
men jeg har to fortidligfødte gutter - de kom i uke 30 og 33 , og jeg og fikk høre at neeeeida jeg trengte ikke tenke på at nestemann og kom fortidlig , men det gjorde han altså , mens andre jeg kjenner har en fortidlig og en født til termin , så det er vanskelig å svare på det derre
Mamma til verdens herligste Sebastian født 15.11.04og Leander født 16.04.06
![]()
"Learn From Yesterday - Live For Today - Hope For Tomorrow"
Prematur brukes medisinsk om barn som er født før fullgåtte 37 uker (37+0), så dermed vil din lille også gå under det begrepet _tom_ Det er selvfølgelig kjempestor forskjell på barn født i uke 26 og 36, men definisjonen på prematur sier kun noe om at barnet ble født før uke 37.
Oliver ble født i uke 36+0 og er prematur. En stor en, men likevel prematur. Oliver var 2930 g og 46 cm, og kunne ut fra vekt like gjerne ha vært født til termin. Likevel han hadde umodne lunger og komplikasjoner rundt det. Til sammenlikning så ble tremenningen hans født i uke 26, veide 830 g og lå ikke lenger enn Oliver på CPAP!Hun trengte heller aldri så mye oksygen som Oliver trengte
![]()
Men så har du jo de som er født så mye for tidlig og som får veldig store komplikasjoner også... Så variasjonene her er jo like mange som antall premature barn. Du verden som jeg skravler daPoenget var egentlig bare at definisjonen er før fullgåtte 37 uker
_tom_
Jeg lurer også på akkurat det samme som deg ang neste fødsel. Jeg har også hørt - som Bethie sier - at et nytt svangerskap er et nytt svangerskap. Likevel må jeg jo si at jeg tenker mye på at det kan skje igjen. Det eneste jeg kan konludere med er at hvis det skjer igjen så skal vi være mer forberedt - både praktisk og psykisk!
Med Oliver så hadde vi ikke noe klart. Jeg hadde ikke hatt en eneste kynner og var helt overbevist om at jeg kom til å gå over tida. (Heldigvis så har vi fantastiske foreldre som ordnet klart alt - slik at når vi endelig kom hjem, så var alt på plass) Tanken slo meg jo ikke på at fødselen kunne være i gang på dag 35+6... I ettertid så vet jeg at jeg antageligvis lekket fostervann den dagen, men at jeg ikke skjønte det før vannet fosset (
) midt på natta
Vi kan vel ikke gjøre annet enn å leve i spenningMen det hadde vært morsomt å se en statistikk over akkurat dette _tom_
![]()
To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010
Er usikkerheter når han er født, så aner liksom ikke om han er født for tidlig engang, så derfor har jeg ikke helt satt meg inn i det med hva som skjer i nytt svangerskap.
Akkurat som og høre meg det. Hadde ikke noe klart, så foreldrene våre måtte fikse det. Og jeg veit jeg lakk fostervann. Men hos meg tok de det da, satte ikke i gang av seg selv
Nytt svangerskap ja... Rar tanke det egentlig, synes jeg... Men en veldig koselig tanke![]()
![]()
![]()
Som Bethie sier er det vanskelig/umulig å si. Det avhenger litt av årsaken til at fødselen startet/skjedde også.
Som Tingeling sier er definisjonen prematur barn som er født tilogmed 36+6, men de aller aller færreste født etter uke 35 regnes som det i praksis. Med mindre barnet er spesielt lite for alderen, har problemer eller det er sykdom hos mor eller barn får flertallet av barn født etter uke 35 være med mor på barsel akkurat som vanlig.
Det finnes dog alltid unntak siden modenheten til dels også er individuell, som du ser av Tingelings fortelling. En forventer ikke at en 36 uker (hvor det ikke er sykdom, vekstavvik eller noe sånt noe) skal ha noe spesielt behov annet enn eventuelt ekstra observasjon ift temperatur og matinntak.
Igjen - det avhenger ofte av årsaken til forløsning. F eks om man har hatt svangerskapsforgiftning en gang har man større sjanse enn andre til å få det igjen og en alvorlig/tidlig form av det medfører ofte forløsning før tiden.
My - jeg vet ikke hvorfor gutten din kom når han kom, du sier også det er usikkerhet rundt alderen hans. Jeg TROR ikke du skal behøve å bekymre deg noe særlig uten at jeg selvfølgelig kan si noe sikkert.
Tingeling - med tanke på umodenheten til Oliver så kan det hende det vil vurderes lungemodning på deg neste gang, kanskje også etter 34 uker som er grensen. Det er jo nemlig sjelden at så store barn har de problemene Oliver hadde så det kan som sagt hende at de vil ta hensyn til det neste gang, uten at det betyr at neste barn også vil være litt lungemessig umoden.
Det er jo greit å være psykisk delvis forberedt på at ting ikke nødvendigvis går som planlagt daEr litt fan av det generelt når det gjelder svangerskap jeg da..
Kjempefint at du følger med og svarer, Ingrid!Flott å høre fra en profesjonell på det feltet
![]()
Jeg er helt enig i at det er greit å være psykisk forberedt på at ting nødvendigvis ikke går som planlagt, og til dels så er man vel alltid det? Og til dels ikke. Men i alle fall - psykisk så takler man jo det man må takle. Heldigvis.
![]()
Når det gjelder prematur fødsel, komplikasjoner, syke barn... så er de aller aller fleste ikke klar over at det kan skje omtrent. Sånn som jeg har opplevd det så er det alltid noe som skjer andre og ikke noe en trenger å tenke på... Jeg mener nå man bør ha tenkt over det på forhånd og bare vite at det ikke går "etter boka" for alle, så kan man slappe av og være ferdig med det etterpå. Jeg sier ikke man skal forberede seg på alt eller være konsekvent engstelig (det er liksom forbeholdt oss som dessverre vet altfor mye), men bare å vite at ting KAN skje hjelper. Da har man i underbevisstheten en kriseberedskap.Jeg er helt enig i at det er greit å være psykisk forberedt på at ting nødvendigvis ikke går som planlagt, og til dels så er man vel alltid det? Og til dels ikke. Men i alle fall - psykisk så takler man jo det man må takle. Heldigvis.
Man takler det man må takle ja. Bare man får summet seg så går det ganske kjapt å danne et nytt grunnlag for seg selv. Men for mange så har de over hodet ikke tenkt på at ting kan gå galt/annerledes. Og det synes jeg leit. Nei, jeg mener ikke man skal bekymre seg og tenke på alt som kan gå galt, jeg mener bare at for de som opplever det så stiller man litt sterkere når det skjer om man faktisk har vært oppmerksom på at ting kan skje/oppstå.
Man kan aldri forberede seg fullt og helt, uansett. Nettopp fordi man ikke vet hvordan man takler en situasjon før man er der, i tillegg så har man bare forestillinger og ikke visshet om hva det innebærer. Det er bare å ha den beredskapen i bakhodet...
De på nyfødt sa at han ikke regnes som prematur. For han var like mye utviklet som et annet barn. Trengte bare sonde og varme. Jeg hadde hele tiden en følelse av at han kom før. Nårjeg sa det til UL legen sa han at det bare var tull, at han trodde jeg gikk over tiden. Har masse jeg gjerne skulle sagt til han , for alt jeg sa viser seg i ettertid og stemme. Dårlig at en som liksom er spesialist ikke har greie på alt som kan påvirke et svangerskap. Skal i hvertfall forberede meg på tidlig fødsel neste gang også![]()
Gabriel er født i uke 35 +4 uten noen startvansker, ganske stor var han også 2880 g og 48 cm. Fødselen startet med at jeg lakk fostervann, dro ned på sykehuset for å sjekke, vannet gikk i det jeg hilste på jordmoren og 3 timer etter var Gabriel født. Jeg var kjempespendt på hva som kom til å skje med nr 2. Johanne er født 3 dager før UL termin men jeg følte jeg gikk en måned på overtid siden Gabriel ble født så tidelig. Mener å ha lest et sted at mellom 1 og 3 % av alle fødsler startet med vannavgang før uke 37, så veldig vanlig er det ikke. Jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor Gabriel ble født før tiden, det kan ha vært stress (jobbet veldig mye og flyttet) eller det kan ha vært noe annet. Ble sykemeldt de siste 3 ukene før jeg gikk ut i permisjon med Johanne for å prøve å unngå fortidligfødsel igjen. Vet ikke om det hadde noe for seg, men det var hvertfall greit å få hvile den siste måneden av svangerskap og føde uten å ha jobbet på dagen![]()
Veldig kjekt å høre de forskjellige historiene altså!Takk, Anne!
![]()
Nå kommer prinsen min hjem her, så nå må jeg legge vekk MN og kose med han i stedet![]()
![]()
Det er ikke for å være noen form for skremselspropaganda det her..
Men jeg hadde et ganske tøft svangerskap med Ine. Allerede i uke 25 prøvde hun seg å ville ut. Dette skjedde igjen i uke 27 og nok en gang i uke 30.Da ble jeg liggende frem til fødselen. Pga min svangerskapsforgifting ville de sette i gang når jeg hadde passert 33,på forhånd ta ulike prøver av meg og det de kunne av fosteret for å se om de kunne vente til uke 34.
Ine kom da,som dere vet i uke 32+2/3. Hun startet det hele selv. Det gikk forøvrig himla fort. Fra vannet begynte å gå kl 05.35 til hun var ute da kl 08.38 skjedde det ekstremt mye jeg egentlig ikke husker.(Takker høyrere makter for lystgass - epidural fikk jeg ikke. Det hadde ikke fått virke,for dette går fort fikk jeg beskjed om
MEN,,for å komme tilbake til saken(Tingeling,du har rett.. Jeg skravler
)
I dette svangerskapet har det vært ekstremt mye likheter. I uke 25+6 ble jeg lagt inn med premature rier,jeg gjennopplevde vel så og si det samme som skjedde med Ine. Jeg var overnervøs den søndagen jeg passerte 25 uker. Det gikk frem til lørdagen etter,og jeg ble da lagt inn.
Men,til gjengjeld skjedde det ingenting i uke 27Prinsen min er noe mindre aktiv enn det han FØR uke 25,men overhodet ikke bekymret nå.
Når vi da er over 30 uker tror jeg skrekken kommer igjen. Jeg har en del av de samme symptomene på svangerskaps forgiftning nå,som de jeg hadde når jeg gikk gravid med Ine og hadde svangerskaps forgifting. (får forøvrig svar på de prøvene på onsdag...)
Han er jo foreløbig ikke født,så jeg kan ikke si noe om når han kommer (selvom jeg selv har satt en dato..)...
Tror ikke vi ser på det som noen skremselspropaganda, LemonBare bra å høre ulike historier
Du opplever likheter mellom dine svangerskap og det gjorde Bethie også - hvis jeg husker riktig. Andre opplever svangerskapene vidt forskjellig.
Kanskje konklusjonen rett og slett må være at det er 50/50 sjans? Jeg gleder meg i alle fall til jeg kan begynne å sammenlikne selv![]()
![]()
Håper du snart kan begynne å sammenlikne TingelingVi hadde vel ganske lik førstefødsel, gikk ikke din også ganske kjapt?
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)